'N-am mai luat de mult timp oameni in echipa si nici nu m-am uitat pana acum pe paginile de Facebook ale celor pe care i-am angajat, dar daca ar trebui sa fac asta acum, m-as uita si pe pagina de Facebook. Sunt sigur ca pe unii i-ar putea ajuta la angajare mai mult decat CV-ul, pentru ca eu sunt interesat de creativitate, de felul in care scriu oamenii, iar daca vad pe Facebook o pagina a cuiva interesat de reclame din toata lumea, iar criteriile de abordare sunt cele corecte, ma intereseaza mai mult decat ce a facut pana acum in alta parte', spune Bogdan Naumovici, director de creatie al unei foarte cunoscute firme de publicitate din Romania.
Mai sunt si unii care nu dau doi bani pe Facebook, desi stiu foarte bine ca e la moda. 'Nu consider ca pagina de Facebook ar putea fi un criteriu de selectie la angajare. Poate o retea precum LinkedIn m-ar interesa daca as vrea sa imi fac o parere despre o persoana, dar nu Facebook-ul, pentru ca acolo poate posta oricine cu copy/paste, deci este absolut irelevant. Nu sunt o adepta a acestei retele de socializare, desi o folosesc pentru promovarea anumitor evenimente care au vizibilitate mai buna astfel', spune Loredana Manolache, CEO al unei firme de PR.
Alti angajatori se asteapta deja sa gaseasca pagini de Facebook facute special pentru a induce angajatorul in eroare, adevarul fiind bine ascuns sau cosmetizat. 'Pagina de Facebook si in general orice faci are o importanta foarte mare in momentul in care doresti sa te angajezi. Un angajator cere referinte de la cei cu care ai lucrat la un moment dat, daca are acces la acestia, sau incearca sa afle mai multe despre persoana respectiva din alte surse.
Profilul de Facebook este o modalitate buna de a afla informatii pentru ca acolo poti afla multe despre felul in care se raporteaza persoana respectiva la diverse subiecte, cum gandeste si cu cine interactioneaza. Este un Big Brother caruia i-am deschis voluntar usa si de care angajatorii profita', spune Mihaela Muresanu, PR Director al altei firme de PR si publicitate.
Sunt si angajatori interesati de comportamentul candidatilor, pentru ca urmeaza sa-i reprezinte in relatia directa cu clientii. 'Nu il cautam pe Facebook. Daca intamplator il gasim pe Facebook, are doua variante: pagina il poate ajuta ori il poate narui, depinde de ceea ce contine, de cum a fost creata sau de tipul prietenilor pe care ii are. Vrem sa stim ce fel de om este, sa nu fim pusi in situatia de a angaja pe cineva cu probleme de comportament', spune Oana Danila, patroana unei firme de turism.
Alti angajatori verifica atent toate retelele de socializare si alte pagini de internet ale candidatilor, pentru a avea o imagine cat mai clara despre acestia.
'Cautam pagina de Facebook a candidatilor pentru a verifica informatiile transmise, pentru a vedea ce interese au, ce hobby-uri au si ce discutii poarta. Nu am avut cazuri in care anumiti candidati sa fie respinsi din cauza profilului de Facebook. Mai importante sunt informatiile gasite pe LinkedIn sau pe blog-uri personale. Consideram ca persoanele profesioniste care doresc sa se prezinte intr-o lumina favorabila si stiu sa-si construiasca un brand personal isi fac un blog sau un profil de LinkedIn complet, de aceea aceste canale sunt mult mai relevante in activitatea noastra de recrutare', spune Mirela Marinescu, CEO al unei firme de recrutare.