Lucrările la Magistrala 5 de metrou au produs surpări ale unei porţiuni de carosabil, sâmbătă, izolând practic două cartiere ale Capitalei care au populație cât a unui județ. Dezastrul edilitar a venit aproape firesc, din moment ce primele probleme au apărut în luna mai și nu s-a luat nicio măsură, deși specialiștii avertizau că ar putea să apară probleme pe o zonă mult mai extinsă. Chiar și acum se verifică doar zona afectată.
Nici Metrorex, nici constructorii, Primăria Capitalei sau Ministerul Transporturilor nu au controlat lucrările pe șantierul Magistralei 5 și nu au demarat o anchetă, după ce carosabilul s-a prăbușit, pe 20 mai 2015, tot în zona Academiei Militare. Fostul primar interimar al Capitalei, Dan Marin Ștefănel, spune că s-a încercat mușamalizarea acestei probleme grave, care va da peste cap traficul rutier în București, pe termen foarte lung. „Nu știu nimic despre vreo anchetă. Nici măcar nu am fost informat, nici de Metrorex, nici de ISU. Ar fi trebuit ca Primăria să ia măsuri după surparea produsă în primăvară. Chiar am lucrat cu cei de la Metrorex, în timpul mandatului de primar interimar, iar directorul nu m-a informat în legătură cu vreo surpare, cum nici în Consiliul General nu s-a discutat despre această situaţie”, a declarat, pentru Jurnalul Naţional, fostul primar interimar al capitalei.
Soluţiile de moment, aplicate strict pe zona vizibil afectată, nu rezolvă lucrurile, dacă se constată că întreaga lucrare s-a făcut prost, iar consecinţele ar putea fi foarte grave, pe termen foarte lung. „Umplerea rapidă cu beton este o soluţie bună, dar este posibil să se producă fenomene asemănătoare și în alte zone, pentru că această prăbușire se poate extinde, după ce a început. În cazuri de acest fel este posibil să se fi făcut săpăturile fără să se consolideze ce era la suprafaţă, cum se face în mod normal, ca nisipurile să nu se miște”, explică Nicolae Boţu, profesor la Facultatea de Construcţii de la Iași, expert în studii geotehnice. În momentul începerii lucrărilor la M5, se cunoșteau problemele solului din zona care acum a fost închisă circulaţiei și de unde au fost evacuate, sâmbătă, 14 familii din imobilele deja afectate de surpare. Studiul de fezabilitate ar fi trebuit să ofere cele mai bune soulţii tehnice pentru terenul foarte dificil, nisipos și mâlos, cu infiltrare de apă, din zona afectată. Specialiștii spun că poate fi și o problemă de proiectare, dar și de execuţie, prin nerespectarea proiectului. Lucrările sunt realizate de asocierea Astaldi (Italia) - FCC Construccion (Spania) - Delta ACM (România) - AB Construct (România). Valoarea totală a contractelor atribuite pentru construcţia M5 se ridică la circa 2,6 miliarde de lei, cu TVA inclus (cca 585 milioane de euro).
Actualul director general de la CNADNR a fost desemnat, săptămâna trecută, Cătălin Homor, fost director general Metrorex. Acum se ocupă de construcţiile de infrastructură din toată ţara, la iniţiativa ministrului Transporturilor, Dan Costescu.
Primăria are apartamente în care îi poate caza pe cei ce locuiesc în blocurile cu risc de prăbușire din zona afectată. Sunt peste 100 de astfel de apartamente în „turnurile gemene” de pe Splaiul Unirii, utilizate ca locuinţe de tranzit pentru proprietarii ale căror blocuri se reabilitează sau prezintă grad seismic ridicat și pericol de prăbușire.
Ștefănel Dan Marin, fost primar interimar
Reprezentanţii constructorului - Astaldi - nu-și asumă vinovăţia. Primăria Capitalei și Ministerul Transporturilor au demarat o anchetă, pentru a stabili cauzele surpării și vinovaţii.
Circulaţie deviată în zona Eroilor
Restricţiile de circulaţie în zona Eroilor vor fi menţinute timp de 30 de zile. Cele mai afectate zone vor fi cartierele Drumul Taberei și Militari. Circulaţia este închisă pe Bdul Eroilor, pe sensul spre centru, de la strada Carol Davila, iar pe sensul spre periferie, de la Splaiul Independenţei și pe Bdul Eroii Sanitari, pe sensul spre centru, de la strada Carol Davila. Circulaţia rutieră se va desfășura deviat, astfel: pe sensul spre centru, dinspre cartierele Drumul Taberei și Militari, pe Șos. Pandurilor - Calea 13 Septembrie sau Șos. Geniului - Șos. Cotroceni; pe sensul spre cele două cartiere, pe Splaiul Independenţei - Șos. Cotroceni - Șos. Geniului sau Șos. Cotroceni - Bdul Iuliu Maniu - Bdul Vasile Milea. Autobuzele liniilor 122, 126, 137, 138, 168, 226, 268, 368 și 668 vor circula deviat de la strada Știrbei Vodă - Șoseaua Cotroceni - strada Carol Davila, apoi pe traseul de bază.