Potrivit executantului, asocierea Search Corporation SRL & Primacons Group SRL a înștiințat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) că întâmpină dificultăți în realizarea studiilor geotehnice și se confruntă cu lipsa firmelor specializate în efectuarea de foraje. CNAIR nu a acceptat termenul solicitat, acordând doar o amânare de patru luni pentru finalizarea documentației.
Informația a fost făcută publică de președintele PSD Bacău, europarlamentarul Dragoș Benea într-o postare pe Facebook. Data de începere a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic de execuție a fost 10 iulie 2020, urmând ca pe 10 ianuarie 2022 să fie predat studiului. Valoarea contractului este de 20,09 milioane de lei, fără TVA.
Termene date, ca să fie încălcate
La sfârșitul anului trecut, CNAIR a dat aviz favorabil traseului autostrăzii A 13 Bacău - Braşov, fiind aleasă varianta cu traseul cel mai scurt (162 km) şi care implică costuri de construcţie mai mici cu 165 de milioane de euro. Astfel, traseul a fost scurtat scurtat cu 1,7 kilometri, iar costurile sunt estimate la 2,4 miliarde de euro. Finanțarea proiectului se va face prin Programul Operaţional de Transport (POT) 2021 - 2027. Autostrada Brașov - Bacău este una din prioritățile infrastructurii de transport, ea asigurând conectivitatea cu regiunea Moldovei. Proiectul apare și în Master Planul General de Transport al României, aprobat prin HG nr. 666/2016. Aici ea apare cu o lungime de 160 km și un cost de 1,845 de miliarde de euro, iar execuția trebuia să înceapă în 2021 și să fie finalizată în 2026.
Avem și o lege pentru construirea autostrăzii
Conform unui proiect de lege depus în martie 2018 la Senat și inițiat de senatorii de Bacău, Dragoș Benea (PSD) și Daniel Fenechiu (PNL), autostrada ar trebui finalizată în termen de cinci ani de la data începerii efective a lucrărilor. În expunerea de motive, cei doi inițiatori arată că graficul de trafic pentru această autostradă ar fi de 11.000 de mașini pe zi, ceea ce ar fi un al motiv important pentru construirea ei. Ulterior proiectul a fost votat și în Camera Deputaților, devenind lege după promulgarea de către președintele României.
Inflație de autostrăzi pentru care se cer legi speciale
Autostrada Brașov-Bacău, nu este singura care s-a bucurat de o atenție deosebită din partea parlamentarilor, dedicându-i-se o lege. Una dintre ele este și Autostrada Unirii (A 8) care ar urma să se întindă pe traseul Mureș-Iași-Ungheni. Încă din 2007 Compania de Autostrăzi a început întocmirea documentației necesare pentru construcția șoselei de mare viteză, dar după mai bine de 15 ani nu s-a turnat niciun metru de asfalt, astfel că adoptarea legii în 2018 nu a ajutat-o prea mult. O altă autostradă care are propria lege din 2020 este Autostrada Nordului care ar urma să se desfășoare pe traseul Vama Petea, Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistriţa, Vatra Dornei şi Suceava. Lucrările ar fi trebuit să înceapă pe 1 ianuarie 2021 și să se finalizeze în patru ani, dar proiectul este blocat și la această dată. Și dacă tot aveam o lege pentru Autostrada Nordului, trebuia să avem și una pentru Autostrada Sudului (A6), cunoscută și ca Valahia Expres. Ea urmărește traseul București - Alexandria - Roșiori - Caracal - Craiova, cu extindere spre Drobeta-Turnu Severin - Lugoj. A trecut de Senat anul trecut, dar ulterior s-a blocat la Camera Deputaților. Proiectul adoptat de senatori prevedea începerea lucrărilor la 1 ianuarie 2021 și avea un termen de execuție de patru ani. Pe lângă aceste autostrăzile, la Parlament au mai ajuns de-a lungul anilor și alte șosele de mare viteză pentru care s-a propus adoptarea unor legi speciale, acestea fiind Autostrada Bucureşti - Braşov, Autostrada „Estului” Galaţi - Brăila - Buzău - Ploieşti, Autostrada „Unirii Principatelor Române” Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău - Paşcani - Siret, Autostrada „Basarabia” Focşani - Albiţa.