x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Azi la München, mâine în toată lumea. Ce mașini vom vedea pe străzi

Azi la München, mâine în toată lumea. Ce mașini vom vedea pe străzi

de Tudorel Muşat    |    08 Sep 2023   •   06:20
Azi la München, mâine în toată lumea. Ce mașini vom vedea pe străzi

Industria auto își pune mari speranțe în Salonul auto de la Munchen. Redenumit IAA Mobility, în 2021, după ce a fost mutat din Frankfurt după 122 de ani de existență, salonul bavarez vrea să pună mai mult accent pe „mobilitate, durabilitate și tehnologie” decât pe automobile. Este locul în care industria auto etalează ce are mai bun, adică premiere electrice care propun autonomii de peste 500 km și concepte care pe le vom vedea în curând pe șosele. Ca de obicei, producătorii naționali - germanii - au ținut capul de afiș și s-au lăfăit pe spații largi. IAA Mobility 2023 este mai mult o nouă platformă globală pentru viitorul mobilității, o expoziția hibridă decât un salon clasic și se vrea cel mai mare eveniment de profil la nivel mondial. Salonul va fi deschis până pe 10 septembrie.

BMW a vrut să rescrie complet regulile la Salonul bavarez. Și-a uimit fanii cu noul concept Vision Neue Klasse. Un stil complet revizuit, interiorul radical regândit, funcționalitatea futuristă a sistemului de infotainment și tehnologia extrem de avansată a sistemului de propulsie. BMW spune că nu prezintă în avanpremieră niciun automobil de serie, ci mai degrabă o întreagă gamă de berline și SUV-uri care vor începe să aterizeze în dealeri începând cu 2025 - deși este sigur că următoarea generație Seria 3, care va fi primul dintre aceste noi vehicule electrice, va fi o potrivire deosebit de apropiată de concept. BMW se concentrează ferm pe viitor, dar designerii recunosc influența continuă a succeselor din trecut, inclusiv legendarul Seria 3 E30, a cărui siluetă inspiră puternic ultimul concept, și BMW Seria 7 din 2001, generația E65 - primul automobil care a utilizat platforma de infotainment BMW iDrive, care va intra în cea de-a noua generație pentru automobilele Neue Klasse. Seria 7 a câștigat un model Protection, care va fi disponibil atât cu un sistem de propulsie pe benzină, cât și cu unul electric. Acesta continuă seria BMW de producție de vehicule blindate, cu geamuri de protecție, un șasiu mai puternic și o caroserie capabilă să protejeze împotriva explozibililor. Este dotat cu geamuri de protecție cu rating VPAM 10 - cel mai înalt nivel de protecție pentru vehiculele de protecție civilă - și este clasificat VR9, ceea ce înseamnă că poate rezista atacurilor balistice cu arme care se deplasează cu viteze de până la 820 de metri pe secundă. Seria 7 Protection este echipată cu un motor V8 mild-hybrid pe benzină de 4,4 litri cu 522 CP și 553 Nm.

Dezvăluirea Mercedes

Marea dezvăluire a Mercedes-Benz la Munchen a fost Concept CLA, care a prezentat primul dintre cele patru automobile compacte care vor fi construite pe o nouă platformă electrică. Automobilul s-a axat în principal pe tehnologie, cu unele pretenții îndrăznețe de eficiență. Mercedes spune că noul CLA va fi una dintre cele mai eficiente mașini electrice construite vreodată: autonomia va putea trece de 750 km, consumul va fi de 12 kWh/100 km și va fi posibilă încărcarea rapidă care să ducă în 15 minute autonomia la 400 km. Mercedes insistă și pe designul conceptului, despre care spune că „transmite putere atletică”. Trenul de rulare derivă din cel prezentat anterior pe un concept denumit EQXX, a cărui autonomie putea trece de 1.000 km.

Rival VW pentru Tesla

Grupul Volskwagen a prezentat mai multe premiere pe diviziile pe care le are în portofoliu. ID GTI a fost prezentat ca succesorul electric al lui Golf GTI, atât în spirit, cât și în stil. Bolidul compact cu tracțiune față este destinat să conducă noua gamă de mașini electrice entry-level de la Volkswagen, cu un motor electric montat în față, o suspensie sport special reglată, elemente de design tradiționale GTI și un preț care ar trebui să înceapă de la aproximativ 30.000 de euro. Răspunsul Volkswagen la Tesla Model 3 Performance este o platformă care va dezvolta 390 de cai putere. ID 7 GTX folosește software-ul Driving Dynamics Manager dezvoltat de Volkswagen care controlează în mod inteligent tracțiunea integrală cu două motoare, precum și toate sistemele de frânare, direcție și suspensie ale sedanului de cursă lungă, în funcție de profilul de condus selectat. Cu o autonomie WLTP de până la 700 de kilometri și un acumulator cu capacități de încărcare de până la 200 kW, unitatea de propulsie APP550 urmează să ofere de acum înainte mai multă putere cu o eficiență îmbunătățită, spun producătorii. Porsche a prezentat un Cayenne hibrid plug-in, cel mai puternic ne-electric de pe piață, cu o putere impresionantă de 729 CP și un cuplu de 700 lb ft de la un motor V8 pe benzină de 4,0 litri twin-turbo, cuplat la un motor electric puternic. O baterie de 25,9 kWh, amplasată sub portbagaj, oferă o autonomie de aproximativ 80 de km doar în regim electric, în timp ce Porsche susține, de asemenea, un sprint de la 0 la 100 km/h în 3,6 secunde la modelele de top.

Scenic electrizant

Renault a venit la IAA Mobility cu noul Renault Scenic E-Tech Electric, o compactă electrică dezvoltată pe platforma CMF-EV, similară cu cea utilizată de deja consacratul și popularul Megane E-Tech Electric, prezent și el la standuri. Francezii nu se folosesc de termenul SUV pentru a defini noul model pe care îl prezintă ca vehicul de familie care oferă un spațiu interior generos. Se vrea, oarecum, o alternativă la Tesla Y. Scenicul este fratele mai mare al Meganeului, este mai lung – ajunge la 4,47 metri, mai înalt - 1,57 metri și are un ampatament de 2,78 metri, foarte generos. Scenic E-Tech Electric este realizată în proporție de 37% din materiale reciclate, iar masa totală a ajunge la 1.842 de kilograme în cazul versiunii cu baterie de capacitate mai mare. La interior, planșa de bord a lui Scenic E-Tech Electric este realizată în proporție de 80% din materiale reciclate precum polipropilenă și este dominată de două ecrane în forma literei L, similare cu cele disponibile pe Megane E-Tech Electric și Rafale: un instrumentar de bord digital de 12,3 inchi cu rezoluție 1920×720 pixeli și un ecran touch de 12 inchi cu rezoluție 1250×1562 pixeli poziționat central pentru sistemul de infotainment. Modelul electric Scenic E-Tech Electric este disponibil în două variante de putere și baterie. Versiunea Standard range este echipată cu un motor electric de 170 CP și cuplu maxim de 280 Nm care permite un interval de 9,3 secunde de la 0 la 100 km/h și o viteză maximă de 150 km/h. Această versiune vine cu un acumulator Li-Ion cu capacitatea de 60 kWh cu autonomie maximă de 420 de kilometri care se poate încărca cu viteze de până la 130 kW în cazul stațiilor rapide (DC) și până la 22 kW în cazul stațiilor cu curent alternativ (AC). Versiunea de top High range beneficiază de un motor electric de 220 CP cu cuplu maxim de 300 Nm, astfel că accelerația de la 0 la 100 km/h se realizează în 8,4 secunde. În cazul acestei versiuni, Scenic E-Tech Electric este echipat cu o baterie Li-Ion de 87 kWh care oferă o autonomie de 620 de kilometri, cu o viteză de încărcare ușor mai ridicată în cazul stațiilor rapide, de 150 kW. În cazul stațiilor AC, viteza maximă de încărcare rămâne de 22 kW. A fost prezentă și Dacia la Munchen, cu noul Jogger.

Faceliftul Model 3

Modelul Tesla Model 3 facelift a debutat în standul firmei americane la Salonul Auto de la Munchen. Berlina actualizată, cunoscută anterior sub numele de cod „Project Highland”, aduce o parte frontală puternic revizuită, despre care se spune că reduce rezistența la înaintare, îmbunătățind autonomia și rafinamentul la viteze mari. Noua mașină va fi cu 2.000 de euro mai scumpă decât actualul Model 3. Este de așteptat ca modelul Tesla Model Y, înrudit îndeaproape, să urmeze cu un pachet similar de îmbunătățiri, dar Tesla nu a dat nicio indicație cu privire la momentul în care acest lucru se va întâmpla.

Ce au adus chinezii

Chinezii sunt puternic reprezentați la salonul german. Mărcile comuniste de automobile electrice se extind rapid în Europa. BYD, Nio, Seres, Xpeng, Avatr și multe altele au standuri în cadrul expoziției cu o prezență vizibilă. Calitatea mașinilor pe care le produc în prezent este impresionantă, fiind din ce în ce mai mult la egalitate cu cea a companiilor de top, iar în ceea ce privește tehnologia, acestea egalează sau conduc. Spre exemplu, noul brand chinezesc Avatr, o colaborare între producătorul auto Changan și gigantul Huawei, a lansat o berlină cu dimensiuni similare unei Tesla S (5 m lungime, lățime de 2 metri)  care va fi disponibilă cu două sisteme de propulsie electrică: o configurație cu un singur motor care trimite 308 CP la roțile din spate și o variantă cu două motoare cu tracțiune integrală și 570 CP. Bateriile sale sunt între 90 kWh și 116 kWh, capabile să se reîncarce la viteze de până la 240 kW. BYD a adus Seal U, un SUV electric care se va vinde în Marea Britanie. În China, unde este vândut sub denumirea Song Plus Champion Edition, este oferit cu baterii de 71 kWh și 87 kWh, care oferă o autonomie de 500 km. Se așteaptă ca prețurile pentru rivalul Tesla Model Y să înceapă în jurul valorii de 45.000 de lire sterline.

Mercedes Vision One Eleven este un concept elegant de supercar electric prezentat la IAA 2023

 

 

- 400.000 de vizitatori așteptați la salonul bavarez

- 179 de euro, prețul unui bilet de o zi cu acces și la conferințe

- 95 de țări participante

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

×