Noul ministru al Transporturilor, useristul Cătălin Drulă, s-a făcut remarcat în spaţiul public tocmai prin luările sale de poziţii în care acuza guvernele trecute că nu alocau suficiente fonduri pentru infrastructura de mobilitate. Strategia chiar notează că în ultimii ani fondurile publice alocate au acoperit doar 60,4% din necesităţile de finanţare în ceea ce priveşte repararea infrastructurii şi mai puţin de 20% din necesar, în ceea ce priveşte reînnoirea infrastructurii. În aceste condiţii, este de aşteptat ca noul Guvern Cîţu să aloce fondurile necesare, în concordanţă cu obiectivele propriei strategii feroviare. În caz contrar, ministrul Drulă, pentru a rămâne consecvent cu propriile luări de poziţie, ar putea produce primele fricţiuni majore în cadrul guvernului.
Viteza melcului, păstrată cu investiţii de miliarde
La nivelul anului trecut, pentru păstrarea vitezei existente, care este mai mică decât viteza iniţială de proiectare (Ve/Vpi=0,8), ar fi nevoie de investiţii de 2,14 miliarde de lei, iar pentru a aduce raportul la o valoare unitară, investiţiile ar creşte la 95,15 miliarde de lei. Pentru readucerea infrastructurii feroviare la parametrii de performanţă proiectaţi iniţial, ar fi nevoie de 6 miliarde de euro în următorii ani, mai notează strategia.
Ne-am propus ca următorii 10 ani să fie decada transformațională pentru infrastructura țării, iar fondurile europene pe care le vom atrage ne vor ajuta în atingerea acestui obiectiv.
Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor
3 ani de întârziere în 2020
Până când Guvernul Cîţu şi ministrul Drulă, în mod special, vor reuşi să treacă de la viteza românească de drezină la cea europeană de trenuri, nu avem altceva de făcut decât să contabilizăm milioanele de minute de întârziere ale trenurilor pe reţeaua românească a căilor ferate. Astfel, în luna noiembrie trenurile au adunat 15.935 de minute de întârziere, după ce în august au bătut recordul din acest an, cu 227.106 de minute de întârziere. Per total, în intervalul ianuarie-noiembrie 2020, ele au totalizat 1.626.657 de întârziere, ceea ce înseamnă mai bine de trei ani pierduţi pe calea ferată.