x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Au întârziat în trei luni aproape un an

Au întârziat în trei luni aproape un an

de Elena Stan    |    14 Apr 2009   •   00:00
Au întârziat în trei luni aproape un an
Sursa foto: Jurnalul foto/

"Trăim în România, şi asta ne ocupă tot timpul." La baza acestor vorbe poate sta o statistică a CFR Călători, care ne spune că în primele trei luni ale anului, trenurile au întârziat deja 313 zile.



Nenumăratele restricţii de viteză impuse de infrastructura feroviară, cauzele externe sistemului feroviar şi defecţiunile locomotivelor sau vagoanelor au determinat în primele trei luni ale anului întârzieri de sute de mii de minute la trenurile de călători care circulă zilnic în România.

Dacă anul trecut autorităţile dădeau vina pe ger sau pe zăpadă, primele trei luni ale acestui an nu au mai fost înregistrate astfel de fenomene, însă întârzieri tot au avut loc. În ciuda înregistrării zilnice a mii de minute întârziere, nimeni nu este penalizat sau sancţionat, aşa cum se făcea pe vremuri.

"Pe timpul lui Ceauşescu, dacă trenul ajungea cu întârziere sau nu pleca la timp din gară, venea şi îţi făcea Notă şi îţi oprea din bani la salariu. Atunci se ştia pe unde se lucra, iar întârzierile erau anunţate, nu ca acum", a declarat Mihai Dumitru, ceferist pensionar, fost impegat şi dispecer.

În prezent, călătorii nemulţumiţi pot depune plângere la Serviciul Relaţii cu Publicul al SNTFC CFR. "Fiecare caz de întârziere este analizat în mod distinct, iar în funcţie de cauzele care au condus la întârzierea trenului, călătorii pot beneficia de compensaţii din tariful de transport", potrivit CFR Călători.

STATISTICĂ
"CFR Călători pune în circulaţie zilnic un număr mediu de 1.560 trenuri de călători care parcurg cumulat un număr de aproximativ 176.000 de kilometri. Timpul total de circulaţie zilnică a trenurilor de călători este în medie de 240.000 de minute. Raportat la aceste valori, se înregistrează o întârziere medie zilnică de aproximativ 5.000 de minute, rezultând o medie de 3,2 minute de întârziere/tren", potrivit CFR Călători.

Astfel, în primele 90 de zile ale anului, cele 1.560 de trenuri de călători care au înregistrat zilnic întârzieri în medie de 5.000 de minute au cumulat un total de 450.000 de minute întârzieri. Ceea ce înseamnă 7.500 de ore sau 312,5 zile. Adică aproape un an de întârzieri cumulat în primele trei luni ale anului.

"Ceea ce se întâmpla în zilele noastre cu transportul feroviar este de neconceput. Unele trenuri sunt mizerabile, întârzierile sunt din ce în ce mai mari, iar dacă faci o comparaţie calitate/preţ, tarifele percepute pentru serviciile prestate sunt foarte mari. Per ansamblu, imaginea proastă a transportului feroviar determină tot mai multe persoane să folosească maşina proprie. Acest lucru duce la aglomerările din trafic şi la poluare mai mare", ne-a explicat Mariana Avram, fost salariat al CFR.

CAUZE
Aproximativ 70% din cauzele ce stau la baza întârzierii trenurilor în medie cu 2,15 minute pe tren sunt cauzate de restricţiile impuse de infrastructura feroviară, respectiv restricţii de viteză şi lucrări la calea ferată. Pe locul doi găsim cazurile de forţă majoră, externe sistemului feroviar, cum ar fi viscolul, gerul sau inundaţiile, care reprezintă 20% (0,6 minute întârziere/tren) din totalul întârzierilor.

Pe ultimul loc, cu 10% (0,3 minute întârziere/tren), potrivit statisticii transmise de CFR Călători, găsim defecţiunile locomotivelor sau ale materialului rulant. Spre deosebire de anul trecut, CFR Călători nu ne-a mai transmis date cu privire la accidentele înregistrate la nivel cu calea ferată sau provocate de alţi operatori feroviari.

×
Subiecte în articol: economic calatori minute