Patronatele din industria alimentară au solicitat vineri ministrului agriculturi amânarea aplicării Legii Codului de Bune Practici cu produse alimentare cu 1-2 luni, pentru modificarea acesteia. După ce au susţinut puternic introducerea acestei legi, producătorii de alimente propun, pe ultima sută de metri înainte de punerea în aplicare a documentului, discuţii cu supermarketurile, sesizând neclarităţi, în special, în privinţa termenelor de plată.
Patronatele din industria alimentară au solicitat vineri ministrului agriculturi amânarea aplicării Legii Codului de Bune Practici cu produse alimentare cu 1-2 luni, pentru modificarea acesteia. După ce au susţinut puternic introducerea acestei legi, producătorii de alimente propun, pe ultima sută de metri înainte de punerea în aplicare a documentului, discuţii cu supermarketurile, sesizând neclarităţi, în special, în privinţa termenelor de plată.
"Acea parte finală a legii, cea cu termene de plată poate să creeze o distorsiune de piaţă foarte periculoasă. Legea a fost făcută foarte rapid şi fără participarea celor de la supermarketuri şi sunt interpretări diferite privind costul de achiziţie. Dacă construim o lege stufoasă, este greu de aplicat, interesul meu este ca legea sa fie scurtă, clară, uşor de aplicat şi să aducă un avantaj şi consumatorului final care trebuie să cumpere", a declarat Sorin Minea, preşedintele Romalimenta.
El avertizează acum că dacă această lege va intra în vigoare în câteva zile ar putea duce la scumpiri. "În legea supermarketurilor (n.r. Legea Codului de Bune Practici cu produse alimentare) exită câteva puncte care o fac foarte greu aplicabilă. Dacă va intra în vigoare în câteva zile va duce ori la creşterea preţurilor, ori la imposibilitatea aplicării acesteaia. L-am rugat pe ministru să invite supermarketurile la o discuţie şi să suspende aplicarea acesteia pentru o perioadă de o lună sau două până se încheie negocierile. Până atunci o să semneze toată lumea şi legea va capăta un caracter lucrativ", a explicat Minea.
Legea comerţului cu produse alimentare - Codul de Bune Practici- a fost aprobată în 16 septembrie cu 198 de voturi pentru, cinci contra şi şapte abţineri. Prin acesta se elimină taxa de deschidere de magazin care varia între 1.000-15.000 de euro. De asemenea, prin aplicarea Codului de Bune Practici va fi eliminată şi taxa de remodelare, taxă fixă care se solicită pentru modernizarea magazinelor existente, care varia între 1.000 şi 5.000 de euro. Aceasta este scoasă prin introducerea unui articol ce interzice taxele ce nu au legatură cu actul de comerţ. Serviciul de vânzare garantată, care reprezintă un procent din cifra de afaceri şi se solicită pentru garantarea vânzării produselor în reţeaua respectivă, este de asemenea eliminat. Acesta putea reprezenta 0,5-0,75% din cifra de afaceri lunară. În plus, este scos serviciul de gestionare a gamei care putea fi de până la 2% din cifra de afaceri lunară. Taxa de listare furnizor, magazin care putea ajunge până la 15.000 de euro potrivit Codului de Bune Practici poate fi diminuată ca urmare a competiţiei reale între KA (reţea de logistică). Prin legea Codului de Bune Practici, taxarea de listare a articolelor, care putea ajunge până la 500 euro pe produs, se va putea diminua ca urmare a competiţiei reale între KA (reţea de logistică). Serviciul de marketing, care se solicită pentru mercantisarea produselor, alocare de spaţiu la raft şi prezentarea produselor la raft, asigurarea de reclame, ce putea ajunge până la 10% din cifra de afaceri lunară, se estimează că va fi diminuat cu 2-4%. În ceea ce priveşte serviciul centralizat de cumpărare, care putea fi între 0,5% şi 2% din cifra de afaceri lunară, se estimează o diminuare între 0,3-1% din cifra de afaceri lunară. Serviciul de distribuţie naţională, taxă cuprinsă între 2,5-5% din cifra de afaceri lunară rămâne neschimbată. Această taxă se solicită pentru asigurarea vânzării la nivel naţional în întreaga reţea a KA.