Contextul social in care trăiesc oamenii poate contribui la modul in care ei percep produsele alimentare, potrivit unui studiu realizat de cercetători de la Universitatea din Indiana, SUA şi publicat in "Journal of Consumers Research".
Studiul arată că societăţile individualiste, in special cele occidentale, sunt mai puţin interesate de locul de unde işi procură alimentele. De exemplu, atunci cănd au găsit o prăjitură cu foarte puţine calorii alături de batoane de cereale sau prăjituri de orez la raionul de produse dietetice, persoanele aparţinănd societăţii de tip colectiv au fost mai atente la eticheta produsului şi au constatat că nu acela era locul prăjiturii. La polul opus, cei din societatea indivialistă nici nu au observat poziţionarea greşită a produsului.    Â
TESTE. Pentru a ajunge la rezultate cercetătorii au testat modul in care consumatorii categorisesc produsele printr-o serie de teste. In primul dintre acestea, participanţii din ambele tipuri de categorii au fost puşi să recunoască trăsăturile comune ale unor produse. Apoi, au fost manipulaţi fie să găndească in mod individualist, fie să găndească in mod colectivist. Â
Concluzia a fost că cei din societatea de tip individualist sunt mai maleabili atunci cănd vine vorba de stereotipuri. Cercetarea vine in sprijinul industriei alimentare care face eforturi pentru a-şi adapta produsele pentru ţările occidentale şi completează rezultatele unui studiu al Natural Marketing Institute apărut la inceputul acestui an. Concluziile acestuia au fost că produsele de tipul "făcut pentru mine" căştigă din ce in ce mai mult teren in faţa produselor de masă. Â
Steve French, directorul institutului a declarat că "se intrevede creşterea producţiei de produse personalizare, chiar şi pe piaţa alimentelor şi a băuturilor, unde acest lucru nu părea posibil pănă acum."
Cumpărături
Sociologul american Brian Wansink a realizat un studiu care corelează cantitatea de alimente cumpărate cu modul de consum al acestora. Cei care obişnuiesc să cumpere foarte multe alimente, de obicei şi mănăncă foarte mult. Insă studiul americanului porneşte de la bucătărie. Cu căt aceasta este mai mare, cu atăt există tendinţa de a cumpăra mai multe alimente. Aceştiasunt de obicei gurmanzi.