Juke este cel mai mic crossover Nissan. Lansat în 2011, Juke a reușit să atingă performanțe la vânzare, doar în UE fiind comercializat anual în 100.000 de exemplare, în ciuda prețului care în varianta de top atinge 21.000 de euro. Peste timp a mai avut parte de facelifturi cu modificări minore, ultimul chiar în 2018, dar așteaptă o schimbare radicală care este programtă pentru vara anului viitor. Până atunci, varianta aflată în fabricație beneficiază de diverse promoții care îi reduc din preț. Am testat vreme de trei zile micul crossover, nu doar prin oraș, ci și pe drumuri până în creierii munților în plin cod portocaliu de ninsoare. Ce-l ajută, dar și ce-l dezavantajează pe Juke, vă voi relata în cele ce urmează.
Arată ca o mașină care se adresează în primul rând unui cumpărător ceva mai rebel. Blocuri optice nonconformiste, culori bitonale, cadrane inspirate din cele ale motocicletelor de viteză, confortabil la interior, dar cu un portbagaj care nu e îndeajuns de mare încât să cuprindă un porc tranșat de 150 de kilograme. Juke este automobilul tipic japonez care pare mic la exterior, dar este surpinzător de încăpător. Accesorizat atât cât trebuie să ofere un confort bun, alura îl face mai pretabil traficului de oraș, la prima vedere. Juke este și el un produs al isteriei SUV și se luptă în segmentul cel mai disputat la ora actuală, cel al mașinilor care arată precum cele de teren, dar sunt mai mult pentru oraș. Mini SUV-urile au devenit un trend pentru că ofereau ceea ce le lipsea maşinilor mai mari şi mai greu manevrabile în traficul aglomerat: spaţiu mai redus pentru manevre, loc de parcare mai uşor de găsit şi manevrabilitate. S-a renunţat şi la tracţiunea integrală care nu-şi are rostul în spaţiul urban şi a rămas doar alura de maşină all-road, cu o tracţiune pe o punte, de obicei, faţă, şi cu suspensii adaptate unor condiţii mai grele. Juke este un un crossover subcompact, care conferă şoferului aceea senzaţie de siguranţă pe care ţi-o dă un SUV, uneori falsă. Dar rămân poziţia dominantă asupra traficului pentru o maşină din clasa ei şi faptul că ştii, măcar teoretic, că te poţi avânta şi pe drumurile desfundate, gropile pline cu noroi sau bordurile mai înalte. Parţial este adevărat, pentru că garda înaltă specifică unui SUV, de 165 de mm în acest caz, te salvează din situaţii mai dificile, la fel şi suspensiile gândite să reziste mai bine la şocuri decât cele ale unui sedan. Aici s-a sacrificat confortul de dragul unei mai bune stabilități la curbe și viteze mari, pentru că vorbim de o mașină de talie înaltă în raport cu lungimea și lățimea ei. Și suspensiile tari s-au simțit destul de zdravăn pe drumul de întoarce de la Bran prin varianta ocolitoare a coșmarului de pe DN1, adică prin Câmpulung Muscel, via Târgoviște. Dacă n-ar fi fost scaunele confortabile, valurile abundente din asfalt ar fi deranjat sâcâitor coloana.
Care e drumul potrivit
Pe drumul până la Fundata, unde șoseaua urcă la 1.360 de metri altitudine, în plină isterie de cod portocaliu de ninsori, am întâlnit tot soiul de tipuri de carosabil și de aderență. De la zăpadă afânată, autostradă acoperită cu strat subțire de nea, drum desfundat, până la serpentine, pe un carosabil aflat la limita înghețului sau ploaie torențială. Am remarcat stabilitatea de care dă dovadă Juke și eficiența cu care iese din situații la limită. Chiar dacă vorbim de un vehicul cu tracțiune doar pe puntea față și un sistem mai deosebit de control al tracțiunii. Totuşi, trenul de rulare este departe de a se înscrie în categoria unui autovehicul de teren. Chiar dacă maşina ne dă posibilitatea să ne avântăm ici-colo şi pe altfel de drumuri decât cele asflatate graţie unui unghi de atac de 26 de grade şi unuia de degajare de 30 de grade. Juke-ul dispune chiar de un mod L, sau low, la cutia de viteze automată, care fixează treptele într-o plajă care permite un trafic mai greu, adică un cuplu mai mare la o viteză mai redusă. În plus, un tablou de bord plasat pe consola centrală, care face parte din Nissan Dynamic Control System, îţi arată cât de mari sunt forţele G care acţionează la un moment dat asupra ta, exact ca la maşinile de teren adevărate. Tot sistemul mai sus pomenit îţi permite să-ţi alegi stilul de condus care ţi se potriveşte dintre Sport, Normal sau Eco. Schimbările se simt cel mai bine din punctul de vedere al puterii motorului.
Cât consumă
Sub capota lui Juke a stat un motor aspirat pe benzină de 1,6 litri şi 115 cai-putere, care oferă un cuplu de 157 de Nm la o turaţie de 4.000 de rot/min. Puterea motorului lasă de dorit, mai ales dacă alegi modul Eco, și doar varianta Sport îți oferă garanția că poți depăși fără emoții. Cei 115 cai-putere sunt capabili să mişte maşina de 1.250 de kilograme până la 100 de km/h în 11 secunde. În ciuda faptului că nu dispune de multă putere pentru masa pe care o are, Juke se mişcă bine în trafic de oraş. Acest lucru este posibil, în primul rând, datorită direcţiei, care este precisă şi lejer de manevrat. În privinţa sprintului, şoferul nu trebuie să-şi facă prea mari speranţe pentru că X-tronicul, adică o cutie automată tip CVT – cu trepte variabile, nu ajută prea mult, indiferent de turaţia în care e ţinut motorul. CVT este o cutie care practic schimbă o infinitate de trepte, ceea ce duce la un parcurs liniar în turaţie. La fel de liniară este şi mişcarea maşinii. Adică nu te poţi aştepta nici la şocuri, nici la sprinturi. Consumul a fost o ciudățenie a computerului de bord și a cutiei CVT. Când am părăsit Capitala, îmi indica la bord o autonomie de 308 kilometri. Odată ce am ieșit din București, iar consumul a scăzut de la 9,2 litri/100 de km la 6,6 litri/100 de km - cât ajunge în regim extraurban -, autonomia a crescut ușor inițial, pentru ca apoi să rămână constantă. Așa se face că, după aproape 200 de km, în regim de iarnă și munte, ajunsesem să am o autonomie de aproape 300 de km. Parcă nici n-aș fi mers patru ore. Una peste alta, după circa 500 de km în regim mixt, tot mai aveam benzină pentru vreo 85 de km.
Cât e de spațios
Juke oferă o poziție confortabilă la condus. Aspectul înalt, cu tente uşor impunătoare, se traduce printr-o poziţie bună la volan. Botul ridicat şi stopurile ieşite în evidenţă dau un pic de lipsă de vizibilitate la nivelul părţii frontale, chiar dacă motorul nu ocupă un spaţiu prea mare în faţă şi maşina este relativ scurtă. Partea din spate este asigurată prin intermediul unei camere de luat vederi pentru marşarier. Există, ca opţionale sau la un nivel de echipare superior, şi un sistem de monitorizare a perimetrului cu senzori atât pentru faţă, cât şi pentru spate. Aceştia sunt necesari pentru că maşina, deşi nu este lungă, măsoară doar 4,135 de metri, este înaltă. Spaţiul interior este confortabil atât pentru pasagerii din faţă, cât şi pentru cei din spate. Portbagajul este de 345 de litri, plus un spaţiu adiţional sub podeaua acestuia unde teoretic ar fi trebuit să existe roata de rezervă, înlocuită acum de kitul pentru pană. Portbagajul nu permite încărcarea unor obiecte mai lungi de un metru. Peste această dimensiune este necesară rabatarea banchetelor, caz în care spaţiul de încărcare poate atinge doi metri în lungime.
Ce are la interior
Tonurile bicolore și combinațiile de plastic colorat matisat și negru domină interiorul. Există spaţii pentru pahare și sticle în care se pot pune inclusiv recipiente mai înalte fără grija că se vor răsturna la prima curbă. Nu există un spațiu dedicat pentru mobil, dar priza, portul de USB şi auxiliarul sunt plasate chiar sub planşa centrală. Bordul conţine şi un computer destul de vechi ca afişaj, dar util prin informaţiile care care le oferă. Pentru legătura multimedia există o mică tabletă care este folosită şi pe post de sistem de navigaţie. Conexiunea bluetooth se face uşor la smartphone şi permite şi redarea fişierelor din telefon. Preţul unui Juke model 2018 pleacă de la 15.150 de euro cu TVA pentru o variantă de bază şi ajunge la 21.400 de euro pentru una de top. Opţiunile mai sofisticate pot include inclusiv o trapă panoramică. Noua generație Juke va fi lansată în vara anului viitor și va primi noi motorizări, dar și o versiune hibridă cu range-extender. Oficialii companiei au spus anterior că viitorul Juke „nu va arăta prea mult ca prima generație”, dar că va rămâne o “mașină foarte cool”. Va fi cel mai probabil o mașină mai europeană, designul fiind făcut în studioul Nissan din Londra.
- 345 de litri portbagajul
- 11 secunde până la 100 de km/h
- 6,6 litri/100 de km, consum extraurban
Dezavantaje
- puterea motorului
- X-tronic, disponibil doar pe anumite motoare
- lungimea maximă de încărcare fără rabatarea banchetelor
Avantaje
- garda la sol
- manevrabil
- AWD Torque Vectoring