x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Criza economică taie spuma de pe piaţa berii

Criza economică taie spuma de pe piaţa berii

de Irina Crudu    |    16 Noi 2009   •   00:00
Criza economică taie spuma de pe piaţa berii
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional



Fie criza cât de rea, nu renunţ la berea mea. Berea este bunul de larg consum pe care românul nu este dispus să îl scoată din obiceiurile zilnice. Chiar şi aşa, anul acesta consumul va scădea cu până la 28%. Atunci când vine vorba despre preferinţe însă, românii sunt în primul rând atraşi de publicitate şi apoi de raportul calitate/preţ şi ofertele speciale, susţin reprezentanţii principalilor jucători de pe piaţa locală de bere.

În ultima vreme, consumatorul român a acordat o atenţie mai mare raportului calitate/preţ, iar ofertele şi pachetele speciale au fost mult mai căutate faţă de alţi ani.

"Cea mai vizibilă schimbare a comportamentului de consum o putem nota în cazul consumului în oraş, care a înregistrat o scădere notabilă. Ro­mâ­nii ies mai puţin în oraş cu prietenii sau familia, iar consumul pe acest canal este mai scăzut ca în anii trecuţi. De asemenea, segmen­tele premium şi mainstream au înregistrat creşteri sau au păstrat aproximativ aceleaşi valori, în detrimentul segmentului super premium, fapt care denotă atât orientarea către produse mai ieftine, cât şi un  comportament mult mai prudent al consumatorului com­parativ cu alţi ani", a declarat Shachar Shaine, preşedinte URBB, deţinătorul brandului Tuborg în România.

"Preferinţele consumatorilor români sunt influenţate în primul rând de publicitate, anul trecut volumul publicităţii reprezentând circa 20%-30% din preţul total al berii produse de companiile multinaţionale", a declarat Vifor Verşescu, preşedinte al Patronatului Societăţilor Independente Producătoare de Bere din România.


CURBĂ ÎN JOS

Piaţa locală de bere va scădea anul acesta cu un ritm de 10%-15% în volum, pe fondul crizei economice, care a determinat o diminuare a consumului de bere în primele 6 luni, potrivit reprezentanţilor URBB. După primele 8 luni ale acestui an, vânzările de bere la nivel de piaţă au totalizat 12,4 milioane de hectolitri, în scădere faţă de anul trecut cu 15%, de la 14,6 milioane de hectolitri. URBB a avut o cotă de 10% în primele 8 luni ale anului, vânzând în aceeaşi perioadă 1,2 milioane de hectolitri.

"Din punct de vedere al vânzărilor, lunile iunie, iulie şi august au fost perioade de creş­tere, fapt care a compensat rezultatele mai pu­ţin bune din primele 5 luni ale anului, caracte­ristice întregii pieţe. Luând în considerare mo­mentele dificile în care ne aflăm cu toţii, inclusiv consumatorii, putem spune că piaţa a evo­luat conform aşteptărilor noastre", a declarat Shachar Shaine.

El a precizat că multinaţionalele au o putere mai mare de susţinere financiară comparativ cu producătorii independenţi, însă nivelul vân­zărilor este factorul decisiv în final. "Nu cred că putem împărţi jucătorii în câştigători şi învinşi în faţa crizei economice, fiecare dintre cei im­plicaţi având propriul plan de afaceri şi strategii de combatere a dificultăţilor financiare re­simţite mai mult ca oricând în acest an", a ex­plicat Shachar Shaine. Piaţa din România este în acest moment echilibrată, potrivit acestuia, existând atât patru mari companii mul­ti­na­ţi­onale producătoare de bere, cât şi jucători lo­cali puternici, fiind o piaţă competitivă şi stabilă. Printre măsurile anticriză la care au apelat reprezentanţii URBB se numără "renegocierile cu furnizorii de materie primă, logistică, energie, media, limitarea consumului de benzină, eficienţă pe liniile de producţie şi evitarea pierderilor din acest proces, mai exact, o atenţie sporită în ceea ce priveşte costurile", a explicat Shaine.
Companiile mici şi mijlocii au înregistrat o diminuare a livrărilor la bere în primele 10 luni cu circa 28% comparativ cu anul anterior, potrivit lui Verşescu.


PIAŢA SE REAŞAZĂ
"Pentru 2010, consumul de bere va fi legat în continuare de situaţia economică din România. În speranţa că se va reveni la normal, este posibil ca în 2010 să realizăm volumele din 2009. Oricum, producătorii mici şi mijlocii nu doresc să depăşească anumite praguri de volum, ca, de exemplu, 200 milioane de hectolitri/an, care le asigură caracteristica de IMM, volume care nu deranjează nici piaţa din România, nici pe cea din UE", a explicat Verşescu.

După creşterile consecutive şi spectaculoase din anii trecuţi, era firesc ca piaţa autohtonă de bere să înregistreze rezultate mai ponde­rate. "Criza economică nu a făcut decât să accentueze diferenţele dintre rezultatele înregistrate anul acesta comparativ cu 2008, însă credem că piaţa îşi va regăsi un echilibru începând cu a doua jumătate a anului viitor, a declarat Shaine.

Totodată, acesta este de părere că, o dată cu stabilizarea climatului economic, este foarte probabil ca românii să revină la brandurile favorite, însă acest aspect depinde şi de gradul de fidelizare pe care companiile producătoare îl aduc consumatorului, precum şi de puterea brandului.

×
Subiecte în articol: economic