x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Terapii complementare Vitamine din cruditati

Vitamine din cruditati

16 Mar 2006   •   00:00
Vitamine din cruditati

Astenie, anemie, lipsa poftei de mancare... Trei probleme cu care ne confruntam mai ales primavara si la originea carora stau carentele de vitamine si minerale cu care organismul iese din anotimpul rece. Norocul nostru sunt trufandalele care apar acum pe piata – urzici, leurda, spanac sau salata verde. Vitamine si minerale ne furnizeaza nu numai verdeturile, ci si legumele si fructele pe care le avem la dispozitie in orice anotimp al anului – morcovi, portocale, mere. Consumate intre mese, fructele si legumele crude stimuleaza pofta de mancare si usureaza digestia.

Urzicile

Vedetele primaverii sunt insa urzicile. Acestea sunt bogate in vitamine si saruri minerale, fiind un excelent tonic in lunile de primavara, un mijloc extraordinar de intarire a imunitatii. Astenia de primavara asociata cu lipsa poftei de mancare apare pe fondul imunitatii scazute, al unei diete sarace in vitamine si minerale. Iar urzicile sunt tocmai ceea ce-i trebuie unui organism slabit. Sunt folosite atat ca aliment, cat si ca planta medicinala in curele de detoxifiere. De asemenea, sunt o foarte buna sursa de aminoacizi esentiali, glucide, enzime, provitamina A, vitaminele B1, B2, C, K, potasiu, calciu, magneziu, fier. Pentru a profita de toate acestea nu trebuie decat sa includem urzicile in dieta de doua-trei ori pe saptamana sau sa bem una-doua cani cu ceai de urzica pe zi. Pe langa verdeturile specifice acestui sezon, pentru recapatarea poftei de mancare sunt recomandate plantele amare – tintaura, pelin, angelica, coada-soricelului, sunatoare. Aceste plante stimuleaza secretia de suc gastric si, implicit, pofta de mancare, fiind folosite sub forma de infuzii sau macerate. Dr. Cristina Pavel ne atrage atentia ca in cantitati mari, tintaura, pelinul sau angelica pot produce greturi, pot avea efect hepatotoxic. "De asemenea, pentru recapatarea poftei de mancare recomandam siropul de catina atat adultilor, cat si copiilor. Doua-trei lingurite cu sirop de catina pe zi asigura necesarul de vitamina C si stimuleaza pofta de mancare", afirma dr. Cristina Pavel, medic primar medicina de familie, cu competenta in api-fitoterapie si homeopatie.

MORCOVII. Disponibili in orice sezon, morcovii sunt un mijloc foarte bun de intarire a imunitatii, datorita continutului de vitamine (A, B, C, betacaroten). Morcovii sunt cunoscuti mai ales pentru continutul de vitamina A. Lipsa poftei de mancare poate indica uneori o carenta de vitamina A. De aceea, un pahar cu suc de morcovi pe zi poate contribui la inlaturarea acestei carente si la recapatarea apetitului. Morcovii au proprietati remineralizante, tonice, antianemice.

×
Subiecte în articol: mancare vitamine terapii complementare