De pe laptop ori smartphone se poate comanda astăzi orice. Dacă site-urile celor mai cunoscuţi retaileri sunt din ce în ce mai căutate, iar marile platforme fac profituri de miliarde, tot mai multe magazine fizice se închid. Cumpărăturile online uşurează viaţa oamenilor, care economisesc astfel efort, timp şi bani. Achiziţiile virtuale dărâmă tabuuri, schimbă obiceiuri şi dau startul unei alte lumi.
Magazinele online dispun de o mare varietate de mărci şi produse, au un raport bun calitate-preţ, sunt uşor de folosit, iar politica gratuită de retur atrage consumatorii. Aceştia au acces la recenziile altor cumpărători şi pot plăti cu card, ramburs, prin online banking sau chiar în rate. Posibilitatea de a compara preţurile şi produsele în mediul virtual îi scuteşte de cumpărăturile inutile şi îi ajută să-şi gestioneze mai bine bugetul. Şi pentru vânzători lucrurile au devenit mai uşoare şi mai ieftine. Nu mai trebuie să caute locaţii bine poziţionate pentru a atrage clienţii, scapă de plata chiriilor, dar şi de cheltuielile cu angajarea personalului. Un site bine făcut asigură astăzi vânzările. Însă platformele virtuale nu au doar avantaje. Deşi un magazin virtual poate fi demarat uşor, dezvoltarea unei astfel de afaceri poate fi un proces dificil. Concurenţa este din ce în ce mai mare, iar promovarea este esenţială pentru succesul afacerii.
Miliarde de euro online
Mai mult de jumătate dintre români caută informaţii despre produsele pe care le doresc pe Google şi Facebook. Piaţa de eCommerce autohtonă a depăşit 3,5 miliarde de euro anul trecut, în creştere cu 30% faţă de 2017, când cumpărăturile au fost de circa 2,8 miliarde de euro, potrivit unui studiu GPec. Suma vizează doar vânzările de produse fizice, nefiind incluse serviciile, plata utilităţilor, vacanţele, biletele de avion, rezervările hoteliere ori biletele la evenimente.
Sectorul online îşi va menţine trendul actual de creştere. Se estimează că, în 2019, numărul jucătorilor din e-commerce va creşte cu circa 7%, astfel că vom ajunge la aproximativ 15.000 de magazine online active. Vânzările în zonele de fashion, home&deco, jucării, casă şi grădină şi produse pentru copii au cel mai mare potenţial de creştere în următorii ani
Florinel Chiş, director executiv, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO)
Asigurările auto nu sunt dorite online
Românii nu sunt dispuşi să achiziţioneze servicii financiare online. Circa 54% dintre cumpărătorii virtuali preferă un contact direct cu acest tip de servicii, potrivit unui studiu Digital Evolution Connected Consumer Monitor. În primele şase luni din 2018, doar 18% au preferat să-şi facă asigurare auto online şi numai 16% au cumpărat vignete pe internet. În mod surprinzător, doar 8% dintre persoanele care folosesc internetul au optat pentru emiterea unui card online, 7% şi-au deschis conturi bancare pe internet şi tot 7% au contractat credite online.
Platforme româneşti în creştere
Vitacom Electronics, specializată în comerţul cu produse şi accesorii electronice, a înregistrat vânzări de 54 milioane de lei în 2018. Agenţia de turism litoralulromanesc.ro a avut venituri de 23 de milioane de euro doar din pachete la Marea Neagră, în creştere cu circa 44% faţă de 2017. Românii sunt preocupaţi şi de modă, numai platforma Fashion Days înregistrând 1,3 milioane de comenzi anul trecut, motorul creşterii fiind dezvoltarea aplicaţiei pentru mobil. Coşul mediu al unei astfel de tranzacţii a fost de 314 lei. Prin TransferGo, imigranţii români au trimis în ţară peste 100 milioane de euro în 2018. Circa 80% din tranzacţii au fost efectuate pe mobil, România fiind ţara care utilizează cel mai mult această aplicaţie. Unităţile CEC Bank au efectut prin staţiile de plată SelfPAy peste 500.000 de tranzacţii din mai 2018 până în prezent.
Cumpărăturile virtuale versus magazine
În acest an se aşteaptă ca 6.400 de magazine să se închidă în Statele Unite. Unii retalieri de renume şi-au redus numărul de locaţii. Sears a închis 98 în 2017, Macy’s a tras obloanele la 68, JCPenny a renunţat la 138. În perioada 1975-2015, numărul mall-urilor din SUA au crescut de două ori mai mult decât populaţia, potrivit Cowen Research. În prezent există 1.200 de mall-uri, din care vor mai rămâne 900 în următorul deceniu. Şi industria de fashion s-a mutat pe internet. Mai multe branduri de lux, precum Versace ori Dolce&Gabana şi-au închis magazinele, îndreptându-se spre online, motivaţi în principal de costurile mari pe care le presupune susţinerea unei locaţii. Între 2010 şi 2016, vânzările Amazon în SUA au crescut de cinci ori, de la 16 miliarde de dolari, la 80 miliarde de dolari. Aproximativ 50% din gospodăriile din SUA sunt astăzi abonate la Amazon.
Valoarea medie a unei tranzacţii efectuată în 2018 de pe calculator a fost de 52 de euro şi de 45 de euro de pe telefonul mobil.