x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Vești proaste pentru români. Lumina se scumpește cu cel puțin 10%

Vești proaste pentru români. Lumina se scumpește cu cel puțin 10%

de Adrian Stoica    |    21 Dec 2020   •   08:51
Vești proaste pentru români. Lumina se scumpește cu cel puțin 10%
Sursa foto: pixabay.com

De la 1 ianuarie, preţurile la energia electrică vor fi liberalizate pentru consumatorii casnici. Şase milioane de români, care acum plătesc preţuri reglementate de stat, vor trebui, cel puţin teoretic, să-şi aleagă o ofertă concurenţială de la unul din furnizorii de energie electrică acreditaţi de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Din păcate însă, prea puţini ştiu ce au de făcut. Cum să-şi aleagă noul furnizor, la ce să fie atenţi când încheie noul contract sau ce se întâmplă dacă nu încheie unul nou sunt întrebări la care ANRE încearcă să răspundă prin publicarea pe site-ul propriu a unui ghid informativ referitor la liberalizarea pieței de energie electrică pentru consumatorii casnici.

 

În situaţia în care nu încheiaţi până la data liberalizării, respectiv până la data de 31 decembrie 2020, un nou contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial cu orice furnizor sau în regim de serviciu universal cu un furnizor de ultimă instanță, veţi continua să primiţi energie electrică şi după data de 1 ianuarie 2021, până la încheierea noului contract.

 

Cum schimbăm furnizorul

 

În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice cu un furnizor concurențial, luaţi legătura cu unul dintre furnizorii de energie electrică şi negociaţi condiţiile comerciale şi preţul de furnizare sau acceptaţi o ofertă-tip publicată de către furnizorul ales. După ce conveniţi cu furnizorul nou asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului de furnizare, încheiaţi cu acesta contractul de furnizare a energiei electrice, cu luarea în considerare a termenului necesar denunţării unilaterale a contractului încheiat cu furnizorul actual. Odată cu încheierea contractului cu noul furnizor, completaţi şi depuneţi notificarea privind schimbarea furnizorului, prin care acesta este împuternicit să transmită notificările necesare operatorului de reţea şi actualului furnizor.

 

Cum alegem noua ofertă

 

 În vederea luării unei decizii privind alegerea furnizorului de energie electrică, ANRE recomandă să se analizeze atât oferta de preţ, cât şi condiţiile asociate preţului de furnizare a energiei electrice, care pot fi diferite de la un furnizor la altul. Printre aceste condiţii se numără: existența unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună, termenul de plată al facturii, modalitatea de plată, frecvenţa emiterii facturii şi modalitatea de transmitere a acesteia, modalitatea de transmitere/preluare a indexului contorului, comisioane de încetare a contractului etc.

 

Care este procedura

 

Furnizorul de energie electrică are obligaţia să vă notifice, în mod corespunzător şi gratuit, orice intenţie de modificare/completare a clauzelor contractuale şi orice majorare a preţului practicat, precizând motivele, condiţiile şi amploarea acestei majorări, în mod direct şi în timp util, cu cel puțin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a modificării, se precizează în ghidul publicat de ANRE. De asemenea, el este obligat să vă informeze, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunţa unilateral, în mod gratuit, contractul în cazul în care nu acceptă noile condiţii. Clientul casnic are dreptul să denunţe unilateral contractul cu notificarea furnizorului cu cel puțin 21 de zile înainte de data încetării acestuia, în mod gratuit, în situaţia în care nu acceptă modificările/completările condiţiilor/clauzelor contractual.

 

Soluționarea plângerilor

 

Furnizorii de energie electrică au obligaţia de a publica propria procedură internă de soluţionare a plângerilor, elaborată în conformitate cu prevederile Procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor finali, aprobată prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 16/2015. Dacă nu sunteţi mulţumit de soluţionarea plângerii de către furnizor, vă puteţi adresa ANRE.

 

2,65 milioane de clienţi casnici au deja încheiate contracte de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială

 

Citirea indexului

 

Responsabilitatea stabilirii indexului contorului corespunzător datei schimbării furnizorului revine operatorului de distribuţie la care este racordat locul de consum. Acesta convine şi consemnează, împreună cu furnizorul actual, respectiv cu noul furnizor, indexul contorului din ziua în care furnizorul nou începe să vă furnizeze energia electrică. ANRE vă recomandă să citiţi şi să notaţi şi dvs. indexul contorului de energie electrică în ziua respectivă.

 

Se anticipează creşteri de cel puţin 10%

 

Ideea că după data de 1 ianuarie voi plăti acelaşi preţ la energia electrică, dacă rămân la furnizorul pe care îl am ”dintotdeauna”, se va dovedi o eroare foarte scumpă. Potrivit lui Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, actualele contracte sunt încheiate în baza unei legislaţii care nu mai este valabilă de la 1 ianuarie, iar de la această dată unui consumator care nu-şi va schimba furnizorul, acesta va avea posibilitatea să îi impună, unilateral, clauze contractuale noi și un preț nou. Mai mult, având în vedere că o parte din tarifele care compun preţul energiei electrice vor creşte în perioada următoare, e posibil ca factura la curent să crească, din ianuarie, cu circa 11% în zona Bucureștiului și cu circa 18% în zona Transilvaniei. Potrivit lui Dumitru Chisăliţă, aceasta ar putea fi o variantă optimistă de creştere a preţurilor.

 

AFER: Pericolul deconectării, exclus

 

Consumatorii casnici care nu semnează un nou contract la energie electrică până la 1 ianuarie nu sunt în pericol să fie deconectaţi, au anunţat reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România (AFER), într-o conferinţă online.

“Odată cu liberalizarea pieţei, nu trebuie să existe grija că veţi rămâne fără energie. Nu! Toţi consumatorii vor continua să fie alimentaţi în funcţie de opţiunea pe care o au: schimbă contractul sau continuă, el va fi alimentat în continuare”, a spus Ion Lungu, preşedintele AFER. Preţurile pentru noul serviciu universal, pentru consumatorii care nu vor alege contracte noi în piaţa liberă, vor fi făcute pe baza achiziţiilor de energie ale furnizorilor. ANRE încă nu a avizat aceste preţuri, aşteptându-se ca acest lucru să se întâmple în şedinţa Comitetului de reglementare al ANRE din 23 decembrie.

×
Subiecte în articol: energia electrică