Cererea mondială de produse naturale şi bio de îngrijire corporală este mai mare ca oricând. Pentru corecta informare a clienţilor, producătorii şi certificatorii europeni vor să introducă standarde unitare de etichetare.
Standarde de etichetare care garantează calitatea produselor naturale de îngrijire au fost dezvoltate încă din anii ’90. Problema este că, spre deosebire de alimentele eco, pentru cosmetice nu există reglementări unitare la nivel european. Motiv pentru care fiecare certificator are propriile reguli, condiţii, certificate de garanţie, ceea ce nu este prea comod pentru consumator.În 2007, mai mulţi producători europeni şi-au unit forţele pentru a elabora reguli unitare. Grupul european de interes NaTrue din Bruxelles a prezentat de curând un nou sistem de etichetare cu trei niveluri de calitate. “Cosmetice organice” este cel mai înalt nivel şi garantează că produsul are 95% ingrediente vegetale ecologice. Nivelul de mijloc – “cosmetice naturale cu ingrediente organice” – va fi folosit pentru produsele care au certificate de bio 70% din ingredientele vegetale. Pentru nivelul de bază – “cosmetice naturale” – nu este prevăzută o concentraţie minimă a ingredientelor bio. Potrivit secretarului general al NaTrue, primul produs cu eticheta NaTrue ar trebui să apară pe piaţă la sfârşitul lui 2008.
Şi certificatorii europeni din domeniu – BDIH (Germania), Soil Association (Marea Britanie), Cosmebio şi Ecocert (Franţa), Ecogarantie (Belgia), AIAB şi ICEA (Italia) – sunt pe cale să livreze pe piaţă standarde unitare.
EVOLUŢIA PIEŢEI
Cererea şi oferta de cosmetice nechimizate cresc spectaculos
în întreaga lume. Cele mai dinamice pieţe sunt pe continentul european – şi
vorbim aici în special de Franţa, Italia, Germania şi Marea Britanie –, dar şi
SUA şi Asia au cu ce se lăuda la acest capitol. În Germania, vânzările de
produse naturale şi organice de îngrijire personală au ajuns la 613 de milioane
de euro în 2007. Şi certificatorul italian ICEA a anunţat o creştere cu 70% a
numărului de cosmetice naturale şi bio şi o majorare cu 85% a vânzărilor, până
la şase milioane de euro. Şi Franţa se mândreşte cu o rată de creştere a pieţei
cosmeticelor naturale de 30% în ultimii doi ani.