x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Podul Prieteniei a devenit Podul Suferinţei

Podul Prieteniei a devenit Podul Suferinţei

de Gina Vacariu    |    17 Iun 2016   •   10:43
Podul Prieteniei a devenit Podul Suferinţei
Sursa foto: CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FOTO

Podul Prieteniei de la Giurgiu le strică vacanțele românilor și afacerile celor care tranzitează țara noastră pentru a ajunge în Bulgaria. Odată cu începerea sezonului estival, din cauza lucrărilor interminabile, sute de mașini și camioane se blochează la Vama din Giurgiu și câte 3-4 ore.

Cu toate că Poliția de Frontieră a suplimentat personalul pentru a facilita tranzitul prin Vama Giurgiu, acest lucru nu-i ajută prea mult pe şoferi pentru că lucrările la podul care face legătura între Giurgiu şi Ruse stau mai mult pe loc. Având la dispoziție 10 milioane de euro de doi ani, Compania Națională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) încă se luptă să reabiliteze cei 2.800 de metri de pod. Însă extrem de lent și pe nervii șoferilor. Podul ar fi trebuit să fie gata în luna martie, însă, tipic românește, s-a obținut o derogare de la termenul inițial, iar podul va fi gata abia în noiembrie.

Vameşii bulgari, exces de zel

Odată ajunși pe Podul Prieteniei de la Giurgiu, șoferii sunt nevoiți să treacă testul nervilor și al așteptării. Se stă și câte 3-4 ore pentru a parcurge cele câteva sute de metri de la trecerea graniței țării noastre până în fața podului. Fără apă, mâncare sau explicații, câțiva bulgari care se întorc acasă stau pe bordură și așteaptă. “Este aberant să stăm atât, fără nicio explicație. Am înțeles doar că sunt controale mult mai drastice din cauza Campionatului European de Fotbal. Nu avem mâncare, la magazinul de aici nu se găsește de cumpărat apă potabilă, iar afară sunt 30 de grade Celsius”, ne spune unul dintre ei.

Tiriştii sunt un butoi de pulbere

Un agent al Poliției de Frontieră dirijează circulația. Le dă drumul mașinilor de pe partea română doar când bulgarii termină runda anterioară de controale. La coadă aşteaptă zeci de transportatori. Trebuie să ajungă cu marfa în Bulgaria sau în Turcia. “Am pește în camion. L-am adus din Norvegia. Din Norvegia până aici am făcut două zile, iar aici stăm de cinci ore”, se răsteşte nervos un şofer de tir. “Eu transport zmeură. Stau de o oră pe pod. Marfa se poate strica oricând. Pierderile ar putea fi de câteva sute de mii de lei”, sare din spate un alt şofer.

Noiembrie, un nou termen-limită

De vină sunt și lucrările care se fac pe pod. De aproape doi ani. Reabilitarea a început în decembrie 2014 și ar fi trebuit finalizată în martie 2016. Însă termenul a fost amânat pentru luna noiembrie. Oficialii CNADNR nu se arată deranjați că lucrările sunt întârziate şi afectează sezonul estival.

“A fost inerentă această amânare. Nu s-a putut opri circulația cu totul și de asta nu s-a lucrat la capacitate maximă. Doi ani pentru un pod de trei kilometri e bine, mai ales dacă pe pod s-a circulat până la urmă” Ioan Bârsan, șef de șantier

Contractul pentru lucrările de reabilitare a porţiunii româneşti din podul de la Giurgiu a fost încheiat în luna octombrie a anului 2014, pentru o durată de 16 luni, proiectare și execuție, cu firmele Collini Lavori (Italia) și Tecnic Consulting (România). Valoarea contractului a fost stabilită la 10 milioane de euro.

Circulația rutieră pe Podul Giurgiu se va desfășura, în continuare, alternativ pe câte o bandă până la sfârșitul lunii noiembrie

×