Automobilele ecologie, în special cele electrice, se află cu prioritate pe agenda imediată a oricărui producător auto. Parteneriatele sunt cele prin care marile concerne speră să-și reducă costurile. Pentru că pe lângă amenințarea chineză, în UE apare din această primăvară și electrica minune americană Model 3. Asta în condițiile în care UE vrea să înăsprească semnificativ măsurile antipoluare. Atât de semnifictiv încât s-ar putea ajunge ca automobilul electric să devină un lux. Între timp, chinezii tac și fac și pătrund în Europa nu pe ușa din față cu produse de dumping, ci pe cea din spate prin achiziții indirecte.
Un anunț cât se poate de șocant a fost făcut de șeful celui mai mare producător auto la nivel mondial în 2018. Președintele Volkwagen susține că mașinile electrice mici - cele destinate traficului urban acolo unde se umărește cu predilecție reducerea poluării - s-ar putea să aibă prețuri prohibitive pentru clienții cu venituri mici. "Avem obiectivul de a face electromobilitatea accesibilă unui segment larg de populație. Cu toate acestea, actualul nivel al prețurilor nu poate rămâne același dacă aceste mașini sunt echipate cu motoare electrice. Prin urmare, inevitabil, vor fi creșteri semnificative de prețuri în segmentul mașinilor de clasă mică", a declarat Hans-Dieter Poetsch, președintele VW. Anunțul vine la câteva zile după ce grupul german a anunțat o creștere iminentă a prețurilor cauzată de noile norme de poluare și a tehnologiilor care vor fi implementate. Declarația lui Poetsch este întărită de directorul de vânzări al companiei care estima o creștere pe termen mediu a costurilor pentru reducerea emisiilor cât și cea dictată de scumpirea materiilor prime. "Volkswagen folosește diferite resurse pentru a contracara creșterea costurilor. Cu toate acestea, este clar că nu este posibil să compensăm în totalitate costurile mai mari cu materialele", a adăugat directorul de vânzări al Volkswagen.
Înțelegerea VW-Ford
Pentru a contracara astfel de costuri, VW este pe cale să bată palma cu unul dintre vechii rivali, americanii de la Ford. Parteneriatul anuțat de cei doi gianți - care dețin împreună aproape 18% din piață - se axează pe dezvoltarea automobilelor electrice, a mașinilor autonome și a serviciilor de mobilitate. Primele rezultate palpabile sunt preconziate pentru 2022 când a putea fi lansate primele pick-up-uri rezultate din această alianță. VW este mai avansat din punct de vedere al mașinilor electrice. Atât de avansat încât derulează investiții de 20 de miliarde de euro care vor viza sute de modele VW. Ford nu prea are ce pune deocamdată la bătaie la acest capitol, singura certitudine fiind un SUV electric care e promis pentru 2020. VW în schimb se pregătește să acapareze cât mai mult dintr-o piață relativ virgină. Audi are în plan să fabrice în viitorul apropiat un crossover electric de dimensiuni apropiate cu modelul Q3 la o fabrică Volkswagen din Germania. Acesta este unul dintre cele 12 automobile electrice pe care Audi vrea să le lanseze până în 2025, din care nu mai puțin de cinci SUV-uri. Fabrica de la Zwickau va beneficia de investiții de un miliard de euro menite să ridice producția anuală la 330.000 de mașini electrice din mărcile VW, Audi și Seat. SUV-ul electri Audi va fi dezvoltat pe platforma modulară Electric Drive Kit și va prelua o serie de elemente de design de la e-tron GT.
Ofensiva lui Musk
Tesla a anuțat că va începe de luna viitoare livrările lui Model 3 către clienții din UE. Potrivit Bloomberg, primii clienți care și-au configurat mașina pe siteul producătorului american sunt din Franța, Germania, Olanda, Marea Britanie, Suedia și Norvegia. Mașinile sunt fabricate în SUA și vor fi livrate via Belgia. Elon Musk ar intenționa să aducă circa 3.000 de Model 3 pe săptămână pe piața europeană. Tesla Model 3 se vinde în spațiul UE în două versiuni. Prima oferă o autonomie extinsă de 560 de km conform standarului WLTP, o viteză maximă de 233 de km și un sprint până la sută de 4.8 secunde, pentru un preț de 55.400 de euro în Germania, iar cea a doua variantă, mai performantă, reduce autonomia la 530 de km, dar ridică viteza maximă la 250 de km/h și scade sprintul până la sută șa 3.8 secunde, la un preț de 66.100 de euro. De remarcat că prețul pentru SUA al variantei sportive este de 53.950 de dolari. Americanii mai au posibilitatea să cumpere și versiunea ieftină a lui Model 3 care costă 35.950 de dolari, oferă tracțiune doar pe spate și are o autonomie de 424 de km. Prețul celebrului pilot automat este de 5.300 de euro, dar poate fi adăugat și ulterior pentru 7.000 de euro. Deocamdată, Tesla 3 poate fi comandată din Germania, Franța, Spania, Portugalia, Elveția, Olanda, Belgia, Luxemburg, Italia, Norvegia, Austria, Danemarca, Finlanda, Suedia fără avansul de 2.500 de dolari cerut în cazul clienților americani. Automobilele comandat în ianuarie au ca termen de livrare luna martie. Tesla nu este singurul producător de mașini electrice care a pus ochii pe Europa. Henrik Fisker susține că că va lansa o mașină electrică accesibilă la un preț de 40.000 de euro. Noul model va fi produs în SUA, dar va fi vândut la nivel global din 2021. Fisker a prezentat deja modelul electric Emotion ce urmează să fie lansat pe piață în 2019. Bolidul californian promite o autonomie de 650 de kilometri, tracțiune pe cele patru roți și o viteză maximă de aproape 260 km/h.
Ce avem în România
Propunerile americane vin în momentul în care piața reală de mașini electrice arată destul de puțin ofertantă dacă vorbim de România, țară care acordă cel mai mare bonus la cumpărarea unei electrice din întreg spațiul UE și care ajunge la 10.000 de euro. Concret, clienții români au la dispoziție zece modele cu performanțe destul de model și prăfuite. Este vorba despre: smart EQ fortwo și forfour, Mitsubishi iMiEV, VW e-up - în segmentul de prețuri cuprins între 22.000 și 24.000 de euro - și de Renault Zoe, Nissan Leaf, Kia Soul EV, Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq Electric, BMW i3 la prețuri care variază între 33.450 și 40.000 de euro și autonomii care se învârt în jurul a maximum 350 de km. Oferta este dublată, din păcate, de starea foarte precară a infastructurii de alimentară cu energie, chiar dacă promițătoare ca plan de dezvoltare. Să nu uităm că încărcarea unui i3 pentru autonomia maximă reală de 260 de km se face în 4 ore și 18 minute de la un BMW i Wallbox, în vreme ce la un automobil cu combustie clasică pentru o autonomie similară e nevoie de doar cinci minute pentru a alimenta și a pleca din nou la drum.
Planurile Chinei
Spuneam în numărul trecut că industria auto electrică din China este de neegalat din punct de vedere al costurilor de producție, ceea ce împiedică încă invazia mașinilor de 3.000 de euro sunt doar normele europene în materie de siguranță. Așa că, autoritățile comuniste aplică alte tactici pentru a cuceri Europa. Cum ar fi achiziția de companii europene aflate în moarte clinică. Este și cazul grupului chinez Evergrande care pentru 930 de milioane de dolari a pus mâna pe 51% din acțiunile National Electric Vehicle Sweden, compania care a încercat să salveze Saab de la pieire în 2012. Chinezii vor să transforme legendara marcă suedeză Saab într-un brand care să ofere exclusiv mașini electrice. Modelul Saab 9-3 ar fi prima apariție, un bolid electric cu o autonomie de 300 de kilometri. Tranzacția dintre Evergrande și NEVS privește și dezvoltarea unui crossover electric cu numele 9-3X, ce va fi produs întâi în China, cu posibilitatea de a ajunge apoi și în UE.
cifre
- 560 de km, autonomia lui Tesla Model 3
- 10 modele electrice aflate la vânzare pe piața din România