Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a intrat în 2010 cu o datorie de aproape 150 milioane euro către firma americană Bechtel şi speră ca aceasta să fie plătită în prima parte a anului în curs, a declarat directorul general al companiei Dorina Tiron.
"Avem deja datorii din 2009 către Bechtel de aproape 150 milioane euro, pe care sperăm să le plătim în prima parte a anului în curs" a declarat Tiron. Ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat la începutul lunii decembrie 2009 că Guvernul României are o datorie de 100 de milioane de euro faţă de compania americană Bechtel, care a finalizat, primii 42 de km ai Autostrăzii Transilvania, denumită A2. “Acum trebuie să prindem din urmă nişte plăţi şi o să încercăm să facem şi acest lucru. Sunt nişte facturi care cred că sunt undeva la 70-80 de milioane de euro şi probabil că o să mai fie finalizarea asta, deci cred că suntem undeva în zona lui 100 de milioane de euro, poate undeva peste. Noi am primit o datorie foarte mare de anul trecut şi probabil că o să rămână nişte bani care să fie plătiţi şi în ianuarie”, a spus ministrul Transporturilor, adăugând că fiecare factură emisă se va plăti la o lună după emiterea ei, deci până în luna ianuarie 2010 datoriile către Bechtel vor fi achitate. Acesta a mai afirmat că, în opinia sa, proiectul Autostrăzii Transilvania necesită şi în 2010 o alocare bugetară asemănătoare cu cea din 2009, adică “în jurul a 400 de milioane de euro”. Berceanu a mai spus că, spre deosebire de o autostradă construită la câmpie, care costă 6 milioane de euro pentru fiecare kilometru, Autostrada Transilvania a avut costuri de 11 milioane de euro pe km, fără să fie incluse sumele pentru exproprieri.
METODE ALTERNATIVE
Ministrul Transporturilor a mai afirmat în decembrie că intenţia Guvernului este ca până în 2012 să existe autostradă de la Târgu Mureş până la graniţa cu Ungaria, iar în acest sens, la mijlocul lunii ianuarie 2010 oficialii Ministerului Transporturilor vor relua discuţiile cu firma constructoare Bechtel pentru a găsi metode de finanţate alternative finanţării exclusive de la bugetul de stat a Autostrăzii Transilvania. “Ideea este de a unifica (n.red. – tronsonul 2B Câmpia Turzii – Gilău, care are 54 de km şi tronsonul 3C Suplacul de Barcău – Borş, care are 64 de km), astfel încât, până în 2012, să existe autostradă de la Târgu Mureş până la graniţă şi discuţiile noastre cu Bechtel merg în direcţia de a găsi o soluţie comună pentru a putea finanţa altfel decât de la bugetul de stat – de unde e clar că nu vom avea suficienţi bani – porţiunea Braşov – Târgu Mureş. Discutăm despre posibilitatea ca dumnealor să vină cu o formulă de credit-furnizor, cu o formulă de concesiune, ceva de genul ăsta. Ne-am propus ca după jumătatea lunii ianuarie să reluăm aceste discuţii pe care le-am evocat aşa, la începutul anului acesta”, a spus Berceanu.
ISTORIC
Proiectul Autostrada Transilvania este cel mai mare proiect de infrastructură din Europa. Cu o lungime de 415 km, pe patru benzi, autostrada porneşte din centrul României, de la nord-vest de Braşov, ajungând la graniţa cu Ungaria lângă Oradea, în câmpia Crişanei. Autostrada va lega oraşe precum Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu Mureş, Cluj-Napoca, Zalău şi Oradea. Autostrada are 58 pasaje rutiere, 94 pasarele peste autostradă şi 16 noduri rutiere. Beneficiarul acestui proiect de infrastructură este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Autostrada este construită de către compania americană Bechtel International, Inc. împreună cu partenerul său din regiune, compania Enka Insaat ve Sanayi A.S din Turcia.