Ministerul Apărării Naţionale va anunţa mâine numele ofertantului cu care va începe negocierea finală pentru contractul de 1,6 miliarde de euro privind construcţia celor patru corvete militare care vor intra în dotarea forţelor navale române. Statul va alege dintre Damen - Olanda, Fincantieri - Italia şi Naval Group - Franţa, fiecare venind cu cea mai bună corvetă din portofoliul lor. Dincolo de considerentele de preţ şi dotări, este interesant de văzut care va fi opţiunea României cu privire la armament, în condiţiile în care Fincantieri şi Naval Group vin cu un sistem de luptă european, în timp ce Damen merge pe mâna americanilor.
Olandezii de la Damen vin cu vârful lor de gamă, corveta multirol Sigma 10514, care optează pentru soluţii de înarmare americane, fiind dotată cu rachete antinavă Boeing Harpoon Bk II, rachete de apărare antiaeriană de la Raytheon, sisteme AA/antirachetă RAM şi ESSM, radare de la Thales şi sonar General Dynamic. Nava olandeză are 2.365 de tone, 105 metri lungime, o viteză de 28 de noduri şi poate găzdui un echipaj alcătuit din 120 de persoane.
220.000.000 de euro este preţul unei variante de top al fregatei olandeze, Sigma 10514 PKR
Damen a luat naştere în 1927 ca o afacere de familie, a construit peste 5.000 de nave, iar în prezent deţine 35 de şantiere, pe care lucrează 12.000 de angajaţi, care au realizat anul trecut venituri de 2,5 miliarde de euro. Damen deţine în România şantierul naval de la Galaţi, iar recent a preluat şi şantierul din Mangalia, unde vor lucra din 2019 peste 3.000 de angajaţi, devenind astfel cel mai mare din portofoliul companiei.
Italienii instalează armament la cerere
Italienii de la Fincantieri oferă Armatei Române corveta AbuDhabi Enhanced, dotată cu armament MBDA (companie franco-britanică-italiană, deţinută de Airbus, BAE Systems şi Finnmecanica): rachete antinavă Exocet Bk III, sistem AA/antirachetă MICA VL (12 sau 16 rachete în lansatoare verticale) şi radare de la Leonardo. Corveta italiană are 2.000 de tone, o lungime de minimum 100 de metri, o viteză de 25 de noduri şi poate adăposti un echipaj de 70 de oameni.
120.000.000 este preţul corvetei AbuDhabi Enhanced, neverosmil de mic raportat la ceilalţi doi competitori, dar în care nu intră însă o parte din dotările militare, clientul având posibilitatea de a cere ce armament vrea să îi fie instalat.
Fincantieri a fost înfiinţată în 1959, cu acţionariat privat 100% italian, are 20 de şantiere pe care lucrează 19.500 de angajaţi şi a derulat în 2017 afaceri de peste cinci miliarde de euro. În România, italienii de la Fincantieri deţin şantierele navale de la Brăila şi Tulcea.
Companie înfiinţată de Cardinalul Richelieu
Francezii de la Naval Group oferă corveta Gowind 2500, dotată tot cu armament european de la MBDA (rachete Exocet Block 3 şi VL MICA), radare şi sonare de la Thales, nava fiind prezentată ca singura platformă exclusiv militară din competiţia organizată de MApN. Corveta franţuzească are 2.600 de tone (cea mai mare din cele înscrise în cursă), 102 metri lungime, dezvoltă o viteză de 25 de noduri şi poate adăposti un echipaj de 65 de oameni, cu posibilitatea integrării a încă 15 persoane.
248.000.000 de euro este preţul corvetei Gowind 2500, care este astfel şi cea mai scumpă din cele trei înscrise în cursă
Naval Group este probabil cea mai veche companie militară din lume, fiind înfiinţată în 1631 de Cardinalul Richelieu. Grupul are ca acţionar majoritar statul francez, derulează operaţiuni în 18 ţări şi are 12.700 de angajaţi, care au adus companiei venituri de 3,2 miliarde de euro. Naval Group este principalul furnizor al marinei franceze, din portofoliul său făcând parte portavionul Charles de Gaulle, submarinele nucleare şi aproape toate navele militare din dotarea Franţei. În România, Naval Group s-a asociat pentru acest contract cu Şantierul Naval Constanţa, deţinut de omul de afaceri Gheorghe Bosânceanu.
Cât ne costă înarmarea
La cererea NATO şi UE, Parlamentul român a aprobat în martie 2017 planul de înzestrare a armatei în valoare de 9,3 miliarde de euro, din care 4,64 miliarde costă sistemele de apărare antiaeriană şi antirachetă Patriot, achiziţionate din SUA, iar 1,6 miliarde de euro revin forţelor navale. Câştigătorul licitaţiei va construi cele patru corvete în România, iar prin programul offset aferent va moderniza şi cele două fregate tip T22, Regele Ferdinand şi Regina Maria, pe lângă transferul de tehnologie militară şi asigurarea serviciilor de întreţinere, reparaţie şi dezvoltare ulterioră a corvetelor, pe întreaga lor durată de viaţă, estimată la cel puţin 30 de ani.