Românii trebuie să se aştepte la creşterea preţului pentru benzină şi motorină în perioada următoare din cauza tensiunilor din Libia, care au scumpit cotaţiile internaţionale ale barilului de ţiţei până la maximele ultimilor doi ani.
Petrom a anunţat deja că va scumpi carburanţii în perioada următoare din cauza situaţiei din nordul Africii şi Orientul Mijlociu. “Noi facem ajustarea preţurilor într-o manieră moderată, ţinând cont de evoluţiile internaţionale. Noi capturăm trendul, şi nu neapărat vârfurile de preţ. Există un grad de corelare cu cotaţile internaţionale, dar vârfurile nu au fost capturate de Petrom în ultimii şase ani. În următoarele zile vor fi creşteri de preţ, dar nu vom prelua vârfurile”, a declarat Mariana Gheorghe, directorul general al Petrom. Cea mai recentă majorare efectuată de Petrom a fost în 16 februarie, când motorina s-a scumpit cu şapte bani pe litru.
O cincime din producţie a fost oprită
Statele europene sunt cele mai expuse la criza din statul african iar o eventuală oprire a producţiei ar perturba serios activitatea a nenumărate companii petroliere din UE.
Libia produce zilnic 1,6 milioane de barili, dar marea majoritate este exportat, fiind al 17-lea producator al lumii şi al treilea din Africa. În plus, are cele mai mari rezerve de pe continentul negru. Consumul intern al ţării este de doar 270.000 de barili pe zi, astfel că peste 1,3 milioane de barili sunt exportaţi zilnic. Deocamdată protestele au oprit 22% din producţia libiană, respectiv circa 350.000 de barili, conform Financial Times. În Italia ajunge 32% din exportul zilnic de ţiţei libian, urmat de Germania -14%, China şI Franţa cu câte 10%, Spania – 9%şi SUA – 5%, potrivit datelor de pe 2009 ale Agenţiei Internaţionale de Energie. De asemenea, Italia îşi aduce şI 10% din gazele naturale din Libia.
Italia, cea mai expusă la şocul libian
Italia este în particular legată ombilical de Libia fiind cel mai mare partener comercial pentru statul african. În 2009 Italia a fost principala destinaţie a exporturilor libiene (20%) şi cel mai mare exportator în Libia, cu o cotă de piaţă de 17,5%.
De asemenea, Libia a investit numeroşi petrodolari în economia italiană. Astfel, banca centrală şi Autoritatea Libiană pentru Investiţii (LIA) sunt împreună cel mai mare acţionar al Unicredit, cea mai mare bancă italiană, cu 7,2% din acţiuni. Alţi 2% mai sunt deţinuţi la grupul aeronautic şI de apărare Finmeccanica SpA, deţinut de stat, ca şI 7,5% din clubul de fotbal Juventus Torino. Libienii mai deţin şI 0,5% din Eni, conform AFP.
Potrivit cotidianului Il Sole 24 Ore, valoarea participaţiilor deţinute de Libia în Italia se ridică la 3,6 miliarde de euro.
Companiile afectate
OMV este una dintre cele mai expuse companii, din moment ce 12% din producţia sa anuală este localizată în statul african. Grupul austriac anticipează reducerea temporară a producţiei din Libia şi nu exclude suspendarea totală a operaţiunilor din această ţară, potrivit Reuters. OMV produce în Libia circa 33.000 de barili echivalent petrol pe zi, circa 12% din producţia totală a companiei, potrivit Bloomberg. Compania şi-a retras deja o parte din angajaţii din Libia.
OMV deţine 12 licenţe de explorare şi producţie în statul nord-african şi a extins în 2008 o parte din contractele petroliere până în 2032. În 2010, profitul Petrom a fost mai mult de jumătate din cel al OMV, respectiv 789 milioane de euro din 1,21 miliarde de euro.
Cea mai lovită companie este producătorul italian Eni, care pompează zilnic aproape 250.000 de barili, sau 14% din producţia sa totală. Grupul spaniol Repsol produce şI el 3,8% din operaţiunile sale globale în acest stat.
Alte companii care activează acolo sunt BP, Statoil, Total, RWE şi BASF.
Dar dacă situaţia degenerează nivelul stocurilor şI îngrijorările privind extinderea revoluţiei spre Arabia Saudită, primul producător mondial, vor duce la noi scumpiri.