80% dintre romăni se declară stresaţi. Iar principalii factori stresanţi sunt in strănsă legătură cu locul de muncă. Termene-limită, bani puţini, obiective nerealizate, reproşuri din partea şefilor, colegi dificili, monotonie...
80% dintre romăni se declară stresaţi. Iar principalii factori stresanţi sunt in strănsă legătură cu locul de muncă. Termene-limită, bani puţini, obiective nerealizate, reproşuri din partea şefilor, colegi dificili, monotonie... Sunt doar căteva dintre problemele cu care ne confruntăm vrănd-nevrănd la birou. Apoi, neplăcerile de la birou le ducem acasă, ne descărcăm nervii de la serviciu pe soţ/soţie şi pe copii, nu mai avem răgaz pentru relaxare, dormim insuficient. Şi astfel intrăm intr-un cerc vicios din care unii dintre noi ies foarte greu. Alţii, dimpotrivă, nereuşind să scape de stresul continuu, cad in stări depresive sau chiar in depresii greu de tratat. Mai mult, un individ stresat suferă de hipertensiune arterială, boli coronariene, este predispus la anxietate, depresie, insomnii. O sumă de studii realizate in ultimii zece ani incriminează stresul chiar şi pentru apariţia tumorilor canceroase.
Soluţia
Specialistul nostru, psihoterapeutul Aurora Frunză, asistent universitar in cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie "Carol Davila", ne arată că cel mai important mecanism de adaptare la stres este autocunoaşterea. "Dacă iţi cunoşti posibilităţile, vei avea mai puţine insatisfacţii, pentru că nu te implici in realizarea unor sarcini pe care nu poţi să le rezolvi. Starea de stres şi de insatisfacţie se instalează dacă iţi fixezi ţinte peste puterile tale", explică psihoterapeutul.
Stresul este la cote maxime in special atunci cănd suntem in criză de timp. Cănd avem de atins un obiectiv pănă la un termen-limită, cel mai indicat este să nu lăsăm totul pe ultimele minute. Pentru că, lucrănd pe fugă, sub influenţa stresului, riscăm să fim superficiali şi chiar să facem greşeli ireparabile. Un control al timpului şi o administrare corectă a sarcinii pe care o avem de indeplinit ne vor ajuta să fim mai relaxaţi şi să lucrăm mai eficient şi cu profesionalism.
O problemă importantă in declanşarea stresului o constituie, de asemenea, şi alegerea sarcinilor. Deoarece o sarcină care promite prestigiu social şi o plată mai bună, dar care este peste puterile noastre, ne va aduce cu siguranţă pe culmile stresului. "La stresul obiectivelor greu de atins se adaugă şi stresul aşteptărilor nerealizate. O discrepanţă mare intre ceea ce aştepţi şi ceea ce primeşti de la locul de muncă constituie un important factor de stres. Soluţia este să stabilim un acord intre aşteptările noastre şi ceea ce ne poate oferi locul de muncă", subliniază specialistul nostru.
Bani şi promovare
Banii reprezintă factorul stresant cel mai des invocat de angajaţii din ţara noastră. In momentul in care eşti bine plătit, eşti motivat, ai mai puţine şanse de a te suprasolicita şi de a ajunge la un nivel crescut de stres. Insă de cele mai multe ori, salariile nu corespund cu eforturile angajaţilor şi de aceea stresul este maxim.
Totuşi, nu putem spune că un job bine plătit este total lipsit de stres. Pentru că, in general, locurile de muncă recompensate material adecvat presupun o solicitare fizică, psihică şi nervoasă pe măsură. Mai ales dacă ne dorim să promovăm in schema de personal a companiei. Este extrem de important in acest caz să ne evaluăm responsabilităţile, să stabilim un acord intre posibilităţile noastre şi cerinţele locului de muncă, arată psihoterapeutul.
Sfatul psihologului
"Stresul poate fi accentuat dacă desfăşori o profesie care nu iţi place. Unele persoane pot lucra 12-13 ore pe zi fără probleme, dacă fac ceea ce le place. Pe de altă parte, angajaţilor nemulţumiţi de locul de muncă li se pare prea solicitant şi un program de şase ore. Dacă iţi cunoşti posibilităţile, dacă aştepţi de la tine ceea ce poţi, ceea ce meriţi, ai şanse mai mici să devii stresat şi frustrat", spune psihoterapeutul Aurora Frunză. Insă starea de stres la birou se poate instala şi in condiţii normale de lucru, atunci cănd apare monotonia. In ţările occidentale, fiecare firmă serioasă are şi un psihoterapeut care are misiunea de a lucra cu angajaţii, astfel incăt ei să aducă mult profit şi randament. In plus, unele firme asigură terapie de grup, impreună cu şefii şi colegii, pentru o mai bună comunicare a angajaţilor. "Cel mai indicat ar fi să existe in fiecare firmă un psihoterapeut, capabil să gestioneze foarte bine starea de stres a angajaţilor", este de părere specialistul nostru.
AMBIANŢĂ. Pentru ca stresul de la birou să fie minim, un rol important il are ambianţa. "Un spaţiu prietenos, in care ne simţim confortabil, de la scaunul pe care stăm pănă la modul in care sunt aranjate obiectele de pe birou, ne ajută să ne adaptăm mai uşor la realităţile zilnice şi pun o stavilă intre noi şi factorii de stres de la locul de muncă. De asemenea, multe persoane sunt mai eficiente din punct de vedere intelectual sau fizic dacă au la locul de muncă un fond muzical. Condiţiile de aerisire sunt iarăşi foarte importante, ca şi cele de umiditate şi de căldură. Deoarece orice stres fizic se transformă in stres psihic. Pauza de masă este esenţială in combaterea stresului de la birou", explică psihoterapeutul.