x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Poliţele RCA vor fi mai scumpe pentru şoferii agresivi

Poliţele RCA vor fi mai scumpe pentru şoferii agresivi

de Cristian Anton    |    03 Feb 2017   •   18:56
Poliţele RCA vor fi mai scumpe pentru şoferii agresivi
Sursa foto: seb_ra/Getty Images/iStockphoto

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vrea să introducă asigurări RCA speciale pentru şoferii- problemă, pe care firmele nu mai vor să-i asigure din cauza numărului mare de accidente în care au fost implicaţi, îi asigură la tarife foarte mari sau distribuie riscul generat de aceștia, în mod inechitabil, către ceilalți clienți.

Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, a spus că Biroul Asigurătorilor Auto ar trebui să preia asiguraţii cu risc ridicat, pentru care ar putea fi desemnat un asigurător unic.

Şoferii agresivi vor trebui să fie asiguraţi, prin rotaţie, de către fiecare asigurator în parte. Mişu Negrițoiu nu a prezentat foarte multe detalii, limitându-se la a spune că "printre țintele biroului ar trebui să fie și absorția vârfurilor de primă. Să preia asigurații cu risc ridicat".

Ideea înființării unei structuri care să preia clienții "răi" a venit în contextul în care criza RCA, ce a culminat cu plafonarea tarifelor prin lege, a fost generată tocmai de creșterile uriașe de preț pentru categoriile care provoacă foarte multe daune, cum sunt transportatorii profesioniști. Unul dintre modele, care este cel mai probabil să fie aplicat și în România, presupune înființarea unui Pool de Asigurare, format din mai multe companii din domeniu care ar putea fi asigurători sau reasigurători, care să preia șoferii cu grad ridicat de risc.

Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) va suferi transformări importante și se va transforma în cel mai important reper pentru piața asigurărilor. Printre noile sarcini ale BAAR, incluse în ordonanța de urgență care a plafonat și tarifele RCA,  se vor număra administrarea bazei de date CEDAM și stabilirea tarifelor de referință pentru RCA.    

În străinătate, există şi o listă neagră a şoferilor care produc multe accidente, care acum va fi introdusă ţi în România. ASF se va inspira în acest sens de modele folosite déjà în ţări precum Franţa şi SUA. Acum, după plafonarea tarifelor, punctele bonus-malus s-au redus foarte mult. Sunt doar 8 puncte bonus şi 8 malus. În aceste condiţii, sunt în pierdere tocmai şoferii care se comportă bine în trafic. 

 

Riscuri împărţite între asiguratori

Riscurile, adică probabilitatea de a plăti daune, sunt împărțite între companiile respective, în așa fel încât acestea să nu înregistreze pierderi majore și nici să nu fie forțate să fixeze prețuri absurd. Astfel de instrumente sunt folosite la scară largă în diverse alte domenii unde riscurile sunt imposibil de preluat de către un singur asigurător. Un exemplu este riscul de secetă pentru asigurările agricole, care este preluat, în multe țări ale lumii de Pool-uri dedicate.

Un alt exemplu sunt mult mai complexele riscuri care intervin la centralele nucleare. În România, un astfel de Pool funcționează în cazul asigurărilor de calamitate. Totuși, aceste instrumente nu preiau niciodată riscurile pentru sume asigurate similare cu cele oferite în condiții normale și nici în condiții de preț obișnuite.

Proiect ASF: şoferii-problemă români vor plăti mai mult dacă vor să fie asiguraţi  

×