x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Starea de sanatate Spovedania ca medicament

Spovedania ca medicament

31 Ian 2005   •   00:00

TERAPII ALTERNATIVE
La inceputuri, atunci cand omul traia in deplina comuniune cu natura si cu sine, Dumnezeu il inzestrase cu sanatate deplina. Acest lucru se datora armoniei perfecte dintre trup si suflet, dintre lumea spirituala si cea materiala. O data cu aparitia pacatului, armonia s-a rupt, iar omul a cunoscut boala.
GEORGETA LICSANDRU

Unul dintre remediile Bisericii pentru bolile de orice tip, fizice sau psihice, este rugaciunea. "Rugaciunea este o convorbire intre om si Dumnezeu.

Ca orice convorbire, aceasta presupune doi interlocutori: omul si Dumnezeu", ne spune preotul Gheorghe Palcau, parohul Bisericii "Schimbarea la fata", din localitatea Sohatu, judetul Calarasi.

Rugaciunea vindeca trupul

Rugaciunea, folosita individual sau in paralel cu alta metoda terapeutica, contribuie si grabeste vindecarea corpului. Facuta din suflet, aceasta declanseaza in plan fizic un proces de destindere, de relaxare, care are ca rezultat incetinirea ritmului cardiac si respirator, scaderea presiunii arteriale. La nivel mintal apare o senzatie de usurare si de inlaturare a tuturor temerilor. "Rugaciunea il face pe om sa se ancoreze in transcendent, omul care se roaga este sigur ca Dumnezeu il asculta, ceea ce il determina sa iasa din starea pesimista in care se afla", sustine preotul Gh. Palcau.

Din perspectiva teologica, boala este o ispasire a pacatului. In acest sens, cauzele bolilor sunt neascultarea fata de Dumnezeu, pacatele proprii sau ale parintilor, gandurile rele, mania, mandria, trufia, lacomia. Sfantul Apostol Pavel se exprima clar in aceasta privinta: "Printr-un om a intrat pacatul in lume, iar prin pacat, moartea".

Pentru ca relatia dintre trup si suflet sa functioneze perfect, omul trebuie sa aiba grija si de trup, si de suflet. Chiar daca este imaterial, sufletul are nevoie de medicamente pentru a se trata, unul dintre ele fiind spovedania.

Potrivit preotului Palcau, "in timp ce arta medicului trupesc opereaza in domeniul palpabilului, al vietii fizice, preotul duhovnic are in vedere imponderabilitatea sufletului omenesc, se ocupa de vindecarea celor ascunse ale inimii. Cum o boala in plan fizic slabeste puterile trupesti ale omului, la fel boala morala, cauzata de pacat, slabeste puterile spirituale".

Studii de sacroterapie

Cercetatorii de la Universitatea Oxford au analizat modul de viata al credinciosilor si au demonstrat ca persoanele care merg regulat la biserica sunt mai longevive decat celelalte. Se pare ca credinciosii au un mod de viata mai echilibrat, postul actionand pozitiv asupra sanatatii fizice. Persoanele care practica spovedania si impartasania frecvent sufera mai rar de boli psihice, pentru ca, prin spovedanie, sufletul se usureaza de ceea ce il apasa. Persoanele in varsta care merg la biserica au un sistem imunitar mai puternic, ceea ce previne dezvoltarea hipertensiunii si a trombozelor. Britanicii vor sa faca un studiu prin care sa analizeze rezistenta la durere a celor care se roaga. Astfel, participantilor la studiu li se va provoca durerea si li se va masura activitatea receptorilor nervosi in timp ce se roaga sau li se arata figura lui Iisus sau a Fecioarei Maria. "Este normal ca atunci cand te rogi sa nu mai simti durerea exterioara. Cand te rogi, esti intr-o relatie personala cu Dumnezeu. De aceea, realitatea inconjuratoare nu mai conteaza", afirma preotul Gh. Palcau.

IMPARTASANIA. A te uni cu trupul si cu sangele lui Hristos este o mare responsabilitate, pentru ca Iisus ne avertizeaza: "Oricine mananca trupul meu si bea sangele meu cu nevrednicie osanda isi va agonisi!". Impartasania este administrata atat celor bolnavi, cat si celor sanatosi, insa nu tuturor celor care vin la biserica.

VINDECARE. Maslul este o rugaciune in numele Sfintei Treimi, prin care i se impartasesc credinciosului afectat de boala harul nevazut al tamaduirii suferintelor trupesti, intarirea sufleteasca, iertarea pacatelor, recastigarea pacii interioare.

CREDINTA. "Un suflet muscat de sarpele pacatului inseamna un suflet ranit, deci un suflet de vindecat", afirma preotul Gh. Palcau. Mijloacele prin care Biserica intervine asupra insanatosirii omului sunt conditionate de credinta puternica a celui bolnav. Degeaba se intervine daca bolnavul nu crede in Dumnezeu, daca nu se roaga. Spovedania, impartasania, rugaciunea, postul nu au cum sa isi faca efectul in lipsa credintei. Atunci cand vindeca un bolnav, Iisus apela de cele mai multe ori la credinta acestuia si il intreba: "Crezi tu ca pot sa fac aceasta?", iar cel intrebat raspundea: "Da, Doamne, cred!". Numai prin cuvant, Iisus aducea alinare trupeasca si sufleteasca.

MUZICA. Scopul muzicii bisericesti este intrarea in comunicare cu divinitatea, starile sufletesti trezite de muzica (piosenie, usurare) favorizand comuniunea sufleteasca, echilibrul intre eu si divin. Muzica religioasa interpretata de preot, de dascal, caracterul ei solemn il face pe credincios sa mediteze, il indeamna la smerenie. Cantecele bisericesti il ajuta pe ascultator sa aleaga calea impacarii cu Dumnezeu si cu sine insusi, ii aduc linistea interioara atat de mult cautata.

STIATI CA
  • Sacroterapia, ca metoda terapeutica, a existat din cele mai vechi timpuri. Fiecare popor, prin religia sa, a practicat diverse proceduri de curatire, de vindecare.
  • Sfanta Scriptura afirma ca la baza fiecarei boli, fizice sau psihice, stau pacatul si abaterea de la legea morala, de la normele crestine.
  • Sfintele taine sunt acte sfinte, intemeiate de Hristos si savarsite de Biserica prin preoti, episcopi, prin care se comunica harul nevazut si mantuitor omului.
  • Din punct de vedere teologic, boala are un sens ambivalent: ispasire a pacatelor, pe de o parte, si inaltare spirituala, pe de alta parte.
  • STIRI
    LECTURA. Un grup de cercetatori de la Universitatea Carolina de Nord a aratat ca citirea unor rugaciuni imbunatateste considerabil starea psihica a pacientilor.

    Astfel, la cei care sufera de afectiuni cardiovasculare si citesc regulat rugaciuni apar complicatii determinate de boala intr-un procent mai mic cu 20-30% decat la cei care nu citesc deloc rugaciuni.

    STATISTICA. Timp de 12 ani, un grup de cercetatori britanici a tinut sub observatie persoane in varsta de peste 65 de ani. Potrivit cercetatorilor, cei care merg zilnic la biserica traiesc mai mult cu aproximativ 35% decat cei care nu fac acest lucru. La experiment au participat 550 de batrani, femei si barbati. Expertii care au analizat rezultatele studiului nu isi pot explica acest fenomen. Nu este clar ce anume actioneaza asupra starii de sanatate a credinciosului, intrarea in contact cu ceilalti participanti la slujba religioasa, o alta viziune asupra lumii sau pur si simplu efortul fizic suplimentar, este de parere unul dintre cercetatori.

    VECHIME. Sacroterapia a fost practicata in tara noastra din cele mai vechi timpuri. Ca dovada, un fragment din "Medicina si farmacia in trecutul romanesc 1382-1775", de dr. Pompei Gh. Samarian: "In vremea cand preotii si calugarii erau singurii carturari la noi, in vremea cand cel bolnav nu gasea ajutor efectiv decat la bolnitele manastirelor sau la icoana facatoare de minuni a bisericei, in vremea cand cel rapus de suferinta nu gasea alinare decat in cuvantul de mila si incurajare al preotului, interventia acestor slujitori ai altarului, fie in fapt, fie numai sufleteste, era in acelasi timp o indrumare crestineasca a ideei medicale din acea vreme".
    ×
    Subiecte în articol: dumnezeu