x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Fotografia ieftina, multiplicata in retea

Fotografia ieftina, multiplicata in retea

18 Aug 2004   •   00:00

Poze de calitate, gata in 24 de ore, la preturi cu pana la 20% mai mici decat ale concurentei. Un roman a gasit calea de a face bani din fotografie.

ADRIAN MIHAI

Sorin Cismaroiu a plecat dupa ’90 in Franta pentru un doctorat in fizica energetica, lucru care considera ca acum nu-i foloseste la absolut nimic. S-a intors insa de acolo cu pofta de afaceri, constient fiind ca mediul economic extrem de concurential din Franta l-ar fi condamnat sa ramana doar un angajat. Acum conduce un centru de procesare foto si importa si distribuie la nivel national produse foto catre cateva sute de clienti. Cea mai dinamica si surprinzatoare activitate este insa reteaua de colectare si comercializare a filmelor, botezata FotoLand. In prezent, ea are 100 de centre. La acestea se vor adauga aproape 200 de puncte in Bucuresti si Giurgiu, ca urmare a unui contract pe cale de a se semna cu Posta Romana. In acest proiect, firma va investi 40.000-50.000 de euro, bani ce se vor recupera in 3-4 luni, ne spune managerul.

RETEA. Principiul este simplu. Clientul vine si lasa filmele la developat si procesat la unul dintre magazinele partenere si revine a doua zi sa-si ridice fotografiile. Intre timp, masina firmei trece sa ridice negativele, le duce la centrul de procesare, iar a doua zi revine cu fotografiile gata facute. Procesarea se face in timpul noptii, ceea ce inseamna ca echipamentele sunt utilizate la maximum. Pentru a culege si distribui cele 300-400 de plicuri alearga zilnic patru masini.

AVANTAJE. Magazinul partener poate sa ofere clientelei sale o gama de servicii pentru care nu investeste absolut nimic. Primeste din partea firmei materialele publicitare distinctive care asigura o prezenta fizica a serviciilor si creeaza o imagine unitara retelei. "Nu exista din partea lor riscul de a nu-si primi banii, pentru ca ei opresc comisionul din ceea ce vand", ne spune Cismaroiu. Un alt avantaj ar fi acela ca, pentru a ridica filmul, clientul revine a doua zi in magazin, ocazie cu care este posibil sa-i faca iar vanzare.

Sistemul nu ar functiona daca nu ar aduce avantaje si clientilor. Pentru ca, de obicei, oamenii sunt nerabdatori sa vada fotografiile cat mai repede, sacrificiul de a astepta maximum 24 de ore este rasplatit prin preturi mai mici cu 15%-20%. Un film cumparat de la orice punct al societatii beneficiaza de developare gratuita si un bonus pentru urmatorul film in orice alt punct din retea. Cine sunt clientii? "Cei care se uita la bani, dar nu renunta la calitate", ne spune Cismaroiu.

"Avem insa oameni care vin la noi nu numai pentru ca este ieftin, ci si pentru ca le place cum se proceseaza filmele", adauga managerul.

SIMPLITATE. Ca sa reuseasa sa realizeze reteaua si sa o faca rentabila, managerii au pornit de la ideea ca trebuie sa simplifice cat mai mult din ceea ce au de facut partenerii. "Noi suntem primii interesati de colaborare. Incercam sa fim foarte conviviali cu partenerii nostri, oferindu-le un mic avantaj material, ca de exemplu un numar de fotografii gratuite, acordat persoanelor care realizeaza efectiv aceasta activitate. Importante sunt si programele de instruire adresate personalului firmelor partenere.

PROFIT. Reteaua are o cifra de afaceri de "cateva sute de mii de euro", dupa cum spune Cismaroiu. "Cresterea unui brand este dificila. In momentul in care incepi sa profiti de pe urma acestui brand inseamna ca el exista cu adevarat", ne spune managerul. Si cum au inceput ca magazinele sa vina spre FotoLand in dorinta de a deveni partenere, se poate spune ca deja marca a fost recunoscuta de piata.

CONCURENTA TRANSILVANA

In Transilvania, sub marca Sooters, functioneaza o retea de 33 de laboratoare foto, la care se adauga cateva puncte de colectare. Orasele cele mai departate de zona principala de activitate sunt Craiova si Ramnicu-Valcea. "Am avut o tentativa de a veni si in Bu-curesti, dar este prea departe. Piata de acolo are cu totul alte caracteristici decat cea pe care ne-am dezvoltat", ne spune Erika Fodor, directoare comerciala. Calitatea, spre exemplu, este mai cautata in zona de vest a tarii. Reteaua de farmacii Sensiblu a dezvoltat un serviciu propriu de colectare de negative foto si procesare foto.
×
Subiecte în articol: economic