Cinci kilometri de autostradă în patru ani de la demararea lucrărilor i se par şefului de la Compania de drumuri o realizare notabilă. Nici vorbă de rezilierea contractului sau de presarea companiei americane pentru urgentarea lucrărilor.
Cinci kilometri de autostradă în patru ani de la demararea lucrărilor i se par şefului de la Compania de drumuri o realizare notabilă. Nici vorbă de rezilierea contractului sau de presarea companiei americane pentru urgentarea lucrărilor.
Autorităţile române sunt mulţumite de modul în care lucrează compania americană şi nu au de gând să rezilieze contractul. "Nici poveste de reziliere a contractului cu Bechtel. Dacă aveam de gând să reziliem contractul cu Bechtel făceam o conferinţă de presă, deoarece este o problemă care priveşte pe toată lumea, nu se vorbea despre aşa ceva pe la colţ. Suma vehiculată de 20 de miliarde de euro cu privire la costurile de realizare a Autostrăzii Transilvania este o minciună, o grosolănie. Cum să crească de la 2,2 miliarde de euro la 20 de miliarde de euro? Este exclus", ne-a explicat Dorin Debucean, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Surse din CNADNR declaraseră în urmă cu o zi că autoritatea va rezilia contractul cu Bechtel.
Şeful CNADNR e optimist şi crede că tronsoanele 2B (Câmpia Turzii – Cluj Vest) şi 3C (Suplacu de Barcău – Borş) vor fi predate mai devreme de 2010 data trecută în contractul renegociat. "O construcţie de drum nu este una pe verticală, durează foarte mult timp. Ştiaţi că la Suplacu de Barcău s-au forat 10 kilometri şi s-a turnat atâta beton cât nu este pe Autostrada Bucureşti – Constanţa– Este foarte greu să realizezi un drum. Este adevărat că acum s-au turnat primii kilometri de asfalt la Autostrada Transilvania, însă, conform contractului, tronsoanele 2B şi 3C trebuie să ni le dea la cheie abia în 2010. Dacă avem deja cinci kilometri de autostradă e bine", ne-a explicat Dorin Debucean.
Maghiarii sunt nemulţumiţi
Situaţia nu se vede la fel de roz de la Ambasada Ungariei din Bucureşti. Ambasadorul Ungariei la Bucureşti, Fuzes Oszkar, s-a declarat nemulţumit de stadiul construirii Autostrăzii Transilvania, în condiţiile în care Ungaria mai are doar 30 de kilometri de autostradă până la graniţă, iar în România diferenţa este mai mare. "Nu sunt foarte mulţumit. Acest subiect va constitui una dintre cele mai importante teme ale viitoarei şedinţe comune ale guvernelor român şi ungar. Ungaria mai are o restanţă de 30 de kilometri până la graniţa cu România, iar în România diferenţa este ceva mai mare. În România, lucrurile se desfăşoară într-un ritm relativ lent", a spus Fuzes Oszkar.Dar nu şi CNADNR
În acelaşi timp, reprezentantul companiei de drumuri spune că lucrările la autostrada Bechtel se realizează chiar mai repede decât era prevăzut în contractul iniţial. "Nu înţeleg cum a putut să facă astfel de declaraţii reprezentantul Ungariei, deoarece România se află înaintea Ungariei cu peste un an şi jumătate cu privire la această lucrare. Autostrada are trei intersecţii cu Ungaria. Prima este la Petea, a doua la Borş şi a treia la Nădlac. Pentru prima şi a treia intersecţie lucrările sunt avansate, noi am predat deja punctele de cadastru şi cele geodezice. Noi am făcut studiu de fezabilitate pentru Autostrada Transilvania încă din 2004 şi, în prezent, se lucrează", ne-a declarat Dorin Debucean. Oficialul maghiar a spus că scopul este ca, până la aderarea României la spaţiul Schengen, în 2014, cele două autostrăzi să se unească la graniţă. Construcţia drumului expres Petea – Satu-Mare – Baia Mare, de 82 de kilometri, se ridică la aproximativ 820 de milioane de euro, proiectul urmând să fie finalizat în cursul anului 2011, potrivit CNADNR. Termenul estimat pentru începerea lucrărilor de construcţie a drumului Petea – Satu-Mare – Baia Mare, care face legătura cu localitatea Nyiregyhaza din Ungaria, este anul 2009.Poveste lungă
Proiectul de construcţie a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Anul trecut, Bechtel a cheltuit 185 de milioane de euro, faţă de 120 de milioane de euro prevăzute iniţial pentru lucrările la Câmpia Turzii-Gilău (52 de kilometri) şi Suplacu de Barcău-Borş (64 de kilometri).Citește pe Antena3.ro