x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Timpul de recuperare s-a dublat

Timpul de recuperare s-a dublat

de Irina Crudu    |    21 Oct 2009   •   00:00

Timpul de recuperare al investiţiilor într-o afacere în regim de franciză s-a dublat anul acesta faţă de ultimii doi ani, indiferent de domeniul pe care activează compania.



Dacă în ultimii doi ani un antreprenor îşi recupera investiţia într-o franciză după şase luni, în 2009 acesta îşi va recupera suma investită în dezvoltarea afacerii în regim de franciză după aproximativ un an. "Explicaţia constă în faptul că raportul dintre încasări şi cheltuieli a scăzut anul acesta. Chiriile sunt în continuare ridicate, ţinând cont de valoarea actuală a euro, iar consumul a scăzut", a declarat Eugen Driga, directorul firmei de consultanţă şi brokeraj în francize IMO Franchise Consulting.

Francize ieftine
Cum era de aşteptat, anul acesta cele mai căutate sunt francizele cu cheltuieli mici, de start-up, ce pot fi demarate cu economiile proprii mai degrabă, decât cu bani de la bănci, majoritatea antreprenorilor ferindu-se să contracteze un credit bancar din cauza condiţiilor actuale de piaţă. Dacă anii trecuţi cele mai căutate francize se încadrau între 20.000 şi 80.000 de euro, anul acesta cele mai căutate au fost francizele care necesitau o investiţie între 10.000 şi 20.000 de euro, potrivit reprezentantului IMO Franchising.

Printre afacerile care pot fi demarate cu un capital de până în 10.000 de euro se numără agenţiile de publicitate, închirierile de biciclete, cafenelele, ceainăriile, distribuitorii de produse din plante medicinale, firmele de consultanţă în management, agenţiile de asigurări, firmele de relaţii publice, detectivi particulari, evaluatori imobiliari, firmele de design interior şi de contabilitate.

Dacă anul trecut antreprenorii dispuşi să investească într-o franciză alegeau domenii precum retailul, moda, imobiliarele şi serviciile financiare, în 2009 aceştia s-au adaptat cerinţelor pieţei, investind cel mai mult în domeniul food, care este în prezent printre cele mai căutate de pe piaţă. Printre cele mai râvnite francize de către români sunt restaurantele de tip fast-food McDonalds, cafenelele Starbucks, pizzeriile Pizza Hut, restaurantele KFC şi magazinele Fornetti, iar cele mai cumpărate de către antreprenorii care vor să intre în sistemul de franciză sunt Fornetti, lanţul de băcănii CBA şi reţeaua de magazine de telefoane şi accesorii mobile Euro GSM.

Piaţa francizelor, evaluată în 2008 la aproximativ 1,25 miliarde de euro, va creşte anul acesta, în pofida condiţiilor economice nefavorabile, cu 10%-15%, la fel ca şi în anii trecuţi, conform estimărilor specialiştilor din piaţă. Totodată, numărul mărcilor noi de francize ce vor intra în România anul acesta se va situa între 100 şi 150.

Anul trecut, pe piaţa românească operau peste 450 de concepte de francize, totalizând un număr de 1.900 de francizaţi, potrivit datelor companiei de consultanţă CHR Consulting.

×
Subiecte în articol: economic