Romanii vor in schimbul rablelor masini mai scumpe. Redistribuirea aduce pe sosele mai multe autoturisme Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Dacia, Nubira, Matiz, Cielo, Mitsubishi si Renault.
Desi reciclarea rablelor s-a realizat doar pe hartie, Programul de innoire a parcului national auto continua. Mai mult, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a redistribuit unitatile ramase neutilizate de catre unii producatori. Astfel, au fost reimpartite 1.423 de autoturisme. In acest fel, Auto Italia, care introduce pe piata autoturisme marca Fiat, Maserati, Alfa Romeo, a mai primit pe langa cele 405 unitati initiale alte 102, Daewo Automobile Romania, care vinde Nubira, Matiz si Cielo, a primit 273 de unitati peste cele 809, Autobrescia, care comercializeaza Fiat, Maserati si Alfa Romeo, a primit 38 de unitati peste 54 initial, Automobile Dacia a primit 486 de unitati peste cele 8.091, Car Trading a mai primit 38 de unitati peste cele opt primite, societate ce introduce pe piata autoturisme marca Mitsubishi, iar Renault a primit peste cele 3.000 de unitati alte 486. Preturile marcilor redistribuite incep de la 7.000 de euro pentru o Dacie si pot ajunge pana la 28.000 de euro pentru o Alfa Romeo sau 93.000 de euro pentru un Maserati. VANZARI. Conform datelor statistice furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA), numarul unitatilor vandute de la inceputul programului este cu 60%-70% mai mare decat perioada similara a anului trecut. Cel mai mare succes l-a avut, producatorul autohton Dacia, care si-a epuizat deja numarul unitatilor repartizate, adica 8.577 de autoturisme. "Pana in prezent au fost distribuite prin acest program 8.577 de automobile Dacia Logan", a declarat Silviu Sepciu, director de comunicare la Dacia. PROFIT. "Programul de stimulare a reinnoirii parcului auto a fost un program profitabil pentru toata lumea. Astfel, producatorii si importatorii de autoturisme au inregistrat o crestere a vanzarilor, bancile au inregistrat o crestere a solicitarilor pentru credite in vederea achizitionarii de vehicule, iar cetatenii si-au putut achizitiona un vehicul nou la un pret mai mic cu 30 milioane de lei. Innoirea parcului auto contribuie la cresterea sigurantei rutiere si la diminuarea poluarii, factori care sunt benefici pentru intreaga societate", ne-a declarat Silviu Sepciu. Mai mult, la bugetul statului se vor intoarce TVA si accizele aferente acestor autovehicule. Acest lucru se va intampla numai dupa livrarea in conturile importatorilor a contravalorii notelor de acceptare primite, adica circa 12 milioane de euro. PROGRAMUL. Sustinerea financiara a programului s-a facut din fondurile colectate de AFM. Suma alocata pentru program se ridica la 450 miliarde de lei pentru scoaterea din circulatie a 15.000 de masini mai vechi de 12 ani. Astfel, cetatenii care detineau o rabla, in stare de functionare, puteau obtine pe ea, prin intermediul centrelor REMAT, un discount in valoare de 30 de milioane, cu ajutorul caruia urmau sa achite avansul la cumpararea unui autoturism nou.
40 DE CENTRE DE COLECTARE
|
REMAT-urile au obligatia sa asigure pe cheltuiala lor reciclarea sau eliminarea in conditii de siguranta pentru mediu a deseurilor periculoase rezultate: uleiul uzat, lichidul de frana, acidul din acumulatori etc. Alin Petrut Teiusanu, reprezentant al Organizatiei Profesionale si Patronale REMAT, declara ca "activitatea de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz, conform HG 2406/2004, este in responsabilitatea producatorilor si importatorilor de autovehicule", insa MEC sustine altceva. "La inceperea programului, HG nr. 2406/2005 nu era aplicabila, intrucat nici atunci si nici acum nu exista societati care sa indeplineasca cerintele prevazute de aceasta, respectiv: societati autorizate pentru dezmembrare si pentru reciclarea deseurilor rezultate." Exista circa 40 de societati autorizate de RAR pentru dezmembrari auto, dar care functioneaza ilegal, deoarece nu indeplinesc conditiile de valorificare (prelucrare) a tuturor grupelor de deseuri rezultate din dezmembrari.
|
Citește pe Antena3.ro