x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Mersul pe bicicletă, interzis în București

Mersul pe bicicletă, interzis în București

de Diana Scarlat    |    31 Iul 2023   •   08:20
Mersul pe bicicletă, interzis în București
Sursa foto: Victor Stroe

Singura pistă de biciclete funcțională din Capitală este pe Calea Victoriei, dar a fost închisă de primarul Nicușor Dan, începând de anul acesta, în fiecare weekend. Proiectul transformării unor străzi din București în zone pietonale, la sfârșit de săptămână, a fost preluat de la Gabriela Firea, dar actualul primar general s-a gândit să elimine și bicicliștii, deși inițial se promova un concept „verde”, care să încurajeze mișcarea în aer liber, mai ales în zilele libere.

Bicicliștii nu respectă regula aberantă impusă de PMB, nici polițiștii nu le interzic accesul, iar astfel s-a rezolvat o parte a problemei. Dar proiectul primarului general se va extinde: vor fi construite mai multe piste care ar putea avea același regim în weekend, dacă acolo se extind și zonele pietonale. Sumele investite pentru piste sunt uriașe, iar bicicliștilor nu li se oferă nicio alternativă.

Bicicliștii din Capitală ar putea să nu mai circule deloc la final de săptămână, dacă proiectele primarului Nicușor Dan se vor aplica. Prima pistă închisă, printr-o decizie aberantă, din luna aprilie a acestui an, este și cea mai costisitoare, investiția fiind de peste 7,5 milioane de euro. Practic, aceasta este și singura funcțională, pe circa 4 kilometri, fără întreruperi, mașini parcate sau dispariții bruște, cum se întâmplă cu celelalte.

Multe dintre pistele care puteau fi folosite după 2011 au fost scoase în afara legii, când s-a interzis mersul cu bicicleta pe trotuar. Dar și altele, chiar dacă sunt parțial funcționale, au probleme. De exemplu, pista Buzesti-Berzei-Uranus are mai multe porțiuni unde se termină brusc sau lipsesc stâlpii care despart pista de carosabil și locurile sunt folosite pentru a se parca mașini.

O altă pistă, care merge paralel cu Parcul Herăstrău, se termină în zona de nord a parcului, nefiind conectată cu alta. Iar cea mai ciudată zonă cu marcaj pentru biciclete urcă pe trotuar, pe lângă Palatul Parlamentului, spre hotelul Marriott, dar marcajele sunt întrerupte de copaci care nici măcar nu pot fi ocoliți cu bicicleta.

Peste 11 milioane de euro în nimic

Toate aceste zone și multe altele, care se termină în stații de autobuz sau pur și simplu dispar, la un moment dat, de pe asfalt, fără niciun avertisment prealabil, prin marcaje, au fost considerate investiții în rețeaua de piste pentru bicicliști din București. În ultimii 15 ani, primarii Capitalei s-au lăudat cu zeci de kilometri de piste și au investit milioane de euro în nimic. De exemplu, așa-zisele piste care acum sunt scoase în afara legii, desenate cu vopsea pe trotuare, între 2008 și 2010, au însumat 122 de kilometri, au costat 11 milioane de euro, fiind plătite de Administrația Străzilor București.

Nicușor Dan pare să fi preluat ștafeta de la colegi, investind în continuare în piste inexistente. Anul trecut, Primăria Capitalei a prevăzut în buget 43.550.000 de lei pentru construirea pistelor de biciclete și se lăuda cu realizarea proiectelor, în diverse faze, pentru 32 de kilometri de piste, proiectele fiind începute din 2018, adică din timpul mandatului Gabrielei Firea.

Primăria Capitalei derulează proiectul „Implementarea unui sistem public pentru transport cu bicicleta în zona centrală a Capitalei”, ce presupune realizarea a patru trasee în centrul Bucureștiului, cu o lungime totală de 48,25 km. Din cei 48,25 km, până în prezent au fost realizați circa 16 km, pe mai multe trasee și tronsoane care nici măcar nu au legături între ele.

Bineînțeles că aproape toate celelalte au legătură cu pista de pe Calea Victoriei, iar prin închiderea acesteia în fiecare weekend sunt create probleme și pe celelalte trasee. Conform proiectului în derulare, Traseul 1 din noul proiect are 9,3 km lungime și cuprinde 2 tronsoane, Tronsonul 1 cuprins între Piața Victoriei – bulevardul Aviatorilor – bulevardul Beijing – str. Nicolae Caramfil – Șos.Pipera (6 km lungime) - a fost finalizat. Tronsonul 2, cuprins între bulevardul Constantin Prezan – Șos.Kiseleff – Piața Presei Libere (3,3 km lungime). Pe Traseul 2 sunt prevăzuți 17,20 km de piste, fiind cuprins între Piața Victoriei – bulevardul Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – Șos.Mihai Bravu, fiind în lucru. Tronsonul 2.1 leagă Piața Victoriei de Iancu de Hunedoara, până la Ștefan Cel Mare, iar Tronsonul 2.3 face legături de la Iancu de Hunedoara spre Ștefan Cel Mare.

Totul e minunat, doar pe hârtie

Prin evenimentul „Străzi deschise”, derulat la fiecare sfârșit de săptămână, de pe 29 aprilie până pe 8 octombrie, Calea Victoriei a devenit zonă exclusiv pietonală, fără biciclete și trotinete. Mai multe ONG-uri i-au cerut primarului general, la începutul lunii mai, într-o scrisoare deschisă, să permită accesul bicicliștilor pe pista de pe Calea Victoriei în weekendurile pietonale, dar li s-a explicat că decizia a fost luată pentru a se evita accidentele, atunci când este foarte multă lume la spectacolele care sunt organizate în cadrul evenimentului. Asociațiile au cerut măcar accesul în anumite intervale orare, spunând că la orele de vârf, când bulevardul devine aglomerat, se poate circula cu viteză redusă. ONG-urile i-au cerut lui Nicușor Dan rute alternative în weekend, o idee fiind transformarea în pistă temporară a primei benzi de pe ambele sensuri de mers de pe bulevardele Magheru și Lascăr Catargiu. Însă nu s-a găsit decât soluția clasică, românească: ne prefacem că nu vedem. Polițiștii îi lasă pe bicicliști și pe trotinetiști să circule în continuare, pe oriunde, pentru că aplicarea sancțiunilor ar deschide „Cutia Pandorei”, dacă Nicușor Dan ar fi dat în judecată pentru eliminarea celei mai importante piste funcționale, exact în zilele libere ale bucureștenilor.

Revoltații ar putea pedala pe „masterplan”

Singurul proiect al lui Nicușor Dan este masterplanul pentru viitoarele piste, care nici măcar nu e finalizat și pentru care s-au cerut idei de la bucureșteni, până luna aceasta. Primarul general ar trebui să justifice banii pe care i-a dat pentru așa-zisul „masterplan” pentru dezvoltarea pistelor de biciclete în Capitală, care a costat 530.000 de lei, deși nu a finalizat nici proiectele începute de Firea, dar a reușit să elimine și principala pistă din Capitală, la sfârșit de săptămână. În lipsa soluțiilor, Nicușor Dan a vorbit despre „masterplan” - un document strategic care va sta la baza proiectelor de dezvoltare a unei rețele extinse de piste pentru biciclete, va identifica și prioritiza trasee optime atât pe străzile principale, cât și pe cele secundare.

×
Subiecte în articol: Nicușor Dan pista de biciclete