EXPORTURI ● Fabricile produc mai mult pentru ţările UE
Mobila românească rămîne foarte apreciată la export, mai ales după ce
producătorii români şi-au adaptat modelele la noile tendinţe ale modei.
Mai mult de 60% din producţie a fost vîndută la export, în special în
statele UE.
EXPORTURI ● Fabricile produc mai mult pentru ţările UE
Mobila românească rămîne foarte apreciată la export, mai ales după ce producătorii români şi-au adaptat modelele la noile tendinţe ale modei. Mai mult de 60% din producţie a fost vîndută la export, în special în statele UE.
Producţia de mobilă va atinge în acest an 2,1 miliarde de euro, în creştere cu 11% faţă de 2007. "În primele şase luni ale anului, producţia de mobilă a crescut cu 11,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ne aşteptăm ca pînă la sfîrşitul anului să se menţină această evoluţie, astfel ca valoarea producţiei să ajungă la circa 2,1 miliarde de euro", a declarat Viorica Rabocea, consilier în cadrul Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR). Tendinţa de creştere a cererii se simte atît la nivelul micilor producători, cît şi al fabricilor mari. Grupul Mobexpert a anunţat că a înregistrat în primele patru luni ale acestui an o creştere a vînzărilor cu 23% faţă de perioada similară a anului trecut, cu mult peste estimările iniţiale ale companiei, care prevedeau un avans de 10%. "Aceste rezultate sînt o confirmare că decizia noastră de a investi masiv în mărirea capacităţii de producţie, consolidarea logisticii şi extinderea reţelei de magazine a fost justă", a declarat preşedintele grupului Mobexpert, Dan Şucu.
EXPORT. Mai mult de 60% din producţia de mobilă a fost vîndută la export, din care 85% din livrări au fost efectuate pe piaţa din Uniunea Europeană. "Ponderea exportului a crescut uşor faţă de anul trecut, cînd vînzările pe piaţa externă au reprezentat 59,9% din totalul producţiei", a precizat preşedintele executiv al APMR, Aurel Rizea. El a mai precizat că destinaţiile principale sînt Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie şi Austria. Totuşi, tot mai mulţi producători spun că vor fi nevoiţi să-şi reducă cotele de export pentru a face faţă cererilor interne în creştere. Mobexpert estimează că ponderea exporturilor se va reduce în următorii ani la 12%-15% din vînzările grupului, de la peste 20% în prezent, pe fondul majorării livrărilor în România şi în regiune.
PIAŢA INTERNĂ. A atins 650 de milioane de euro în prima jumătate a acestui an, pe fondul accentuării cererii. Principalele companii din sectorul de retail cu mobilă sînt Ikea, Mobexpert, Elvila, Staer, însă în acest an va intra pe piaţa românească şi austriecii de la Kika, care-şi vor deschide primul magazin, probabil în decembrie 2008. Ikea a reuşit să vîndă în primul an de funcţionare mobilă în valoare de 80 de milioane de euro, fără TVA, în condiţiile în care deţin un singur magazin. Toţi retailerii au gînduri de extindere. Kika vrea o reţea de nouă magazine în ţară, Ikea plănuieşte să mai deschidă două sau trei magazine, ce vor fi inaugurate în următorii patru-cinci ani. Elvila, care are o reţea de 24 de magazine proprii şi alte 28 de unităţi comerciale în regim de franciză, vrea să-şi extindă reţeaua de francizaţi la 100 de unităţi pînă la sfîrşitul anului viitor. Mobexpert şi-a propus ca pînă în 2011 să fie prezentă în 25 de hipermagazine, dintre care cinci situate în afara României.
PROBLEME. Producătorii de mobilă se confruntă şi ei cu criza forţei de muncă. "Presiunile salariale sînt din ce în ce mai mari. Faţă de anul trecut, salariile minime au crescut cu 50%. Astfel, salariul minim a ajuns la 600 de lei, iar cel mediu la 800-900 de lei", a declarat preşedintele executiv al APMR, Aurel Rizea. De asemenea, firmele de mobilă se confruntă cu o concurenţă mare venită din partea firmelor din Europa şi Asia. Sectorul industriei mobilei cuprinde peste 3.800 de operatori economici la nivel naţional, iar în industria mobilei lucrează în prezent circa 86.000 de salariaţi.
Citește pe Antena3.ro