Din 2009, românii vor cumpăra produsele cele mai ieftine şi vor consuma mai puţin. Euforia consumului bazată pe creditare tinde să devină o amintire.
Criza economică îi determină pe români să consume mai puţin şi să se orienteze spre produse mai ieftine. “Criza e încă în fază incipientă în România, dar cel mai probabil din 2009 va fi resimţită pe deplin, în special în domeniul serviciilor şi al retailului, iar consumatorii îşi vor schimba atitudinea şi se vor orienta către comercianţii care oferă preţuri mici. Tocmai de aceea, cel mai mult vor avea de câştigat magazinele cu preţuri foarte mici. Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică”, a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA). Acesta a arătat că, în cazul bunurilor de larg consum, produsele premium şi cele de lux vor avea cel mai mult de suferit din cauza crizei, întrucât consumatorii se vor limita la a-şi cumpăra produsele de bază necesare. În plus, vârful de sezon înregistrat în perioada Crăciunului se va menţine la un nivel similar celui din 2007, însă structura coşului de cumpărături se va schimba substanţial, preponderente fiind alimentele.
MĂSURI DEPĂŞITE
Voinea nu recomandă retailerilor să îşi bazeze foarte mult
planul de afaceri pentru 2009 pe programele guvernamentale anticriză bazate pe
ajutoare de stat. “Nu cred în programele anticriză bazate pe ajutor de stat,
pentru că nu există bani pentru aşa ceva”, a spus Voinea. Oficialul a spus că
Ministerul Economiei şi Finanţelor a ajuns să atragă lichidităţi cu scadenţa la
o săptămână. “În octombrie se împrumuta la trei luni, acum se împrumută la săptămână.
Când te împrumuţi la săptămână este vorba despre cheltuieli curente, nu de
investiţii”, a spus Voinea. În plus, Voinea a precizat că bugetul pentru anul
viitor se bazează pe o creştere de 6%, creştere irealizabilă. “Actualul buget
pe 2009 se bazează pe 6% creştere, ceea ce nu va fi niciodată, având în vedere
că veniturile sunt în scădere. Dintr-o criză care nu a ajuns încă la apogeu nu
se iese tot prin supraconsum, ci prin economisire”, a declarat Voinea.
NE ÎNTINDEM MAI MULT
DECÂT NE ESTE PLAPUMA
În ultimii şase ani, motoarele creşterii economiei au fost
majorarea consumului gospodăriilor, de 10%-15% anual, şi formarea brută de
capital fix. Majorarea cheltuielilor gospodăriilor a fost finanţată de
creditele de consum, care au crescut cu 60% anual, şi de creşterea salariilor
cu 20%-25% anual. “A contribuit şi perspectiva optimistă asupra veniturilor
proprii. Omul a avut senzaţia că îi va creşte salariul anual pentru următorii
20-30 de ani cu acelaşi procent, ceea ce nu se va mai întâmpla cu siguranţă de
anul viitor”, a adăugat Voinea. În plus, creştere determinată de consumul bazat
pe datorie nu este în regulă. “În momentul în care finanţarea este prea scumpă
sau dispare cu desăvârşire, aici este buba. Consumul oferă o senzaţie de bunăstare
care nu este întotdeauna corectă. Datoriile au crescut de patru ori în ultimii
patru ani în activele populaţiei, care cuprind mai ales imobile, a căror
valoare a crescut în ultimii ani. La nivelul firmelor din retail, raportul
datorii active este de 3 la 1”, a afirmat Voinea.
Legumele româneşti sunt de sezon
Românii vor putea cumpăra fructe şi legume româneşti din marile reţele comerciale atunci când producătorii autohtoni vor putea să asigure livrări constante tot timpul anului. “Nu este vorba că boicotăm economia românească. În general dorim să oferim acelaşi sortiment de produse la preţuri apropiate tot timpul anului”, a explicat Alexandru Vlad, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). Acesta a spus că marea problemă a legumelor şi fructelor româneşti este caracterul sezonier al acestora. “Soluţia este să găsim furnizori români care să ne poată livra produse autohtone timp de 365 de zile pe an. Pentru acest lucru trebuie să se facă investiţii în infrastructura agricolă şi să nu mai dărâmăm serele pentru afaceri imobiliare”, a spus Vlad. Potrivit unui studiu de caz al companiei Selgros, 78% din legumele şi fructele comercializate în unităţile cash & carry ale retailerului sunt produse în afara ţării.
Jurnalul foto