In goana lor spre profit, managerii uita de multe ori de nevoile angajatilor. Uita, de pilda, de spatiul "de anvergura" pe care angajatul ar trebui sa-l aiba la birou. Adica de un spatiu al lui, intr-o incapere nu foarte mare, in care sa se poata concentra si in care sa nu se auda mereu comentarii legate de ultima moda in materie de palarii si nici sa se topeasca de cald in toiul verii doar pentru ca un alt coleg refuza sa inchida caloriferul electric in plin sezon estival. Veti spune probabil ca, in spatii largi, angajatii vostri comunica mai usor. Dar in era internetului ei oricum folosesc messengerul.
Elisabeth Pelegrin-Genel, arhitect si psiholog al muncii, este de acord cu birourile mari doar daca sunt concepute cu cap pentru a evita situatiile penibile ca cele in care colegii de birou pot vedea ce lucreaza ceilalti.
Potrivit unui studiu publicat de FranceSoir.fr si realizat de Actineo, o firma care monitorizeaza calitatea vietii de birou, 83% dintre salariatii din birouri individuale spun ca se pot concentra fara probleme si doar 51% dintre cei care lucreaza in spatii comune mari se pot concentra la ceea ce au de facut.
De altfel, intr-o carte de succes aparuta in urma cu trei ani – "Spatiul deschis m-a ucis" – unu dintre cei doi autori sustine ca "birourile colective ii fac pe salariati sa se spioneze unii pe altii" astfel incat, atunci cand cineva se pregateste sa plece de la serviciu la 6 p.m., este imediat intrebat: "Ce faci? Iti iei dupa-amiaza libera?".
Institutul National de Cercetare si Securitate din Franta spune ca spatiul optim de care are nevoie o persoana la serviciu – chit ca lucreaza in birou individual sau intr-unul colectiv – este de zece metri patrati.