x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete “Epavele” Guvernului Boc, reciclate la ROMATSA

“Epavele” Guvernului Boc, reciclate la ROMATSA

de Petru Zoltan    |    30 Mar 2014   •   21:31
“Epavele” Guvernului Boc, reciclate la ROMATSA
Sursa foto: ROBERT GHEMENT/EPA/Intact images

Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA s-a transformat în locul de “reciclare” a colaboratorilor, consilierilor şi rudelor politicienilor români, care aflaţi pe final de mandat îşi pun apropiaţii pe funcţii calde, renumerate cu salarii de zeci de mii de euro. Scandalul iscat în urma accidentului aviatic în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, în care ROMATSA a fost unul dintre pricipalii vinovaţi pentru ratarea misiunii de salvare a victimelor, a scos la iveală încrengătura de nepotisme care a pus stăpânire pe instituţia statului.

În timp ce fostul premier Emil Boc le ordona românilor să strângă cureaua, doi colaboratori ai acestuia erau angajaţi ca inspectori şi experţi în servicii de trafic aerian. Marius Buzea a fost şoferul şi consilierul fostului premier Emil Boc. Primea salariu de la Secretariatul General al Guvernului, dar şi de la Cancelaria premierului, de unde a fost transferat tocmai la ROMATSA. După trei ani, Corpul de Control al Guvernului a constatat că Marius Buzea a încasat din martie 2011 până la sfârşitul anului 2013 nu mai puţin de 526.024 lei, adică în jur de 130.000 euro. Culmea tupeului, aproape jumătate din această sumă a încasat-o fără să se prezinte o zi la serviciu.

Şoferul premierului Emil Boc a primit în mai 2011 o primă de vacanţă de 4.000 de euro, în februarie 2012, alta de 5.000 de euro, iar în ianuarie 2013 încă una de 5.000 de euro.  Jurnalul Naţional a prezentat încă din luna februarie modul prin care a ajuns şoferul lui Emil Boc ditamai expertul în aviaţia românească.
Celălalt “aghiontat” al premierului Emil Boc a fost Darius Cristian Pintilie, care a realizat în aceeaşi perioadă venituri brute de 542.211 lei, din care aproape 200.000 de lei i-a obţinut în perioada martie 2011 – 30 aprilie 2012, când nu a fost prezent la serviciu nici măcar o zi. La fel ca şi şoferul lui Boc, Darius Cristian Pintilie a beneficiat de prime de vacanţă de peste 63.000 de lei. Pintilie nu e vreun expert în aviaţie şi nici nu a reuşit să doboare vreun avion cu praştia. A fost pe rând fotograf, agent de vânzări şi inspector debutant în primăria condusă de Emil Boc. Apoi a ajuns în ograda Guvernului, de unde a ajuns angajat al ROMATSA pe postul de… inginer/inspector de specialitate/referent de specialitate/expert în serviciile de trafic aerian.  
    
Angajaţi ilegal
Cererile de angajare la ROMATSA depuse de cei doi “aghiotanţi” au fost aprobate de secretarul general al Ministerului Transporturilor, Gheorghe Dobre. Potrivit legislaţiei în vigoare, “Directorul general al ROMATSA (…) angajează şi concediază personalul aparatului propriu (...)”. Dar ce mai contează legea dacă cererile de angajare ale celor doi “aghiotanţi” au fost avizate chiar de premierul Emil Boc?! “La rubrica Relaţii Ierarhice s-au menţionat următoarele: subordonat faţă de Emil Boc, respectiv subordonat faţă de primul-ministru.”

Examen
Pentru a fi angajaţi cu acte în regulă la ROMATSA, cei doi au susţinut şi un examen scris în data de 28 februarie 2011. Dar în acea zi nici unul nu a intrat în clădirea ROMATSA. În aceeaşi zi, se completează procesul-verbal de examinare semnat de: Doru Florin Petraşcu, Marian Rădoi, Lidia Dragostin şi Rodica Laslea. Pe cine o fi examinat membrii comisiei, dacă cei doi au intrat în clădire abia după un an de la examinare? Cu toate acestea, cei doi au fost prinşi că au copiat unul de la altul, asta cu condiţia să fi scris ei răspunsurile de la examen. Subiectele la proba scrisă au fost diferite, cu excepţia subiectului privind: “cota de impozit pe clădiri datorat de pesoane juridice” care a fost tratat în mod identic de către cei doi “aghiotanţi”, “respectiv prin utilizarea aceloraşi informaţii şi idei, fiind identificate inclusiv aceleaşi greşeli de punctuaţie”.

Şefa de cabinet
Cristina Palloş a fost angajată la cabinetul ministrului Radu Berceanu în 2006-2007 şi 2008 -2010, fiind încadrată pe funcţia de director de cabinet. Din ordinul lui Berceanu, femeia a fost inclusă şi în consiliul de administraţie al ROMATSA. Apoi, şefa de cabinet a lui Berceanu a fost angajată pe un post de “expert I” cu  un salariu de 14.963 RON pe lună, plus un spor de vechime de 20%. Prin acte adiţionale, în 2013, i s-a majorat salariul la 19.051 lei pe lună, plus un spor de vechime de 25%. Deşi postul de expert necesita prezenţa la birou timp de opt ore pe zi, Cristina Palloş a continuat să lucreze ca şefă de cabinet la Berceanu.    

“Blonda lui Boc”, trimisă Barcelona şi retur  
Fostul premier Emil Boc şi-a protejat tot timpul colaboratorii aduşi de la Cluj să ocupe funcţii de înalţi demnitari la Bucureşti. Cyntia Curt a ajuns în Guvernul Boc consilieră cu rang de secretar de stat, în paralel fiind preşedinte al Consiliului Naţional de Integritate. Pe final de mandat, premierul a trimis-o pe funcţia de consul al României la Barcelona. Pentru a-i îndeplini visul Cynthiei Curt, şeful Guvernului a semnat nu mai puţin trei decizii, toate publicate în Monitorul Oficial din 21 septembrie 2011. În iunie 2012, Guvernul Ponta a decis rechemarea doamnei consul. Rechemată în ţară, Curt a revenit pe funcţia de inspector guvernamental, în structura secretariatului general al Guvernului Ponta 2. De aici a fost remaniată.

Igaş şi-a făcut şoferul subofiţer
Nici fostul ministru de Interne Traian Igaş nu s-a lăsat mai prejos. Numit în locul lui Vasile Blaga la şefia Ministerului de Interne, senatorul Traian Igaş a venit la pachet cu şoferul său, la sfârşitul lunii septembrie 2010. Astfel, Gabriel Marian Cardas, angajat pe post de şofer la Senatul României, a ajuns subofiţer la Ministerul de Interne, deşi posturile erau blocate. Pentru a se respecta întru totul eticheta, şoferul a dat examen de angajare în Jandarmerie, cam tot aşa cum şi-a dat bacalaureatul şeful său. Şoferul Marian Gabriel Cardaş a fost făcut subofiţer într-un birou din incinta Ministerului de Interne, în urma unui examen formal. La acea vreme, ministrul Traian Igaş îi demitea pe şefii Jandarmeriei, în urma scandalului privind angajările ilegale din instituţie.

×