Romănii cheltuiesc mai mult pe băuturi alcoolice sau nealcoolice decăt pe măncare. Ice-tea-ul, whisky şi energizantele au avut cea mai mare creştere in ultmele 18 luni, deşi incă deţin procente mici in vănzări.
Valoarea pieţei de bunuri de larg consum a crescut cu aproape 17% in perioada ianuarie 2006 - iunie 2007, conform unui studiu intocmit de compania MEMRB, care analizează piaţa bunurilor de larg consum din perspectiva consumului casnic. Valoric, in lei, cea mai mare creştere a inregistrat-o industria băuturilor (20%), industria nonalimentară (15,7%), urmată de industria măncării (13,4%). Şi consumul a crescut cu 8%. Cele mai mari creşteri de vănzări, ca volum, au inregistrat mărfurile nealimentare (15,3%), băuturile alcoolice şi nealcoolice (8,5%) şi in ultimul rănd alimentele, care au crescut cu numai 4,2%.
BĂUTURI. Piaţa băuturilor a crescut atăt din punct de vedere al volumului de vănzări, căt şi al sumelor cheltuite. Fie că sunt alcoolice sau nu, băuturile domină in continuare valoric piaţa bunurilor de consum. Ca volum al vănzărilor, berea rămăne cea mai importantă, deţinăd aproape 30% din piaţa băuturilor. Chiar dacă consumul a crescut cu doar 8,5%, orientarea consumatorilor către produsele mai scumpe a făcut ca, valoric, băuturile să reprezinte 20% din piaţa totală. Romănii au inceput să dea mai mulţi bani pe sucuri, ceaiuri şi apă minerală decăt pe bere, vin sau spirtoase. Cele mai mari creşteri de vănzări a inregistrat Ice-Tea, care a crescut de 159,9%, chiar dacă deţine doar 0,6% din vănzările totale de băuturi. A fost urmat de whisky care a crescut cu 141,7% şi a ajuns să deţină 10% din vănzări, urmat de băuturile energizante, care au crescut cu 93,3% şi au ajuns să deţină o pondere de 0,6% din piaţa băuturilor.
ALIMENTE. Lactatele sunt cele mai dinamice alimente, deoarece ponderea lor in totalul pieţei a crescut volumic cu 16,5%, iar valoric cu 21,1%. Printre categoriile care au contribuit la creşterea vănzărilor se numără şi cerealele pentru micul dejun, ciocolata şi napolitanele.
O altă categorie in creştere a fost cea a ketchup-ului şi a deserturilor, alimentelor vegetale. Totuşi, cei mai mulţi bani sunt cheltuiţi pentru carne, lactate şi produse de bază, precum ulei, zahăr, orez etc.
DETERGENŢI ŞI COSMETICE. Cea mai mare creştere au avut-o produsele mai sofisticate faţă de cele de neapărată necesitate, cum sunt detergenţii sau săpunul. In topul creşterilor au fost: batistele umede pentru copii (59,8%), produsele pentru păr (55,4%) şi parfumuri (47,9%), chiar dacă aceste produse, insumate, nu reprezintă mai mult de 6,9% din piaţa de detergenţi şi cosmetice.
Acest segment de vănzări este dominat de detergenţi (21%), scutece de unică folosinţă (8,9%), deodorante (8,2%), şampoane (8%).