x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

EFECTELE CRIZEI/Cumpărăm mâncare mai puţină şi ieftină

0
Autor: Elena Stan 26 Noi 2008 - 00:00

Din 2009, românii vor cumpăra produsele cele mai ieftine şi vor consuma mai puţin. Euforia consumului bazată pe creditare tinde să devină o amintire.

Preţul cel mai mic va fi un criteriu pentru tot mai mulţi români
Jurnalul foto

Criza economică îi determină pe români să consume mai puţin şi să se orienteze spre produse mai ieftine. “Criza e încă în fază incipientă în România, dar cel mai probabil din 2009 va fi resimţită pe deplin, în special în domeniul serviciilor şi al retailului, iar consumatorii îşi vor schimba atitudinea şi se vor orienta către comercianţii care oferă preţuri mici. Tocmai de aceea, cel mai mult vor avea de câştigat magazinele cu preţuri foarte mici. Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică”, a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA). Acesta a arătat că, în cazul bunurilor de larg consum, produsele premium şi cele de lux vor avea cel mai mult de suferit din cauza crizei, întrucât consumatorii se vor limita la a-şi cumpăra produsele de bază necesare. În plus, vârful de sezon înregistrat în perioada Crăciunului se va menţine la un nivel similar celui din 2007, însă structura coşului de cumpărături se va schimba substanţial, preponderente fiind alimentele.

MĂSURI DEPĂŞITE
Voinea nu recomandă retailerilor să îşi bazeze foarte mult planul de afaceri pentru 2009 pe programele guvernamentale anticriză bazate pe ajutoare de stat. “Nu cred în programele anticriză bazate pe ajutor de stat, pentru că nu există bani pentru aşa ceva”, a spus Voinea. Oficialul a spus că Ministerul Economiei şi Finanţelor a ajuns să atragă lichidităţi cu scadenţa la o săptămână. “În octombrie se împrumuta la trei luni, acum se împrumută la săptămână. Când te împrumuţi la săptămână este vorba despre cheltuieli curente, nu de investiţii”, a spus Voinea. În plus, Voinea a precizat că bugetul pentru anul viitor se bazează pe o creştere de 6%, creştere irealizabilă. “Actualul buget pe 2009 se bazează pe 6% creştere, ceea ce nu va fi niciodată, având în vedere că veniturile sunt în scădere. Dintr-o criză care nu a ajuns încă la apogeu nu se iese tot prin supraconsum, ci prin economisire”, a declarat Voinea.

NE ÎNTINDEM MAI MULT DECÂT NE ESTE PLAPUMA
În ultimii şase ani, motoarele creşterii economiei au fost majorarea consumului gospodăriilor, de 10%-15% anual, şi formarea brută de capital fix. Majorarea cheltuielilor gospodăriilor a fost finanţată de creditele de consum, care au crescut cu 60% anual, şi de creşterea salariilor cu 20%-25% anual. “A contribuit şi perspectiva optimistă asupra veniturilor proprii. Omul a avut senzaţia că îi va creşte salariul anual pentru următorii 20-30 de ani cu acelaşi procent, ceea ce nu se va mai întâmpla cu siguranţă de anul viitor”, a adăugat Voinea. În plus, creştere determinată de consumul bazat pe datorie nu este în regulă. “În momentul în care finanţarea este prea scumpă sau dispare cu desăvârşire, aici este buba. Consumul oferă o senzaţie de bunăstare care nu este întotdeauna corectă. Datoriile au crescut de patru ori în ultimii patru ani în activele populaţiei, care cuprind mai ales imobile, a căror valoare a crescut în ultimii ani. La nivelul firmelor din retail, raportul datorii active este de 3 la 1”, a afirmat Voinea.

 

Legumele româneşti sunt de sezon

Românii vor putea cumpăra fructe şi legume româneşti din marile reţele comerciale atunci când producătorii autohtoni vor putea să asigure livrări constante tot timpul anului. “Nu este vorba că boicotăm economia românească. În general dorim să oferim acelaşi sortiment de produse la preţuri apropiate tot timpul anului”, a explicat Alexandru Vlad, vicepreşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). Acesta a spus că marea problemă a legumelor şi fructelor româneşti este caracterul sezonier al acestora. “Soluţia este să găsim furnizori români care să ne poată livra produse autohtone timp de 365 de zile pe an. Pentru acest lucru trebuie să se facă investiţii în infrastructura agricolă şi să nu mai dărâmăm serele pentru afaceri imobiliare”, a spus Vlad. Potrivit unui studiu de caz al companiei Selgros, 78% din legumele şi fructele comercializate în unităţile cash & carry ale retailerului sunt produse în afara ţării.

Citeşte mai multe despre:   economic,   voinea

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Abonamentul medical, cel mai cerut beneficiu la angajare 

Abonamentul medical, cel mai cerut beneficiu la angajare 
Galerie Foto Ultimele date statistice arată că în România sunt 1.620.000 de abonamente medicale oferite de companii angajaților, iar numărul doritorilor este în creștere, mai ales după pandemie, când sistemul sanitar și-a...

Fondurile de investiții bagă bani în ce au blocat guvernele României

Fondurile de investiții bagă bani în ce au blocat guvernele României
Galerie Foto Din 2017, cabinetele medicale au fost ocolite de la finanțările nerambursabile, fie din fonduri europene, fie din fonduri guvernamentale. În timp ce programele pentru start-up au dat bani unor firme cu șanse destul...

Preţul energiei pe bursă a crescut cu peste 140%, în mai 2021 faţă de anul trecut

Preţul energiei pe bursă a crescut cu peste 140%, în mai 2021 faţă de anul trecut
Preţul energiei electrice pe piaţa spot a bursei OPCOM (Piaţa pentru Ziua Următoare - PZU) a avut o medie de 289 lei pe MWh în luna mai 2021, cu 140,6% mai mult faţă de preţul înregistrat în aceeaşi lună a...

CFR Călători vrea să repare 239 de vagoane în 2021

CFR Călători vrea să repare 239 de vagoane în 2021
CFR Călători vrea să repare 239 de vagoane în acest an. Acum se află în circulaţie 1.014 vagoane, a anunţat, directorul general al companiei, Ovidiu Vizante. "La momentul acesta avem mai multe v...

Isărescu: Mesajul principal şi permanent al BNR este de parteneriat durabil şi robust cu Banca Naţională a Moldovei

Isărescu: Mesajul principal şi permanent al BNR este de parteneriat durabil şi robust cu Banca Naţională a Moldovei
Mesajul principal al Băncii Naţionale a României este de parteneriat durabil şi robust cu Banca Naţională a Moldovei, a declarat, vineri, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, la ceremonia de semnarea a noului...

Care este rolul promovării SEO pentru o afacere online?

Care este rolul promovării SEO pentru o afacere online?
Promovarea SEO are ca principal scop creșterea vizibilității unui website pentru motoarele de căutare, dar și creșterea numărului de conversii.   Acest lucru se poate face prin optimizarea paginilor...

Salariul mediu net a crescut nesemnificativ în aprilie 2021

Salariul mediu net a crescut nesemnificativ în aprilie 2021
Salariul mediu net a fost 3.561 lei în luna aprilie 2021, mai faţă de luna precedentă cu 14 lei (+0,4%). Cel mai mult a crescut în tehnologia informaţiei (8.671 lei), iar cele mai mici în hoteluri şi...

Inflația a crescut la 3,8% în luna mai 2021. Produsele nealimentare s-au scumpit

Inflația a crescut la 3,8% în luna mai 2021. Produsele nealimentare s-au scumpit
Inflația a crescut la 3,8% în luna mai 2021, de la 3,2% în aprilie. Produsele nealimentare s-au scumpit cu 5,70%, alimentele cu 1,52%, iar serviciile cu 2,78%, arată datele INS.  "Preţurile...

Ministerul Finanţelor s-a împrumutat de la bănci, la o dobândă de 3% pe an

Ministerul Finanţelor s-a împrumutat de la bănci, la o dobândă de 3% pe an
Ministerul de Finanţe a redeschis o emisiune de obligaţiuni scadentă în 2028 şi s-a împrumutat cu 600 milioane lei de la bănci, la o dobândă anuală de 3%. Volumul total al cererii a fost de 675,2...

Arctic Stream începe un plasament privat de acţiuni

Arctic Stream începe un plasament privat de acţiuni
Arctic Stream, furnizor de servicii în domeniul tehnologiilor şi echipamentelor de comunicaţii, al centrelor de date şi al soluţiilor software, derulează un plasament privat de acţiuni prin care urmăreşte...

Facturarea electronică permite economisirea la bugetul statului a 100 de miliarde de euro

Facturarea electronică permite economisirea la bugetul statului a 100 de miliarde de euro
Adoptarea facturării electronice în România ar permite economisirea la bugetul statului a circa 100 miliarde de euro în 10 ani, prin reducerea fraudei cu TVA-ul și îmbunătățirea colectării fiscale, dar și...

Tranzacțiile la BVB au crescut cu 37% în primele 5 luni ale anului 2021

Tranzacțiile la BVB au crescut cu 37% în primele 5 luni ale anului 2021
Valoarea medie zilnică a tranzacțiilor realizate la BVB cu toate tipurile de instrumente financiare s-a dublat în mai față de aprilie. Lichiditatea bursei a crescut cu 37% în primele 5 luni, iar creșterea activit

Băncile ţin banii în depozite la BNR în loc să intensifice creditarea

Băncile ţin banii în depozite la BNR în loc să intensifice creditarea
Piaţa interbancară a fost pe excedent de lichiditate în luna mai, de aproximativ 3,1 miliarde de lei, însă volumul s-a diminuat faţă de surplusul din aprilie, de 4,6 miliarde de lei, scrie Ziarul...

Cifra de afaceri din HoReCa a scăzut cu 35% în 2020

Cifra de afaceri din HoReCa a scăzut cu 35% în 2020
Cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut cu 35% în 2020, la 17,9 miliarde de lei, pe fondul restricţiilor impuse de pandemie, iar pierderile cumulate ale companiilor active în acest sector s-au triplat, la 2,3...

Angajații părinți preferă munca de acasă

Angajații părinți preferă munca de acasă
Dacă în urmă cu un an, aproape jumătate dintre angajații care lucrau de acasă împreună cu copiii declarau că au dificultăți în a-și organiza eficient sarcinile de serviciu, acum 2 din 3 angajați care au...
Serviciul de email marketing furnizat de