x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Programul Rabla a amorţit

Programul Rabla a amorţit

de Elena Stan    |    06 Mai 2009   •   00:00

Lipsa banilor sau speranţa obţinerii unei prime de casare în valoare de 2.500 de euro din vară a dus la stagnarea programului Rabla.



Românii nu sau mai înghesuit să cumpere maşini noi prin programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Naţional Auto, cunoscut sub denumirea de „Rabla'. Astfel, au fost vândute numai 35% din cele 20.000 de unităţi, disponibile în prima fază a programului, care se va încheia la sfârşitul lunii mai.

Până în data de 30 aprilie fuseseră emise note de acceptare pentru 7.045 de maşini, potrivit Ministerului Mediului. Nota de acceptare este documentul final prin care românii ajung să-şi cumpere o maşină nouă la un preţ din care statul suportă 3.800 de lei în schimbul casării unei maşini proprii mai vechi de zece ani.

CERERE
Producătorul autohton Dacia a vândut cele mai multe unităţi până la finele lunii trecute, respectiv 1.731, urmând grupul Renault/Nissan cu 1.020 de maşini şi Skoda cu 777 de unităţi. De asemenea, Chevrolet, Opel, Ford şi Fiat au vândut şi ele câte 400- 500 de maşini. Foarte prost le-a mers celor de la Audi şi Lada care nu a vândut nicio maşină, în vreme ce Honda şi Mazda au reuşit să vândă doar două şi, respectiv, cinci maşini din cota alocată pentru prima fază a programului.

CAUZE
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi explica cu ceva timp în urmă că programul "Rabla" merge "destul de prost" şi că dacă în prima fază a programului se vor vinde 5.000 de maşini din 20.000, atunci prima de casare e posibil să crească. "Este un an greu, trebuie să ţinem cont de asta. Dacă din primele 20.000 de maşini se vând, să zicem, doar 5.000, atunci este posibil să creştem prima de casare pentru următoarele două etape ale programului", declara cu ceva timp în urmă Nemirschi.

Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) crede că declaraţia ministrului Nemirschi a făcut mult rău programului. "O astfel de declaraţie este extrem de păguboasă. Poate crea confuzie şi nu este luată niciun fel de măsură până acum în direcţia aceasta. Nu există absolut nimic concret şi trezeşte un nivel de aşteptare care nu este acoperit în fapt cu nimic", a declarat Valmar.

În legătură cu declaraţiile referitoare la o eventuală creştere a primei de casare în cazul în care, în prima fază a programului pentru 2009, rezultatele sunt dezastruoase, Nemirschi a răspuns negativ. "Să fim bine înţeleşi: prima de casare nu va ajunge la 2.500 de euro. Dacă s-ar întâmpla asta, scopul programului nu ar mai fi atins", a afirmat ministrul Nemirschi.

PROGRAM
Datorită succesului cunoscut de ediţiile programului derulat ani trecuţi, anul acesta numărul de maşini care pot fi scoase din uz prin program a crescut cu 50%, ajungând la 60.000 de unităţi. De asemenea, prima de casare primită de cei care îşi dau la fier vechi maşina a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008. Astfel, fondurile totale alocate pentru programul de înnoire a parcului auto în 2009 vor fi de 228 de milioane de lei, conform ordonanţei de Guvern privind reluarea programului. Mai mult, de anul acesta sunt acceptate maşinile mai vechi de 10 ani, nu de 12 cum era până în prezent.

×
Subiecte în articol: economic masini programului