x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Frunza lui Udrea de un mil. de euro, înlocuită cu mica bişniţă

Frunza lui Udrea de un mil. de euro, înlocuită cu mica bişniţă

de Adrian Stoica    |    19 Apr 2017   •   13:20
Frunza lui Udrea de un mil. de euro, înlocuită cu mica bişniţă
Sursa foto: Victor Stroe/Intact Images

Lipsa strategiilor de dezvoltare sectorială, achiziţii şi închirieri de bunuri supradimensionate şi la suprapreţ pentru târgurile de prezentare  sunt doar câteva dintre neregulile constate de Curtea de Conturi la Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT). Deşi nu oferă şi o evaluare a eventualului prejudiciu, Curtea a cerut extinderea verificărilor asupra contractelor de servicii de promovare a brandului turistic naţional. Raportul de audit al performanţei fondurilor alocate prin bugetul ANT pentru dezvoltarea şi promovarea turistică a României a vizat perioada 2013-2015. Totul seamănă izbitor, chiar dacă la o scară mai mică cu achiziţiile lui Nicolaiciuc la CFR. Atunci se luau, de exemplu, costume de scafandrii la preţuri exorbitante pentru ceferişti.

 

Cel puţin la nivel declarativ, pentru România, turismul reprezintă unul dintre sectoarele prioritare ale economiei.

În fapt însă, nu avem încă un  Master Planul pentru turismul național aprobat, încasările din turismul internaţional au scăzut de la 1.832 milioane de dolari în 2014, la 1.704 milioane de dolari în 2015.

 

De asemenea, raportat la ponderea veniturilor din turism în PIB, România înregistrează aproximativ 47% din media înregistrată în cele 34 țări membre ale OECD 12, la nivelul anului 2014. Nivelul scăzut al veniturilor realizate din turismului, comparativ cu alte state cu un potenţial mult mai scăzut decât al ţării noastre, reflectă incapacitatea factorilor decidenţi din acest sector în a crea politici durabile, care să genereze o dezvoltare continuă şi o creştere a nivelului veniturilor, relevă raportul Curţii de Conturi.

 

Achiziţii la preţuri umflate de opt ori

Pentru participarea ANT la diverse târguri de turism organizate în afara țării, deși conceptul standului a fost asemănător în ceea ce privește dotarea acestuia, iar achiziția de servicii s-a efectuat de la același prestator, prețurile la care s-au decontat serviciile au fost de cel puțin două ori mai mari. Concludente în acest sens sunt cheltuielile cu achiziția de servicii pentru participarea la evenimentele expoziţionale WTM Londra 2015 şi FITUR Madrid 2015, la care acelaşi prestator a prezentat pentru produsele care au fost utilizate la amenajarea standului preţuri şi de opt ori mai mari, potrivit raportului de audit.

 

Mobilier de plastic la preţ de mobilă stil

Raportat la preţurile acceptate la contractare, pentru mobilierul necesar în vederea amenajării și decorării standului României, s-a constatat existența unei diferenţe mari de preţ între preţurile practicate de operatorii care au încheiat contracte cu ANT şi preţurile practicate pe piaţă de alţi operatori de profil, astfel:

-Scaune bar: pentru târgul internațional de turism FITUR 2015, prestatorul a asigurat 68 scaune tip bar, la preţul de 180 euro + TVA/bucată (echivalentul a 810 lei + TVA/bucată), în condiţiile în care închirierea unui astfel de scaun costă 24,99 lei, iar achiziţionarea aceluiaşi model de scaun era posibilă la preţuri de 172 lei -192 lei cu TVA, de peste 5,8 ori mai ieftin decât preţul achitat de ANT;

-Scaune plastic: pentru FITUR 2015, prestatorul a asigurat 24 scaune plastic la preţul de 260 euro + TVA/bucată (echivalentul a 1.170 lei + TVA/bucată), în condiţiile în care închirierea unui astfel de scaun costă 45 lei, iar achiziţionarea aceluiaşi model de scaun era posibilă la preţuri între 379 lei – 540 lei cu TVA, de peste 3,8 ori mai ieftin decât preţul achitat de ANT;

-”Hărți camping România”: au fost achiziţionate 2.000 bucăţi pentru târgul de turism CMT Stuttgart 2014 la prețul de 3,05 euro/bucata, fără TVA, iar în anul 2015, pentru acelaşi eveniment, achiziţia aceleiaşi cantităţi s-a efectuat, de la acelaşi prestator, la un preț de circa patru ori mai mic, respectiv la prețul de 0,70 euro/bucată, fără TVA;

-“Cutii de lemn bijuterii”: au fost achiziţionate pentru târgul de turism CMT Stuttgart 2014 la prețul de 0,66 euro/bucata, fără TVA, iar în anul 2015, pentru acelaşi eveniment, achiziţia s-a efectuat, de la acelaşi prestator, la un preț de circa patru ori mai mare; 

-“Traiste tradiționale”- au fost achiziţionate pentru târgul de turism TTG Incontri - Rimini 2014 la prețul de 8,50 euro/bucata, fără TVA, iar pentru târgul de turism CMT Stuttgart 2014 achiziţia s-a efectuat, de la acelaşi prestator, la un preţ de peste cinci ori mai mic;

 

Obrazul subţire cu prismă scumpă se ţine

Tot la capitolul promovare a brendului de ţară, inspectorii Curţii au reţinut o serie de achiziţii de servicii la prețuri supraevaluate faţă de cele practicate de același furnizor pentru realizarea altor acţiuni similare sau decât cele existente pe piață.

-Pentru servicii de promovare a brandului turistic naţional cu ocazia Festivalului “Bestfest” (iulie 2013): au fost decontate cheltuieli pe 2 mesh-uri (8mp/mesh), în valoare de 15.000 euro, rezultând un preţ unitar de 937,5 euro/mp, în condiţiile în care, de la acelaşi prestator, au fost  în 2013, 20 de mesh-uri (6,3 mp/mesh), în valoare de 1.260 euro, rezultând un preţ unitar de 10 euro/mp;

-Au fost decontate cheltuieli pe patru prisme cu ocazia Festivalului “Bestfest” (12 mp/prismă), în valoare de 15.000 euro, rezultând un preţ unitar de 3.750 euro/buc., în condiţiile în care, de la acelaşi prestator, au fost contractate şi decontate cu ocazia Concertului “The Wall”  patru prisme (12 mp/prismă) în valoare de 480 euro, rezultând un preţ unitar de 120 euro/buc;

În 2006 a fost aprobată lista subprogramelor naţionale de investiţii în turism, dar la sfârşitul lui 2015 pentru şase dintre aceste obiective nu fuseseră încă realizate studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice, deşi banii fuseseră alocaţi din  2006

×