Statul român vrea şantierul naval din Mangalia, dar nu ştie cum îl va prelua de la sud-coreeni de la Daewoo şi nici cine îi va fi asociat. Deocamdată, este cert interesul constructorului olandez Damen şi al italienilor de la Fincantieri, dar cu opţiuni diferite: Damen vrea pachetul majoritar, Fincantieri doar managementul. La închiderea ediţiei, la Ministerul Economiei se desfăşurau negocieri la care participau ministrul Dănuţ Andruşcă, oficialii Fincantieri şi ambasadorul Italiei.
Oficialii spun că nu a existat un termen de 7 martie pentru finalizarea tranzacţiei, aşa cum s-a vehiculat, acesta fiind „prost comunicat”. „Intenţia Ministerului Economiei de a prelua controlul asupra şantierului din Mangalia este foarte fermă. Că vor fi 51% sau un pachet de acţiuni mai mare, nu ştim încă. Important e să avem un parteneriat strategic, pe termen lung, care nu se poate limita doar la construcţia celor patru corvete despre care se vorbeşte acum”, au declarat surse din minister. În aceste condiţii, telenovela coreeano-olandezo- italiană îşi amână deznodământul, cu o regie românească incoerentă. Reamintim că Daewoo a vândut în noiembrie 2017 pachetul majoritar de 51% către Damen, contra 26 milioane de euro, după 19 luni de negocieri. Tranzacţia aprobată de Consiliul Concurenţei a fost ulterior blocată de statul român, posesor al unui pachet de 49%, care a decis să-şi exercite dreptul de preempţiune.
Explicaţie foto
Sud-coreenii au lăsat şantierul cu datorii de 1,2 miliarde de euro şi fără comenzi. Falimentul acestuia ar ruina economia din sudul litoralului