x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie CFR Marfă, sub lupa Comisiei Europene

CFR Marfă, sub lupa Comisiei Europene

de Adrian Stoica    |    19 Dec 2017   •   12:10
CFR Marfă, sub lupa Comisiei Europene
Sursa foto: Victor Stroe/Intact Images

Comisia Europeană a lansat ieri o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă ştergerea de către statul român în 2013 a datoriilor companiei CFR Marfă i-au dat companei un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat de presă al Executivului comunitar. Decizia vine după ce În martie 2017, Asociaţia Transportatorilor Feroviari Privaţi din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susţinut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat, cu încălcarea normelor UE în materie.

Investigaţia efectuată de Comisie va avea în vedere o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă, constând în conversia în acţiuni a unor creanţe în valoare de 1,669 miliarde de lei (circa 360 de milioane de euro) în 2013, necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor companiei faţă de CFR Infrastructură. În cazul în care va concluziona că CFR Marfă a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua dacă acesta ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizează anumite categorii de ajutoare.

Datorii de 1,8 mld. lei şterse

În 2013, Guvernul susţinea că această operațiune, aprobată prin ordonanță de urgență, urmărește echilibrarea economico-financiară a companiei feroviare de transport în vederea creșterii atractivității la privatizare, iar caracterul de urgență al ordonanței era generat de necesitatea de a îndeplini obiectivele asumate prin înțelegerile cu Fondul Monetar Internațional.

În cazul în care va concluziona că CFR Marfă a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua dacă acesta ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizează anumite categorii de ajutoare.

La vremea respectivă CFR Marfă înregistra datorii totale de 1,8 miliarde de lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget și 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalități de întârziere și restanțe către furnizori privați. Încercarea de a privatiza compania a eşuat, iar Guvernul s-a angajat în negocierile cu FMI că va restructura din temelii compania, plan care includea şi disponibilizarea a 2.500 de angajați, reprezentând circa 30% din personal. Rezultatele acestei restructurări nu au fost cele scontate, CFR Marfă estimând pentru acest an pierderi de 137,2 milioane de lei și creanțe restante de peste 360 milioane de lei.

 

 

×
Subiecte în articol: CFR marfa