x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Febra cumpărăturilor şi în 2010

Febra cumpărăturilor şi în 2010

de Irina Crudu    |    30 Dec 2009   •   00:00
Febra cumpărăturilor şi în 2010
Sursa foto: /JURNALUL FOTO

Piaţa românească de retail continuă trendul ascendent din ultimii ani, în ciuda scăderii puterii de cumpărare a românilor. Creşterea va fi însă moderată anul viitor de efectele recesiunii economice.



În 2009, valoarea pieţei de retail din România, de 21 miliarde de euro, este mult sub cea înregistrată în ţări precum Franţa (393,4 miliarde de euro), Germania (386,2 miliarde de euro) şi Marea Britanie (324,8 miliarde de euro), potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă Euromonitor. Piaţa de retail din Bulgaria este mai mică, având o valoare de 7,3 miliarde de euro în 2009. În 2010, piaţa de retail din România va ajunge la 21,6 miliarde de euro, urmând ca până în 2012 să ajungă la o valoare de 24,3 miliarde de euro, potrivit aceluiaşi studiu. Cea mai mare creştere dintre ţările mai sus menţionate va fi înregistrată de Marea Britanie, aceasta ajungând la 344,2 miliarde de euro în 2012, de la 330 miliarde de euro în 2010. Singura ţară care va înregistra o piaţă de retail în scădere în 2010 este Bulgaria, care va ajunge la o valoare de 7,2 miliarde de euro. Până în 2012, valoarea pieţei de retail bulgăreşti va rămâne la aceeaşi valoare cu 2009, de 7,3 miliarde de euro.

CUM SE ÎMPARTE PIAŢA

Anul trecut, vânzările de produse alimentare şi nonalimentare au totalizat 85,2 miliarde de lei, valoare care ar urma să urce în 2010 cu 6,9%, la 96,4 miliarde de lei. Magazinele care comercializează produse alimentare şi nonalimentare domină piaţa de retail, aceste canale având o pondere de 97% în acest an, respectiv vânzări de 88,14 miliarde de lei. Vânzările directe, online, homeshopping şi de la automate vor trece de două miliarde lei în acest an. Această piaţă va creşte cu 3,5% în 2010, la 2,08 miliarde de lei, şi cu 7,8% un an mai târziu, la 2,24 miliarde de lei. Numărul magazinelor de retail este estimat pentru acest an la 134.300, cu 4.700 de unităţi mai puţin decât în 2008, urmând să fie închise atât magazine alimentare, cât şi nonalimentare, potrivit Euromonitor.

PIAŢA SE AŞAZĂ

Anul viitor va fi mai dificil decât 2009 pentru retaileri, o evoluţie favorabilă fiind preconizată pentru reţelele de magazine de tip hard discount, cu preţuri foarte mici, şi pentru cele online. Aceste reţele, care în ţări precum Franţa, Germania sau ţările nordice au o cotă de piaţă foarte mare, au intrat timid şi în România, a declarat Alexandru Vlad, director executiv al Selgros România. Principalii jucători din sectorul de discount din România sunt Profi, Pludi Market, Rewe şi MiniMax Discount. Totodată, reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) consideră că şi reţelele online vor avea de câştigat. Reţelele de magazine aflate în insolvenţă anul acesta aparţin antreprenorilor români, principala lor problemă nefiind criza, ci modul în care a fost construită afacerea, sunt de părere retailerii. De aceea, deşi operatorii internaţionali vor opta probabil la restructurări şi relocări în 2010, nu vor alege să părăsească piaţa românească de retail.

Primele proceduri de insolvenţă au fost semnalate în segmentul de retail nealimentar, cele mai cunoscute cazuri de pe piaţă fiind magazinele Ultra Pro, Flamingo şi Leonardo.

Totodată, în luna noiembrie a acestui an, lanţul PIC, deţinut de fraţii Penescu, a anunţat că a intrat la cerere în insolvenţă. Acesta a urmat cererile de insolvenţă făcute de reţelele de magazine Spar şi Trident.

Jucătorii din domeniu pun falimentele lanţurilor autohtone pe seama investiţiilor iniţiale ridicate, finanţate mai ales prin intermediul creditelor bancare, şi pe lipsa unei mase critice de magazine. Acestea au dus, în cele din urmă, la datorii bancare şi comerciale semnificative.

×
Subiecte în articol: economic