România se menţine pe locul zece într-un top european în funcţie de suprafaţa de centre comerciale care urmează să fie construite în 2011-2012, cu proiecte totalizând 256.000 de metri pătraţi. Suprafaţa proiectelor din România este în scădere cu 38,7% faţă de cea din perioada 2010-2011. Potrivit firmei de consultanţă imobiliară Cushman&Wakfield, centrele comerciale în construcţie totalizau 418.000 de metri pătraţi în urmă cu un an. Stocul de spaţii de retail moderne din România este de circa 1,3 milioane de metri pătraţi, iar datele disponibile arată că în 2010 au fost finalizate proiecte de 195.000 de metri pătraţi.
Pe prima poziţie se plasează Rusia, cu peste trei milioane de metri pătraţi. Rusia şi Turcia continuă să domine clasamentul realizat în funcţie de proiectele comerciale anunţate pentru 2011 şi 2012, cu 3,099 milioane de metri pătraţi şi 1,773 milioane de metri pătraţi. Pe următoarele locuri se plasează Italia, unde în perioada analizată este prevăzută finalizarea de astfel de proiecte cu o suprafaţă de peste un milion de metri pătraţi, şi Franţa, cu 891.000 de metri pătraţi.
Spania, Polonia şi Marea Britanie se află pe poziţiile 5, 6 şi 7, cu proiecte totalizând 697.000 de metri pătraţi, 594.000 de metri pătraţi şi 314.000 de metri pătraţi. România mai este depăşită de Germania şi Croaţia, unde dezvoltatorii au anunţat pentru următorii doi ani proiecte totalizând câte 300.000 de metri pătraţi.
"Dezvoltările de centre comerciale în Europa au scăzut semnificativ în 2010, înregistrând cel mai mare declin din 1983. În jur de 5,2 milioane de metri pătraţi de centre comerciale au fost finalizate anul trecut, reprezentând o scădere cu 30% faţă de 2009. A fost al doilea an consecutiv de declin al nivelului de proiecte finalizate, acesta fiind cel mai redus din 2004", se arată într-un raport imobiliar. Pentru acest an, jumătate din pieţele europene ar putea să înregistreze o îmbunătăţire a activităţii, astfel că pentru 2011 sunt programate pentru deschidere proiecte totalizând 6,9 milioane de metri pătraţi.