x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Portul Constanta vrea finanțare UE pentru gestionarea livrărilor de cereale ucrainene

Portul Constanta vrea finanțare UE pentru gestionarea livrărilor de cereale ucrainene

03 Aug 2022   •   17:40
Portul Constanta vrea finanțare UE pentru gestionarea livrărilor de cereale ucrainene
Sursa foto: observator.tv

Portul Constanța va continua transporturile cu cereale din Ucraina și cere finanțare UE. Docherii lucrează de luni de zile pentru a gestiona livrările de cereale din țara vecină, pe lângă încărcăturile obișnuite din România și din statele din jur, fără ieșire la mare, scrie Reuters.

Ruta de export este una dintre puținele rămase deschise Ucrainei, care, înainte de conflictul cu Rusia, era unul dintre principalii furnizori de cereale din lume. Exportatorii au expediat 1,46 milioane de tone de cereale ucrainene prin Constanța de când Rusia a invadat țara în februarie, iar războiul a oprit transporturile din porturile ucrainene de la Marea Neagră.

Prima navă care transportă cereale care a părăsit portul ucrainean Odesa de la începutul războiului, în baza unui acord de trecere sigură, a plecat luni. Operatorii din România se așteaptă să continue să expedieze cereale ucrainene, deoarece va fi nevoie de timp pentru a pune în aplicare pe deplin acest acord.

Cerealele sosesc pe cale rutieră, feroviară sau cu barje din porturile ucrainene de pe Dunăre Reni și Izmail.

Acordul de trecere în siguranță a fost văzut ca o rază de speranță în contextul agravării crizei alimentare mondiale. Turcia, care a negociat acordul împreună cu Națiunile Unite, se așteaptă ca aproximativ o navă cu cereale să părăsească porturile ucrainene în fiecare zi, atât timp cât acordul este valabil.

Operatorul portuar român Comvex a declarat că va umple două nave în cursul acestei săptămâni - una care transportă 30.500 de tone de porumb ucrainean și românesc cu destinația Libia, iar cea de-a doua 45.000 de tone de porumb ucrainean cu destinația Iran.

"Totul depinde de modul în care funcționează acordul de la Istanbul și de cantitățile pe care porturile ucrainene le pot expedia", a declarat pentru Reuters directorul Comvex, Viorel Panait.

"Ne dorim din tot sufletul ca ei să își poată restabili fluxurile în lanț. Dar noi suntem aici, gata să ajutăm".

Comvex a investit 4 milioane de euro (4,09 milioane de dolari) într-o a doua platformă de descărcare a barjelor, care a devenit operațională la sfârșitul lunii iulie și a sporit capacitatea totală de procesare la 84.000 de tone la intrare și 70.000 de tone la ieșire pe zi.

Anul trecut, portul Constanța a transportat un nivel record de 25,2 milioane de tone de cereale din România și din vecinii fără ieșire la mare din Serbia, Ungaria, Moldova și Austria.

Cunoscută drept „grânarul Europei”, Ucraina speră să exporte 20 de milioane de tone de cereale păstrate în silozuri și 40 de milioane de tone din recolta aflată în curs de desfășurare, inițial din Odesa și din localitățile vecine Pivdennyi și Chornomorsk, pentru a face loc noii recolte.

×
Subiecte în articol: cereale portul contanta ucraina