Judecatorii Curtii Constitutionala (CC) au admis, miercuri, cu unanimitate de voturi sesizarea USL care a reclamat neconstitutionalitati ale actului normativ.
USL a inaintat, in 23 decembrie 2011, la Curtea Constitutionala, o sesizare referitoare la neconstitutionalitatea unor prevederi din Legea publicitatii, adoptata in sedinta de plen a Camerei Deputatilor din 20 decembrie.
In opinia deputatilor USL, adoptarea Legii privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate reprezinta o incalcare grava a articolului 15 alineatele (1) si (2), articolului 27 si articolului 44 din Constitutia Romaniei.
USL sustine ca legea contravine art. 15 alin. 2 din Constitutie in ceea ce priveste principiul neretroactivitatii legii civile.
"In maniera in care este redactat (art. 54 si urmatoarele), odata intrat in vigoare, proiectul de lege privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate ar produce efecte in mod retroactiv, aplicandu-se si actelor si faptelor juridice ce au fost incheiate sau ivite inainte de intrarea sa in vigoare. Or, conform art. 15 alin.(2) din Constitutia Romaniei, Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile", se arata in sesizare.
USL considera ca legea contravine art. 27 din Constitutie in ceea ce priveste principiul inviolabilitatii domiciliului.
"Conform proiectului de lege privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, respectiv art. 5 alin. 2, «primarul/ primarul general al municipiului Bucuresti dispune desfiintarea acestuia (n.a. - mijlocului de publicitate) pe cale administrativa, indiferent de categoria de proprietate pe care acestea sunt amplasate, fara emiterea unei autorizatii de desfiintare si fara sesizarea instantelor judecatoresti». Implicit, in conformitate cu aceste prevederi, reprezentantii autoritatilor locale ar avea posibilitatea sa patrunda pe proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice in scopul desfiintarii mijloacelor de publicitate, incalcand astfel principiul inviolabilitatii domiciliului", se arata in sesizare.
In opinia semnatarilor, legea contravine art. 15 alin. (1) din Constitutie in ceea ce priveste principiul libertatii contractuale.
"Proiectul de lege privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate prevede in art. 56 ca «mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2012» (alin. 1), iar «Contractele existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor fi completate si modificate conform procedurilor acesteia» (alin.2). Totodata, in alineatul 3 al aceluiasi articol se prevede ca «Prin exceptie de la dispozitiile alin.(2), contractele valabile pe o perioada de maxim 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, raman in vigoare pana la expirarea perioadei de valabilitate». Consideram ca prevederile enumerate mai sus sunt neconstitutionale pentru ca se incalca prevederile Constitutiei Romaniei de la art. 15 alin.(1), si anume: «Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea»", se mai arata in sesizare.
USL sustine ca legea contravine si art. 44 din Constitutie in ceea ce priveste dreptul de proprietate privata.
"Proiectul de lege prevede, in art. 54, ca «pentru panourile situate pe domeniul public si privat al statului si autoritatilor publice locale care nu sunt autorizate in conformitate cu prevederile legale sau care au fost amplasate fara respectarea prevederilor legale sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea» (lit. a) si ca «pentru panourile situate pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care nu au contracte de inchiriere valabile, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea» (lit. b). Mai mult, coroborand prevederile art. 5 alin. 2 si 3 cu art. 56 din proiectul de lege, se concluzioneaza ca mijloacele de publicitate, autorizate si legal amplasate inainte de intrarea in vigoare a acestei legi, urmeaza sa fie desfiintate la expirarea termenului prevazut in lege, desi acestea au necesitat investitii financiare importante", se arata in sesizare.
USL considera, de asemenea, ca legea contravine art. 15 alin. 1 din Constitutie in ceea ce priveste universalitatea drepturilor, incalcand principiul stabilirii cuantumului amenzilor corespunzator cu gradul de pericol social al faptei.
"In concluzie, avand in vedere cele prezentate, va solicitam, in calitatea de cenzor suprem al actelor normative cu caracter de lege, sa constatati neconstitutionalitatea prevederilor criticate prin prezenta, inainte de trimiterea legii spre promulgare Presedintelui Romaniei. Fiecare din punctele dezvoltate, in prezenta, constituie de sine statator, un temei suficient, in opinia noastra, pentru a pronunta neconstitutionalitatea Legii privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate", se arata in incheierea sesizarii depuse de USL la Curtea Constitutionala.
Guvernul a aprobat, in 25 decembrie 2010, proiectul de Lege privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, initiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDTR). "Ne-am indeplinit o obligatie pe care ne-am asumat-o, aceea ca pana la finalul anului sa avem un cadru national care sa poata fi aplicat la nivelul fiecarei autoritati publice locale, prin regulamente locale", declara, in decembrie 2010, Elena Udrea, ministrul Turismului.
Dupa intrarea in vigoare a proiectului de lege-cadru privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, autoritatile administratiei publice din teritoriu vor elabora Regulamente locale, in colaborare cu specialisti din domeniul arhitecturii, urbanismului si cu reprezentanti ai industriei de outdoor.
"Speram ca pe viitor, in 60 de zile, asa cum prevede legea, fiecare dintre autoritatile publice locale care au astfel de activitati pe teritoriul lor sa aiba un nou regulament, in baza caruia sa porneasca o activitate de publicitate stradala civilizata si care sa nu fie numai in interesul agentilor economici si al firmelor de publicitate, ci si in interesul cetatenilor, locuitorilor din localitatile respective", spunea Elena Udrea.