Creşterea numărului de copii obezi a făcut autorităţile să ia măsuri împotriva practicilor înşelătoare din domeniul publicităţii la alimente. Astfel, a fost lansat "Codul etic pentru publicitatea adresată copiilor, referitoare la produsele alimentare".
Codul obligă producătorii de alimente să acţioneze ferm în direcţia respectării unor norme etice generale de publicitate adresate copiilor, privind alimentele. Normele vor fi adoptate voluntar, la nivel naţional, de către toţi cei care sunt implicaţi în procesul de promovare către copii a produselor alimentare. Documentul a fost lansat către dezbatere la data de 22 septembrie de europarlamentarul român Magor Csibi. Prin adoptarea acestui cod, România devine prima ţară membră UE care i-a măsuri de protejare a copiilor împotriva reclamelor la mâncarea nesănătoasă. Centrul European al Consumatorilor şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor au sprijinit derularea acestui proiect. La discuţii au fost chemaţi toţi reprezentanţii industriei alimentare, însă pe parcurs mulţi s-au retras. Firmele care au semnat codul şi s-au angajat să respecte normele sunt Burger King, Coca-Cola, Ferrero, General Mills, Kellogg’s, Kraft, Mars, Nestle, Star Foods, Unilever. Aceştia s-au obligat voluntar să nu folosească practici publicitare prin care să beneficieze de împrejurări şi situaţii nefericite ce pot apărea în viaţa unor persoane şi să nu folosească vulgaritatea, violenţa verbală sau comportamentul ofensiv şi nemanierat în comunicare. Publicitatea la alimente destinate copiilor va încerca să promoveze un stil de viaţă activ şi o alimentaţie echilibrată şi nu va încuraja deprinderi ce nu sunt în concordanţă cu aceste principii. Publicitatea nu va folosi serviciile de promovare a acelor vehicule media care folosesc strategii ce pot exploata violenţa şi sexul.
ANGAJAMENT VOLUNTAR
Cei care au semnat codul nu vor face publicitate către copii sub 12 ani la produsele alimentare, exceptând produsele care îndeplinesc criterii nutriţionale specifice bazate pe dovezi ştiinţifice acceptate şi/sau ghiduri nutriţionale naţionale şi internaţionale. În sensul acestei iniţiative, "publicitatea adresată copiilor sub 12 ani" înseamnă publicitatea în cadrul unui program cu o audienţă formată din minimum 50% copii în vârstă de până la 12 ani. De asemenea, copiii sub 12 vor fi protejaţi şi în şcoli. Mesajele publicitare cu privire la hrana nesănătoasă, de tip junk-food, nu mai au voie să ajungă la ei. Codul se adresează şi părinţilor a căror rol principal în alegerea produselor alimentare este recunoscut. Semnatarii se obligă să nu încurajeze sau să influenţeze copiii pentru a-şi impune dorinţele şi preferinţele în cumpărarea produselor alimentare sau a băuturilor nealcoolice. De asemenea, nu vor mai fi folosite pentru reclame la produse de tip junk-food personajele consacrate, celebrităţile de televiziune, filme, desene animate.
Citește pe Antena3.ro
Foto: stockxpertcom