Cum decidem în 2009, cu zero sisteme de referinţă? Tendinţa angajatorilor este de a reduce costurile prin concedierea angajaţilor, însă specialiştii în resurse umane arată că această metodă duce în final la "sinuciderea companiilor".
Decizia nu este o roată a norocului, ci un rezultat al tuturor perspectivelor. O decizie aparent eficientă pe termen scurt poate avea un impact fatal pe termen lung. Oamenii trebuiesă fie foarte responsabili în această perioadă, iar noi încercăm să tragem un semnal de alarmă în acest sens, arată specialistul în resurse umane Marilena Petrec, CEO al Grupului APT, cu experienţă în HR, consiliere profesională şi relaţii cu publicul.
Pentru prevenirea unui dezastru, Ministerul Muncii a lansat la 31 martie o nouă linie de finanţare din Fondul Social European (FSE). Programul "Angajaţi mai mulţi, mai competenţi, mai sănătoşi" este menit să ajute întreprinderile din România să depăşească mai uşor perioada de criză, prin subvenţionarea salariilor noilor angajaţi, a formării profesionale a personalului şi a îmbunătăţirii condiţiilor de muncă, în vederea reducerii accidentelor şi a riscurilor de boli profesionale.
TEROAREA CONCEDIERILOR ÎN MASĂ
Specialiştii în resurse umane arată că angajaţii resimt efectele crizei economice în primul rând prin teama de pierdere a locurilor de muncă. Angajaţii se confruntă cu lipsa de transparenţă din partea celor aflaţi la conducerea companiilor pentru care lucrează, fiind marcaţi de teama de disponibilizări. Apar suspiciunea şi neîncrederea, frustrarea şi demotivarea, apar zvonurile negative. Această situaţie duce la scăderea productivităţii, la pasa-rea responsabilităţii şi la stagnarea în dezvoltare a companiilor.
În această pe-rioadă este nevoie în primul rând de o evaluare cât mai exactă a oamenilor, astfel încât angajatorii să ştie pe cine se pot baza şi la cine ar putea renunţa fără repercusiuni grave. "Evaluarea 360 de grade pe care o propunem noi se face din toate perspectivele, pe baza unor formulare. Când se pune problema să redefineşti strategia companiei, trebuie să ştii exact pe cine te poţi baza, şi realitatea nu-ţi mai permite să ai o plajă de eroare foarte mare. Dacă greşeşti în această perioadă, poate să te coste foarte mult în viitor", mai explică Petrec.
CU FIRMA "LA MEDIC"
Specialiştii în resurse umane le recomandă tuturor angajatorilor "o vizită la medic". Mai exact, la consilierul în carieră, care-ar putea să le deschidă ochii la problemele pe termen lung pe care le ridică măsurile pripite de criză. Aceştia spun că în astfel de perioade, când companiile "se îmbolnăvesc" o dată cu angajaţii, este mai multă nevoie de serviciile unor consilieri decât în perioadele normale, deşi tendinţa angajatorilor, mai ales a celor din România, este să respingă astfel de investiţii.
"Noi încercăm să privim lucrurile şi din perspectiva efectelor pe care criza le-ar putea avea în relaţia individului cu comunitatea. Într-o situaţie ca aceasta, când se fac concedieri în masă, stresul celor care rămân în companie este mai mare decât al celor dispo-nibilizaţi, iar de aici încep problemele. Începe o competiţie prost înţeleasă între angajaţi, total neproductivă, oamenii încep să mintă, să dezvolte probleme de sănătate, să nu mai dea rezultate.
Apare sentimentul de frustrare, de neputinţă, apoi stresul cronic şi boala. În aceste momente, atât angajaţii, cât şi managerii au nevoie de un consilier în carieră, pentru că mulţi manageri sunt convinşi că lucrurile vor merge bine, pentru că cei rămaşi în companie după ce s-au făcut concedieri ar trebui să manifeste recunoştinţă. Nimic mai fals!", explică dr Andreea Szilagyi, expert în consiliere profesională, vicepreşedinte NBCC International.
REDUCI ACUM, PIERZI MAI TÂRZIU
Specialiştii mai atrag atenţia asupra consecinţelor pe termen lung pe care le pot avea deciziile luate acum la întâmplare, mai ales dacă se reduce de la angajaţi pentru a se face economii: "Este diferenţa între efect şi impact. Multe companii sunt interesate acum de un efect imediat şi nu-şi pun problema ce înseamnă această decizie mai târziu.
Ai redus costurile acum, însă efectul negativ este că-ţi pleacă toţi oamenii sau că personalul e demotivat. Nimeni nu poate să spună acum cât costă demotivarea. Asta afli mai târziu şi de aceea e mai bine ca, înainte de a lua o decizie, măcar să vizualizezi care sunt posibilele efecte, în afară de cel imediat, dat de o ecuaţie matematică: am tăiat din cheltuieli, deci a crescut profitul companiei sau avem mai mulţi bani în bancă", mai spune specialistul HR Marilena Petrec.
Citește pe Antena3.ro