Guvernanţii români au fost parcă inventaţi pentru a „compensa” frumuseţea unei ţări care nu reuşeşte şi pace să fie mai mult decât pitorească. În ciuda potenţialului său enorm, turismul rămâne o industrie de nişă, iar România excelează doar prin a se face de râs la marile târguri internaţionale, fie ele de turism, alimentare sau alte domenii. O explicaţie stă şi în modul în care se atribuie contractele pentru organizarea acestor evenimente, iar din acest punct de vedere atrage atenţia un politician din Valea Jiului. Sorin Apostu, fost consilier PDL în Ministerul Economiei, este principalul beneficiar al banilor cheltuiţi oricum fără cap de guvernanţi pentru promovarea României.
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a atribuit pe 17 aprilie contractul pentru organizarea participării agenţilor economici români la Târgul Internaţional SIAL de la Shanghai, care va avea loc în perioada 16 - 18 mai. Înţelegerea a fost semnată cu Visa SA din Petroşani, care va primi pentru serviciile sale 823.554,69 lei, fără TVA. Firma a fost singura participantă la licitaţie, ca în mai toate contractele primite de-a lungul timpului de la Ministerul Economiei în trecut şi de la cel pentru Mediul de Afaceri, din ultimii doi ani. Visa SA este deţinută de Sorin Apostu, fost prefect PSDR de Hunedoara, apoi consilier PDL al miniştrilor Dan Ioan Popescu şi Adriean Videanu în Ministerul Economiei, director al Agenţiei Române de Conservare a Energiei, trecut ulterior la PSD în speranţa că va fi numit director al Complexului Energetic Hunedoara.
Mai răruţ cu licitaţiile
Visa SA are ca domeniu de activitate consultanţa pentru afaceri şi este principalul organizator de târguri internaţionale prin prisma numărului de contracte primite şi a banilor încasaţi de la stat. Firma a raportat pentru anul 2016 afaceri de 6,5 milioane lei şi un profit net de 139.000 lei, cu 40 de angajaţi. Valoarea totală a profitului din ultimii cinci ani depăşeşte 1,4 milioane lei, obţinuţi aproape exclusiv din înţelegeri cu statul. Visa SA a primit din 2007 până în prezent 104 contracte publice, din care doar 20 în urma unor licitaţii la care a fost singura participantă.
9,5 milioane de euro a primit Visa SA de la stat în ultimii ani
Printre zecile de evenimente organizate de firma lui Apostu le amintim doar pe cele de anul acesta: Târgul Internaţional Alimentaria de la Barcelona (16- 19 aprilie), pentru care a primit peste un milion de lei, Târgul Internaţional ESEF de la Utrecht (20- 23 martie)- 391.000 lei, Târgul Internaţional GULFOOD Dubai (18- 22 februarie)- 850.000 lei şi Târgul Internaţional BIOFACH Nurnberg (14- 17 februarie)- 482.000 lei.
Mai un târg, mai un colţar, mai un dosar la DNA
Interesant la Visa SA este faptul că, între două târguri organizate pentru România, mai vinde câte un colţar sau nişte rafturi, tot unor instituţii publice. Doar în ultimii doi ani a primit 53 de contracte prin încredinţare directă, pentru furnizare de mobilier către Institutul Naţional de Cercetare- Dezvoltare pentru Securitate Minieră şi Protecţia Antiexplozivă INSEMEX, Serviciul de Ambulanţă Hunedoara, Federaţia Română de Tir cu Arcul şi Primăria Petroşani.
DNA a deschis în 2014 un dosar pe numele Visa SA, în urma sesizării Corpului de Control al premierului. Firma ar fi prejudiciat Spitalul Bagdasar Arseni cu peste 10 milioane de lei, dar peste dosar s-a aşternut praful
În anii trecuţi, a prestat şi lucrări de izolare termică, reparaţii generale şi renovare pentru clienţi precum Primăria Petrila, Spitalul de Urgenţă Petroşani, Consiliul Judeţean Hunedoara etc. Furnizarea de mobilier i-a adus lui Sorin Apostu şi un dosar penal. În 2014, Corpul de Control al premierului Victor Ponta releva faptul că Spitalul Clinic de Urgenţă Bagdasar Arseni a cumpărat la preţuri supraevaluate mobilier de spital de la Visa SA.
Un sfert din bani, pentru o singură firmă
România şi-a făcut un obicei de a se face de râs la târgurile internaţionale. Printre zecile de astfel de evenimente organizate de Visa SA, cel mai scandalos este cel din 2016, de la SIAL Paris, cel mai mare târg alimentar din lume. Ţara noastră a rămas atunci cu standul neamenajat, deşi Ministerul Economiei i-a plătit 300.000 de euro firmei lui Apostu. A fost însă doar unul din eşecurile răsunătoare pe care România le-a trăit atunci când avea cea mai mare nevoie de a se prezenta măcar decent, dacă nu spectaculos atunci când trebuie să-şi promoveze imaginea. Nu mai departe de luna martie a acestui an, ţara noastră a trăit o umilinţă cumplită la unul din cele mai importante târguri de turism din lume, de la Berlin, unde a oferit turiştilor pliante scrise greşit şi un panou uriaş pe care putea fi admirat un bărbat cu burta dezgolită. De altfel, nu există an în care specialiştii din turism să nu critice amatorismul şi dezinteresul arătat de guvernanţi la târgurile de promovare a României. O bătaie de joc pentru care se plătesc însă milioane de euro. Numai în perioada 2017- 2018, Ministerul pentru Mediul de Afaceri a încheiat 42 de contracte pentru organizare de târguri, în valoare de 8,3 milioane de euro. Din aceşti bani, circa două milioane au mers către Visa SA.