x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Feroviar - Mecanicii de locomotivă se opun privatizării CFR Marfă

Feroviar - Mecanicii de locomotivă se opun privatizării CFR Marfă

14 Mar 2008   •   00:00

Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (FML) a transmis Premierului Călin Popescu Tăriceanu o scrisoare deschisă în legătură cu privatizarea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar Marfă (SC SNTFM CFR MARFă SA).



Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România (FML) a transmis Premierului Călin Popescu Tăriceanu o scrisoare deschisă în legătură cu privatizarea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar Marfă (SC SNTFM CFR MARFă SA).



Scrisoarea:
Prin acest document, FML declară că se opune privatizării societăţi cu capital majoritar de stat deoarece este un operator feroviar care nu înregistrează pierderi şi nu beneficiază de nici un fel de compensaţie de la bugetul de stat, fiind în concurenţă cu ceilalti operatori privaţi din transportul feroviar într-o piaţă liberă.

Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă, cu un număr de peste 18 mii de salariaţi, operează atât în transportul local de mărfuri, cât şi în transportul internaţional,  aflându-se în concurenţă neloială cu celelalte moduri de transport din România, în special, cu transportul auto prin faptul că, prin accizele plătite la achiziţionarea motorinei, contribuie de fapt la întreţinerea infrastructurii rutiere naţionale. Echitabil ar fi ca statul român să investească în egală măsură atât în infrastructura rutieră, cât şi în cea feroviară.

Acest lucru nu se întâmplă în realitate: în timp ce reţeaua rutieră beneficiază de investiţii masive pentru întreţinere, modernizare şi dezvoltare, infrastructura feroviară este menţinută la un nivel tehnic precar, la limita siguranţei circulaţiei, finanţându-se în principal din taxa de utilizare a infrastructurii (TUI), percepută de la operatorii de transport feroviar şi dintr-o compensaţie modică primită de la stat.

Slaba finanţare din partea statului a infrastructurii feroviare duce la creşterea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) şi implicit pune într-o situaţie de concurenţă neloială şi discriminatorie operatorii de transport feroviar faţă de operatorii de transport rutier.


Rezoluţia adoptată de Biroul Executiv este rezultatul unei analize profunde şi documentate care a avut la bază şi realităţile din alte ţări ale Uniunii Europene, unde operatorii naţionali de transport sunt societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, sistemele de transport feroviar funcţionând în structuri de holding. Mai mult decat atât, unele dintre aceste societăţi comerciale străine (operatorii naţionali de stat DB si OBB), au o poziţie tot mai agresivă pe piaţa europeană de transport feroviar, dovedind un interes deosebit în vederea achiziţionării operatorului de stat SC SNTFM CFR MARFă S.A. Ori dacă operatorul naţional de transport feroviar de marfă se dovedeste a fi o afacere profitabilă pentru DB sau OBB, deci implicit pentru statul german, respectiv austriac, nu vedem raţiunea pentru care statul român este dispus să renunţe la CFR Marfă.

Domnule Prim Ministru, în România, o dată cu reorganizarea sistemului feroviar din anul 1998, în societăţi comerciale separate s-au creat premizele concurenţiale pe piata de transport feroviar de marfă, astfel încât au fost create condiţiile de înfiinţare şi funcţionare a 28 de operatori feroviari privaţi care acoperă circa 25% din transportul feroviar de marfă. În aceste condiţii SC SNTFM CFR MARFă SA, considerăm noi, trebuie să rămâna un operator naţional strategic în condiţii de concurenţă cu operatorii privaţi şi care să asigure, prin garanţia statului, transportul de combustibil pentru centralele termice şi nucleare, transporturile  industriale pentru infrastructura publică, transportul ecologic, transportul RO LA etc.

Domnule Prim Ministru, având în vedere cele arătate, cât şi faptul că organizaţia noastră, alaturi de toate structurile sindicale feroviare din România, a avut de suferit în urma reformei deosebit de dure a sistemului feroviar, reformă care în final s-a dovedit a fi un eşec, vă solicităm să reveniţi asupra deciziei de a privatiza CFR Marfă. FML se va opune acestei privatizări prin toate mijloacele disponibile, solicitând inclusiv sprijin la nivelul instituţiilor Uniunii Europene prin intermediul organizaţiilor la care suntem afiliaţi.

Mai ţinem să precizăm că ţările Uniunii Europene pun un accent deosebit pe susţinerea căilor ferate în scopul descongestionării reţelelor de transport rutier şi de reducere a poluării generate de mijloacele de transport.
În speranţa unei rezolvări favorabile, vă mulţumim.
Preşedinte FML, Voicu Lucian Sala









×
Subiecte în articol: economic transport marfă transportul feroviar