BUSINESS
Piata produselor de birotica a crescut in ultimii ani, s-a fragmentat, dar si concurenta s-a ascutit.
In 1996, dupa ce a lucrat timp de doi ani la o firma de birotica, Razvan Mihalache si-a deschis propria afacere cu prietenul sau Catalin Tohaneanu. Anul trecut, grupul de firme Top Birotica a avut o cifra de afaceri de patru milioane euro, iar pentru anul acesta managerii estimeaza o crestere de 25%.
ADRIAN MIHAI
EVOLUTIE. Pentru gestiunea resurselor, firma si-a "tras" o solutie ERP moderna, pentru care a investit aproape 100.000 euro. Urmeaza introducerea codurilor de bare pentru depozitele proprii si implementarea unui sistem de management al calitatii, celebrul ISO 9000, lucru cerut de piata. "Probabil ca in curand nu vei mai putea participa la licitatii daca nu ai certificare ISO", considera Mihalache. Cheia intregii afaceri este probabil pozitionarea pe piata. Activitatea principala a firmei este reprezentata de distributia de birotice catre utilizatorul final, birourile de firme, segment care inseamna aproximativ 60% din afacere.
Clientul tinta este cel mediu, cu un consum lunar de 2-300 euro. Dupa cum spun managerii, acest tip de client este cel mai intalnit si se lucreaza cel mai usor cu el. Nici firmele mari nu sunt evitate, dar acolo concurenta este mai mare iar pretentiile clientilor sunt si ele mai ridicate.
EXTINDERE. Top Birotica nu vinde doar consumatorului final, ci si catre magazine, lanturi de magazine si alti revanzatori. Un alt canal de distributie este productia publicitara, trasformarea produselor in materiale promotionale. Intr-un clasament al firmelor de profil, Top Birotica se afla in prezent printre primii trei la nivelul tarii. Pe langa Bucuresti si filialele din Constanta si Brasov, firma se va mai extinde in Cluj si Timisoara. De fapt, managerii intentioneaza sa acopere toate marile orase ale tarii. Pentru deschiderea unei filiale sunt necesare investitii de pana la 100.000 euro. O alta directie de dezvoltare pe care managerii doresc sa o accentueze este cea a produselor promotionale.