Din cele 120 de proiecte de centre comerciale anunţate în urmă cu un an-doi, doar cinci sunt aproape de finalizare sau au finanţare pentru construcţie. Cotroceni Park se va deschide pe 29 octombrie, iar Sun Plaza şi-a amânat lansarea pentru februarie 2010.
Proiectele au picat unul după altul din lipsă de finanţare, de chiriaşi sau pentru că dezvoltatorii au îngheţat construcţiile de teama crizei financiare care a golit şi mall-urile gata construite de vizitatori. Cu toate astea, până la finele semestrului unu din 2010, stocul de spaţii comerciale din mall-urile existente în Bucureşti va creşte cu 200.000 de metri pătraţi ca rezultat al finalizării centrelor AFI Cotroceni Park şi Sun Plaza.
Cele două mall-uri bucureştene au avut ceva dificultăţi în atragerea retailerilor care au încasările în scădere şi care nu se află într-o perioadă de extindere a reţelelor de magazine şi mai degrabă într-una de rezistenţă până la vremuri mai bune, dar au reuşit să obţină
un mixt de chiriaşi acceptabil. Tot în Bucureşti este aşteptată şi deschiderea Cocor Luxury şi a mall-ului de casă şi grădină Dedeman.
DEZASTRU ÎN PROVINCIE
În ţară, situaţia este mult mai dramatică, valoarea mall-urilor scade cu fiecare zi în care retailerii solicită scăderea chiriilor din cauza prăbuşirii vânzărilor. Rapoartele financiare ale fondurilor de investiţii arată valori ale încasărilor cu 30%-35% mai mici decât costul de achiziţii. Nu e de mirare că piaţa centrelor comerciale nu se mai mişcă aproape deloc în provincie.
Recent, compania Atrium European Real Estate a anunţat că ia în calcul amânarea construcţiei mall-ului din Constanţa, programat pentru anul viitor, deşi are finanţare pentru circa 60% din costuri şi chiriaşi pentru peste 60% din spaţii. "Sunt atâtea oportunităţi în lume, iar la nivelul bordului Atrium Real există scepticism faţă de România în pofida succesului avut de proiectul din Bucureşti. Sunt ţări mult mai stabile politic şi economic decât România şi dacă în aceste ţări poţi obţine un randament mai bun, atunci de ce să investeşti pe piaţa românească? Există în regiune oportunităţi foarte bune de achiziţii de portofolii şi dacă un centru deja existent, consolidat, aduce un randament mai bun, în condiţiile actuale nu mai investeşti în începerea altuia nou", a declarat, Bogdan Dancău, managing director în cadrul firmei. Atrium European Real Estate a finalizat în luna aprilie galeria comercială a proiectului Militari Shopping din Bucureşti, în urma unei investiţii de 75 milioane de euro.
SCĂDEREA CHIRIILOR
Proprietarii mall-urilor nu au avut altă şansă să atragă chiriaşii decât să scadă chiriile. "În centrele comerciale din România chiriile au înregistrat un trend descendent, mai ales în cazul proiectelor cu disponibilitate mare a spaţiilor comerciale. Pentru suprafeţele mai mari de 100 mp, chiriile s-au situat între 20-40 euro/mp/lună, iar pentru spaţiile mai mici de 100 mp între 60-80 euro/ mp/lună", se arată într-un studiul elaborat de compania imobiliară internaţională BNP Paribas Real Estate.
Cu toate astea, dificultăţile economice pe care le întâmpină chiriaşii au creat o discrepanţă între nivelul chiriei şi cel al încăsarilor şi drept consecinţă chiriaşii au început să aibă dificultăţi de plată a chiriei. Dacă iniţial proprietarii au fost refractari, aceştia au devenit în cele din urmă mai flexibili şi au convenit renegocierea chiriilor utilizând metoda de calcul pe baza încasărilor sau sistemul step rent care poate să reducă presiunea chiriilor în următoarele 12-18 luni considerate cu vânzări potenţial scăzute, se mai arată în studiul citat.
CONCURENŢĂ ACERBĂ ÎN CAPITALĂ
Cotroceni Park se va deschide joia viitoare şi va crea o mare presiune pentru Plaza, Militari Shopping aflat la doar câteva staţii de tramvai distanţă poate chiar pentru Liberty Center din cartierul Rahova. Şi hipermarketurile din zona centrală şi de vest a Capitalei, precum Carrefour Orhideea sau Cora Lujerului ar putea avea o scădere a vânzărilor ca urmare a inaugurării mall-ului Cotroceni Park, care va cuprinde şi un hipermarket Real, deschis non-stop.
Cei 75.000 de metri pătraţi de spaţii de vânzare sunt ocupaţi integral de chiriaşii tradiţionali ai centrelor comerciale, marile lanţuri de retaileri. O noutate este şi organizarea în cadrul mall-ului a unei suprafeţe de 750 de mp, unde se vor putea organiza o serie de târguri, expoziţii şi evenimente.
În schimb, dezvoltatorul Sun Plaza a ales să amâne pentru a doua oară deschiderea centrului comercial, deşi acesta este în proporţie de 90% închiriat. "Data de deschidere a fost stabilită pentru 18 februarie, tehnic puteam deschide până în 15 noiembrie dar am preferat să deschidem aşa cum trebuie decât să deschidem ca Grand Arena sau Armonia Brăila, care au fost un mare fiasco", a declarat într-o conferinţă de presă, directorul general al EMCT, Michael Richard, dezvoltatorul proiectului.
Centrul comercial Sun Plaza, proiect de200 milioane euro, dezvoltat de Sparkassen Immobilien în parteneriat cu firma EMCT, este amplasat în sudul Capitalei, la intersecţia şoselelor Calea Văcăreşti, Olteniţei, Berceni şi Vasile Niţu. Centrul comercial va avea o suprafaţă construită de 210.000 metri pătraţi, care va cuprinde, printre altele, 80.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale şi o clădire de birouri clasa A, cu o suprafaţă închiriabilă de 8.300 de metri pătraţi.
Citește pe Antena3.ro