Aproape 40 la sută dintre afacerile din România sunt conduse de femei, din postura de patron sau acţionar majoritar. Femeile reprezintă 160.109 din totalul de 444.748 acţionari majoritari la cele 434.239 de societăţi comerciale luate în calcul de un studiu realizat de agenţia KeysFin. O altă statistică bazată pe portofoliul de clienţi ai BCR arată că una din trei companii este condus de o femeie, iar 35% dintre IMM-urile din România sunt deţinute de femei. Asta arată că mai multe firmele conduse de femei iau împrumuturi de la bănci comparativ cu companiile în care deciziile sunt luate de bărbaţi.
Portretul robot al afaceristei române
“Dacă ar fi să facem portretul robot al femeii care face afaceri în calitate de acţionar majoritar, aceasta are vârsta medie de 35 - 50 ani, locuieşte la oraş, are studii superioare şi este focusată pe comerţ”, arată studiul KeysFin. Cele mai multe femei implicate în afaceri sunt în Bucureşti (26.255), Cluj (7.284), Constanţa (6.870), Timiş (6.099) şi Bihor (5.316). Afacerile derulate de românce s-au ridicat, în 2013, la 71,4 miliarde de lei, o suma care reprezintă peste 22% din totalul afacerilor celor peste 400.000 de firme luate în calcul în studiu. Cele mai multe femei preferă să facă afaceri în comerţ, astfel că peste 23.000 de firme care au ca obiect de activitate acest domeniu sunt conduse sau au acţionari majoritari persoane de sex feminin. Femeile au dezvoltat afaceri şi în sectorul consultanţei pentru afaceri şi management (5.000 de firme), dar şi în sectorul transportului de marfă şi persoane (4.300). Un alt domeniu în care femeile sunt o prezenţă activă este cel al contabilităţii, auditului financiar şi consultanţei în domeniul fiscal, dovadă fiind cele 3.894 de firme din acest sector care au acţionari majoritari femei. Majoritatea firmelor în care sunt implicate femei în calitate de acţionar majoritar au, în medie, trei salariaţi şi o cifră de afaceri de până la 500.000 lei.
Cifre de afaceri mai mari
Mediul de business feminin din România cunoaşte o dezvoltare din ce în ce mai accelerată, în condiţiile în care tot mai multe companii cooptează în conducere reprezentate ale sexului frumos şi din ce în ce mai multe firme sunt deschise de către femei-antreprenor. De altfel, potrivit datelor BCR, afacerile conduse de femei au înregistrat, în ultimii trei ani, o evoluţie faţă de restul business-urilor, cu creştere anuală a cifrei de afaceri cu 2% mai mare decât media naţională a companiilor. “Femeile din România se emancipează în materie de business, iar acest lucru se vede în fiecare zi, îl simţim în activitatea noastră curentă şi nu poate decât să nebucure. Prin ambiţia şi eleganţa de care dau dovadă, doamnelor li se acordă un loc din ce în ce mai important în lumea afacerilor, iar contribuţia lor managerială se regăseşte direct în performanţa business-urilor şi în cifra de afaceri a companiilor”, a declarat Anca Petcu, Director Corporate BCR.