Preţul carburanţilor se apropie vertiginos de pragul psihologic de 6 lei, după ce Petrom a scumpit din nou litrul de combustibil cu 9 bani, cel mai scump sortiment ajungând acum la 5,96 lei pe litru.
De la începutul anului, compania a majorat preţurile cu 4%-5%, după ce anul trecut a crescut preţul motorinei cu 24% şi pe cel al benzinei cu 20%. Institutul Naţional de Statistică a comunicat la începutul acestui an că în 2010 combustibilii s-au scumpit cu peste 15%, după ce în 2009 preţurile au fost majorate cu 13%. Cel mai ieftin sortiment de benzină este 5,16 lei pe litru la Petrom. Lukoil România practică preţuri cuprinse între 5,22 lei şi 5,70 lei pe litru, în vreme ce la Rompetrol carburanţii costă între 5,21 lei şi 5,88 lei.
Motorinele produse de Petrom pot fi achiziţionate la preţuri care variază între 5,15 lei şi 5,63 de lei pe litru. În acest an, companiile au scumpit carburanţii de şase ori pe fondul creşterii cu 24% a preţului barilului de ţiţei la bursele internaţionale din cauza problemele ivite în state producătoare precum Libia sau de tranzit ca Egiptul ori de teama extinderii protestelor în Arabia Saudită, cel mai mare producător OPEC şi al doilea al lumii după Rusia.
Deşi Petrom menţionează că vinde carburanţii în funcţie de cotaţia internaţională, compania vinde benzina exportată de la rafinăriile române mult mai ieftin în alte state precum Republica Moldova.
Întrebat cum comentează scumpirea, premierul Emil Boc a răspuns „Prost”. „Cum să comentez? Prost, pentru că asta înseamnă să nu ai sub control rezervele petroliere ale ţării şi să închei contract cu Petrom aşa cum a încheiat altcineva în 2004, nu vreau acuma să fac atacuri politice. Asta înseamnă să cedezi rezervele petroliere ale ţării, asta înseamnă să stabileşti printr-un contract până în 2014 că nu poţi să intervii pe redevenţe, asta înseamnă să faci contracte în defavoarea statului, ca acum să utilizezi doar mijloace colaterale de control prin ANAF sau Consiliul Concurenţei, pentru a verifica dacă aceste lucruri au o susţinere reală sau nu. Evident că voi continua analizele împreună cu Consiliul Concurenţei şi ANAF”, a spus Boc.
Dacă scumpirea benzinei se va menţine pe o perioadă mai mare, aceasta va frâna creşterea economică, din moment ce companiile sunt afectate de majorări şi îşi reduc investiţiile pentru a suporta impactul preţurilor. Şoferii vor circula mai puţin din cauza „găurilor” aduse în buget.
De partea cealaltă, companiile petroliere spun că jumătate din preţul benzinei este dat de taxe (accize, TVA) şi ajunge la bugetul de stat. Societăţile dau vina pe majorarea TVA de la 19% la 24%, creşterea accizelor, a cotaţiilor internaţionale ale petrolului şi deprecierea leului faţă de dolarul american. Preţul carburanţilor la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător, potrivit raportului întocmit de ANAF. Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, declara la finele lunii noiembrie 2010 că preţurile combustibililor pe piaţa românească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze, iar BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători.
Companii petroliere sunt verificate de autorităţi pentru a vedea dacă profitul nu este exportat, structura cheltuielilor din bilanţ nu este „încărcată” prin costuri nejustificate, pentru reducerea profitului real, precum şi cauza pierderii fiscale declarate. În ianuarie, şoferii nemulţumiţi de preţurile practicate de companiile petroliere au demarat proteste cu mărunţiş, blocând activitatea unor staţii de distribuţie. Transportatorii acuză companiile petroliere, pe motiv că nu pot să-şi realizeze un plan de afaceri şi spun că o parte din scumpirea mâncării este generată de costul mai mare cu livrarea acesteia din cauza majorărilor. România a avut în ianuarie cea mai mare inflaţie din UE, de 7%.