Un focar de infecţie mai puternic decât gura unui varan? Taraba cu piese contrafăcute din târgurile auto. Aceste piese sunt vândute adesea ca originale necunoscătorilor. Din motive lesne de înţeles, principalul constructor de automobile din România este ţinta predilectă a acestor falsificatori.
Folosind ambalaje marcate cu numele producătorului şi imitând îndeaproape elementele de securitate prin care producătorii îşi protejează produsele, cei care practică comerţul cu piese contrafăcute îşi atrag clienţii folosind argumentul "piese originale direct de la producător". Cel mai bun motiv rămâne însă preţul, care poate ajunge câteodată la jumătatea celui recomandat de constructor pentru o piesă de origine. În aceste condiţii, oamenii cumpără fără să se mai gândească la faptul că plătesc pe măsura calităţii.
Cum şi un specialist poate întâmpina probleme în a face diferenţa între o piesă originală şi una contrafăcută din cauza metodelor ingenioase ale fabricanţilor, de asemenea produse, confuzia este cu atât mai mare pentru clienţi. Contactat de Jurnalul Naţional, Jean-François Martin, Director de Calitate şi Servicii la Dacia, declară că piesele originale pot fi identificate după anumite elemente, pe care producătorul le face cunoscute atât prin intermediul reţelei de reparatori al site-ului dacia.ro, cât şi prin alte mijloace de comunicare. "O Piesă de Origine Dacia se identifică prin grafica ambalajului de origine, care în prezent este în două nuanţe de albastru, şi prin eticheta de origine, care prezintă anumite elemente de securizare, dintre care menţionăm codul de trasabilitate şi holograma cu logo-ul Dacia. Piesa, la rândul ei, are gravate diferite inscripţii, precum: marca, referinţa fabrică, anumite coduri."
Principalele probleme pe care le comportă piesele contrafăcute pentru consumatori sunt calitatea slabă şi securitatea. Dacă piesele originale sunt rezultatul unor importante investiţii în cercetare şi dezvoltare, acest lucru nu este valabil pentru piesele contrafăcute. Acestea pot reprezenta un real pericol, mai ales pentru că nu respectă exigenţele tehnice şi caietele de sarcini impuse de producătorul de vehicule. "Suntem interesaţi ca publicul să conştientizeze impactul pe care îl poate avea utilizarea pe autovehicule a pieselor contrafăcute. Vă dau un exemplu: am testat un set de plăcuţe de frână de origine Renault, folosite şi pentru Dacia Logan, cu acelaşi tip de piese contrafăcute. S-a constatat că distanţa şi timpul de frânare ale piesei contrafăcute testate sunt practic dublate în raport cu Piesa de Origine Renault. În plus, s-a constatat o uzură în profunzime de trei până la patru ori mai mare la plăcuţele contrafăcute în comparaţie cu cele de origine. Şi exemplele pot continua…" declară Martin.
Majoritatea constructorilor auto şi-au luat măsuri de protecţie în faţa acestui flagel, securizând etichetele şi personalizând ambalajele, gravând piesele cu inscripţii utile pentru identificarea pieselor de origine, dar şi printr-o continuă colaborare cu autorităţile implicate în combaterea fenomenului de contrafacere. "Atunci când suntem sesizaţi în legătură cu fapte de contrafacere a pieselor de schimb de origine, acţionăm conform unei proceduri bine stabilite, care se finalizează de cele mai multe ori cu acţionarea în justiţie a celor vinovaţi (comercianţi, importatori). Doresc să menţionez sprijinul deosebit pe care l-am obţinut în ultima perioadă de la autorităţile publice (Poliţie, Vamă), care acţionează conform cerinţelor legale în vigoare", a precizat Jean-François Martin, reprezentantul Dacia.
Citește pe Antena3.ro