În contextul unui nou scandal care a pornit de la sindicatul din ASF, legat de un raport de control de anul trecut, care demonstra implicarea conducerii Autorității în susținerea unor companii, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a făcut un istoric al scumpirilor RCA, după anul 2012, arătând că dacă s-ar fi intervenit la timp pentru oprirea practicilor nelegale ale asigurătorilor, astăzi nu s-ar fi ajuns la prețurile astronomice practicate pentru polițele de asigurare obligatorie a autoturismelor. Nici ASF, nici Consiliul Concurenței nu au ținut cont de cele semnalate de transportatori, ajungându-se la nevoia de plafonare a prețurilor, prelungită succesiv în ultimii ani – măsură care a adus României și infringementul, pentru că încalcă directivele europene.
Recent au apărut informații despre o companie de asigurări care ar fi fost favorizată chiar de conducerea ASF, în mod nelegal. Este vorba despre fapte care ar fi fost descoperite de două echipe de control din ASF, anul trecut, iar în urma controlului a fost emis un raport mușamalizat și acesta de șefii Autorității. Informațiile au apărut în spațiul public după ce au fost date de sindicaliștii din cadrul instituției de control, însă conducerea ASF neagă toate acuzațiile.
Reprezentanții COTAR spun că astfel de practici au fost semnalate de mai multe ori, în ultimii 12 ani, de către transportatori, în legătură cu asigurătorii care vând polițe RCA, protejați preferențial de ASF, iar prin această practică s-a ajuns la prețurile foarte mari ale polițelor care se vând astăzi.
Calculele transportatorilor arată că prima triplare a tarifelor RCA s-a produs între 2012 și 2016, iar a doua triplare s-a produs între 2016 și 2024, ca la finalul anului trecut să se aplice noi creșteri absurde și totalmente nejustificate, mai ales pentru șoferii din București și Ilfov, sub pretextul că în această zonă geografică se produc mai multe accidente. Creșterile de prețuri s-au făcut fără să se țină cont de plafonarea impusă prin acte normative succesive ale Guvernului.
Piața a scăpat de sub control
„Neregulile s-au accentuat începând din 2016, când au avut loc primele creșteri nejustificate ale prețului RCA, peste noapte, cu 300% pentru persoane fizice și juridice, vizând tinerii și transportatorii. Au urmat proteste naționale, pentru a opri hoția din piața RCA, iar Parlamentul României l-a demis pe Mișu Negrițoiu din funcția de președinte ASF. Apoi, Parlamentul a adoptat o OUG privind plafonarea RCA, iar instituțiile specializate au fost obligate să desfășoare o investigație pe piața asigurărilor RCA”, arată COTAR, menționând că până atunci, președintele Consiliului Concurenței s-a opus în permanență aplicării acestor plafonări ale prețului RCA, acționând astfel în favoarea multinaționalelor din asigurări, cu justificarea că este o piață liberă. Dar rezultatul acelei investigații pe care președintele Consiliului Concurenței a refuzat inițial să o efectueze a fost „constituire de cartel”.
Mai exact, raportul Consiliului Concurenței a arătat că firmele de asigurări care vindeau RCA s-au înțeles în perioada 2012-2016 să majoreze prețul RCA. În urma acelui raport, mai multe firme au fost amendate cu peste 50 milioane de euro, pentru înțelegeri de preț de tip cartel.
În acel moment, compania de asigurări Euroins a recunoscut existența cartelului din asigurările RCA, punând la dispoziția Consiliului Concurenței documentele incriminatoare, iar în acest fel, Euroins a beneficiat de o amendă semnificativ redusă, comparativ cu restul pieței de asigurări.
Efecte în lanț ale falimentelor
Apoi a urmat o avalanșă de falimente care au dus la creșteri fără precedent ale prețurilor polițelor RCA. „În toamna anului 2021, piața de asigurări din România a fost lovită de 2 cutremure: Firmei City Insurance i s-a retras licența de funcționare, de către ASF, iar în paralel, în aceleași zile de septembrie, s-a produs o dublare, peste noapte, a prețului RCA. Legislația RCA valabilă la acea vreme prevedea obligativitatea ca firmele de asigurări să notifice ASF, cu minim 60 de zile înainte de modificarea prețului la RCA, în astfel de situații. Pentru că firmele de asigurări care vând RCA au avut acces la informații privilegiate din cadrul ASF”, arată COTAR.
Apoi, în septembrie 2021 a fost ridicată licența de funcționare a firmei City Insurance. În iulie 2021, firmele au transmis notificări către ASF, cu privire la modificarea tarifelor RCA, anunțând creșterea prețurilor. A urmat o nouă manipulare a tarifelor în septembrie 2021, când companiile de asigurări și conducerea ASF de atunci au justificat scumpirile prin intrarea în faliment a firmei City Insurance - „temă falsă și manipulatoare”, explică transportatorii de la COTAR, arătând trei motive: „efectele intrării în insolvență și, ulterior, după aproape 6 luni, în faliment, a firmei City Insurance nu putea produce efecte care să impacteze piața de asigurări decât după câteva luni de la intrarea în faliment a companiei de asigurari și nicidecum în primele zile de la ridicarea licenței de funcționare a firmei City Insurance; Notificările de majorare a prețului RCA s-au transmis la ASF cu 2 luni înainte ca City Insurance să piardă licența RCA (iulie 2021) existând indicii serioase ale unei acțiuni coordonate și planificate de companiile care vindeau RCA. Deși speța poate fi cercetată inclusiv de procurori, Consiliul Concurenței a refuzat orice fel de investigație; ,majorarea contribuției către Fondul de Garantare a Asiguraților din partea firmelor de asigurări a fost de sub 2%.
Acțiuni premeditate, nesancționate
„Asta înseamnă că impactul financiar pe care firmele de asigurări urma să îl resimtă era de 2%, iar această majorare de contribuție care putea să se resimtă în prețul RCA a venit cu multe luni mai târziu față de momentul notificării ASF cu privire la majorarea prețului RCA, din iulie 2021. Așadar, se poate constata că acel cartel RCA exista deja, în acea perioadă, fără să existe o minimă investigație din partea Consiliului Concurenței, iar prețurile RCA au continuat să crească, la fiecare 6 luni, până în luna martie 2023”, mai explică transportatorii.
Aceștia mai amintesc faptul că în luna martie 2023, ASF a constatat că în timpul controlului pe care îl desfășurau la Euroins, această firmă a transferat toți banii din conturi către o firmă de reasigurare din cadrul aceluiași grup, reprezentând un pretins contract de reasigurare, care conținea niște clauze inimaginabile, pe modelul contractelor de reasigurare pe care le avea și City Insurance, bani care nu au mai fost recuperați niciodată de către statul român.
„Firmele de asigurări, profitând de o nouă ocazie, au majorat din nou prețul RCA peste noapte, anticipând că vor crește contribuțiile pe care acestea le vor avea de achitat către Fondul de Garantare a Asiguraților. Contribuția a crescut cu încă 4%, iar în loc să crească prețul RCA cu 4%, acesta a crescut cu 100%. Apoi, în 2024, prețul RCA s-a dublat, din ianuarie până în decembrie”, arată COTAR.